بررسی دقیق تاریخچه متاورس Metaverse

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، در گذر زمان، با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدیدتر، دست‌خوش تحولات و تغییرات فراوانی می‌شود. بسیاری از ابزارهای امروزی برای افرادی که چندین سال پیش زندگی می‌کردند، غیرقابل‌تصور بوده‌اند. قطعاً تصور پیشرفت تکنولوژی در آینده نیز برای ما غیرقابل‌تصور خواهد بود. یکی از هیجان‌انگیزترین فضاهای ایجادشده با تکنولوژی، تلفیق دنیای مجازی با دنیای واقعی است. شبکه‌ای مجازی به نام متاورس با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی و همچنین الگوبرداری از فرآیندهایی همچون بلاک‌چین‌ها، بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی، توانسته است دنیایی شگفت‌انگیز را ایجاد کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شاید خواندن این تعاریف و توضیحات نتواند به شما در تصور بهتر این جهان آن‌قدرها کمک کند، اما اگر فیلم‌های تخیلی که تلفیقی از ارتباط دنیای واقعی با دنیای غیرواقعی حیوانات و یا موجودات عجیب‌وغریب هستند را دیده باشید، می‌توانید درک بهتری از این جهان به‌دست آورید. قطعاً فضای این فیلم‌ها با جهان metaverse خیلی تفاوت دارد، اما می‌تواند زمینهٔ فکری بهتری در ذهن شما برای درک و فهم بهتر این جهان بسازد. قطعاً شما نیز از آشناشدن با این جهان، حیرت‌زده خواهید شد.

متاورس چیست؟

از زمان ورود اینترنت به فضای زندگی انسان‌ها و پررنگ‌تر شدن نقش آن، بسیاری از بخش‌های زندگی دچار تحولات عظیمی شده‌است، به‌طوری‌که نمی‌توان نقش اینترنت را در دنیای امروز نادیده گرفت. می‌توان گفت تقریباً تمام انسان‌ها از زندگی اینترنتی حتی به مقدار کم استفاده می‌کنند و شخصیت مجازی مخصوص به خود را دارند. اکانت‌های اینستاگرام یا فروشگاه‌های اینترنتی، هویت مجازی اشخاص و شرکت‌ها به‌شمار می‌آیند. امروزه اکثر ارتباطات افراد در فضای مجازی صورت می‌گیرد و حتی بازی‌ها و سرگرمی‌ها نیز به فضای اینترنت ورود پیدا کرده‌اند. اینترنت حتی بر دارایی‌های افراد نیز تأثیر فراوانی گذاشته و موجب خلق ارزهای دیجیتال شده‌است. متاورس نیز همچون تمام این موارد با استفاده از اینترنت جهانی مدرن، پیشرفته و دیجیتالی است که افراد می‌توانند در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این جهان شگفت‌انگیز حتی می‌تواند موجب کسب درآمد کاربران خود شود.

کلمهٔ metaverse از دو بخش meta به معنای فراتر و برتر و کلمهٔ universe به معنای جهان تشکیل شده‌است. این دو کلمه در کنار یکدیگر، به جهان برتر و یا فراتر از دنیا معنا می‌دهند. در حقیقت این جهان واقعیت‌های دنیای واقعی را با واقعیت‌های جهان مجازی تلفیق کرده و دنیای برتری را به‌وجود آورده‌است. کاربران با قرارگیری در این جهان، می‌توانند خود را در کنار دیگران که فرسنگ‌ها میان آن‌ها فاصله است احساس کنند، همچنین تجربیات جدیدی را به خاطرات خود اضافه کنند.

تاریخچهٔ متاورس

برای این‌که بدانیم متاورس چگونه به مرحلهٔ خلق و اجرا رسیده‌است، باید به تاریخچهٔ آن نگاهی بیندازیم. برای اولین‌بار در سال 1992، این اصطلاح در رمان علمی-تخیلی به نام سقوط برف اثر نیل استفنسون استفاده شد. در این رمان برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به‌عنوان آواتار به‌وسیله عوامل نرم‌افزاری در فضای مجازی سه‌بعدی که استعاره از دنیای واقعی است صورت می‌گیرد. چندین سال بعد، نوشته‌های استفنسون مجدداً موردتوجه واقع شد و در رمان Ready Player One، اثر ارنست کلین، در سال 2011 این واژه با معنای وسیع‌تری بیان شد. متاورس در این رمان، به دنیایی در حال گسترش تعبیر شده‌است. این اصطلاح توسط استیون اسپیلبرگ کارگردان معروف در سال 2016 در قالبی وسیع‌تر و گسترده‌تری مورداستفاده قرار گرفت. استیون اسپیلبرگ این رمان را در غالب فیلم تولید کرد و مفهوم metaverse را قابل‌درک کرد، پس از آن این واژه بسیار مورداستفاده قرار گرفت.

بنیان‌گذار بلاک‌چین و ارز دیجیتال ویتالیک بوترین، در سال 2017، برنامه‌های غیرمتمرکز را توسعه داد و توکن‌های غیرمثلی NFT را خلق کرد. توکن‌های NFT در این جهان شگفت‌انگیز نقش بسیار مهمی برعهده دارند. درواقع کاربران می‌توانند آواتارهای خود با استفاده از این توکن‌ها در شبکه مجازی متاورس ایجاد کنند. کارشناسان پس از گذشت این فرآیندها، از این شیوه در کدنویسی بازی‌های ویدئویی مانند ماین کرافت، روبلوکس و فورت نایت استفاده کردند. در اواخر سال 2021، انجام این فرآیندها موجب اعتلای این شبکه مجازی شگفت‌انگیز شدند.

چه کسانی می‌توانند به شبکهٔ مجازی متاورس وارد شوند؟

یکی از سؤالاتی که درمورد این شبکهٔ شگفت‌انگیز مجازی به‌وجود می‌آید، این است که چه کسانی می‌توانند به آن ورود پیدا کنند؟ در پاسخ به این سؤال باید بیان کرد که هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود افراد به متاورس وجود ندارد. درواقع افراد می‌توانند در هرزمان و مکانی که قرار دارند به‌آسانی به این شبکه وارد شوند. کاربران این شبکه با محتوا و تجربه‌ای که به اشتراک می‌گذارند، این جهان مجازی را می‌سازند. کاربران می‌توانند بدون استفاده از تجهیزات خاص و فقط با گوشی تلفن همراه و از طریق اپلیکیشن موبایل Sensorium Galaxy به این فضا وارد شوند. درواقع کاربران می‌توانند با تلفن همراه خود، به برخی از قابلیت‌های حضور در شبکه متاورس دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

توسعه‌دهندگان این شبکه آواتارهایی با استایل و شخصیت‌های گوناگونی را پدید آورده‌اند که کنترل آن‌ها باهوش مصنوعی انجام می‌شود. درواقع برقراری ارتباط کاربران با آواتارها از طریق ویدئوهای تعاملی یا چت انجام می‌شود، هوش مصنوعی پیشرفته مورداستفاده در این آواتارها موجب می‌شود تا آن‌ها بتوانند دربارهٔ موضوعات گوناگون حتی پیچیده و بدون هیچ‌گونه محدودیتی با انسان‌ها گفتمان کنند.

آواتارهای جهان متاورس امکان انجام بعضی حرکات را نیز دارند و کاربران با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، می‌توانند آن‌ها را به دنیای واقعی وارد کرده و محتوای جدیدی خلق کنند. نکتهٔ قابل‌توجه این‌که برای کسب تجربهٔ واقعی این جهان و لذت‌بردن از آن، به ابزارهایی همچون عینک هوشمند واقعیت افزوده و هدست واقعیت مجازی نیاز است. کاربران با بهره‌گیری از هدست‌های واقعیت افزوده، می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی، با آواتارهای این جهان ارتباط برقرار کنند، همچنین با استفاده از عینک‌های واقعیت، می‌توانند حضور آواتارها را در کنار خود احساس کنند.

کلام آخر

گاهی بروز برخی از شرایط همچون کرونا موجب می‌شوند تا افراد نتوانند به‌صورت فیزیکی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. به طور معمول این شرایط برای انسان‌ها که به حضور در کنار یکدیگر احتیاج دارند، بسیار سخت است. متاورس از جمله ابزارهای برقراری ارتباط است که می‌تواند بدون هیچ‌گونه محدودیتی انسان‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهد. سرعت این شبکه بسیار بالا است و کاربران برای جستجوی محتواهای موردنظر خود معطل نمی‌شوند. این فضا برای کاربران خود قابلیت احساس حضور را فراهم آورده است؛ یعنی افراد به‌گونه‌ای در این فضای مجازی قرار می‌گیرند که حضور خود در کنار دیگران را به‌صورت واقعی احساس می‌کنند. زیرساخت یکپارچه، امکان همکاری، آواتارهای دیجیتال، امنیت بالا، به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و پایداری از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های مهم این جهان شگفت‌انگیز به شمار می‌آیند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.