بهترین صندلی های کامپیوتر کدامند؟ معیار های انتخاب صندلی مناسب

در این مقاله می خواهیم شما را با انواع  بهترین صندلی های کامپیوتر بیشتر آشنا کنیم. اگر شغل شما به گونه ای است که مجبورید ساعت ها مقابل کامپیوتر باشید مخصوصا این روزها که با آمدن بیماری کرونا بیشتر مردم دور کار شده اند و هر کس در خانه خود یک اتاق کار ایجاد کرده است، پس باید یک صندلی خوب انتخاب کنید که در آن اصول ارگونومیک رعایت شده باشد تا کمترین آسیب را به ستون فقرات، کمر، گردن و … شما وارد سازد. همراه چیکاو باشید.

داشتن یک صندلی کامپیوتر راحت، همیشه مهم بوده اما چون این روزها اکثر مردم مجبورند بیشتر از قبل با کامپیوتر کار کنند، پس نیاز به داشتن یک صندلی کامپیوتر، بیش از پیش مهم شده است. همچنین با داشتن یک صندلی ارگونومیک بدن شما جریان خون بهتری نیز خواهد داشت. اگر یک صندلی نامناسب، ارزان قیمت و یا غیر استانداردی که متناسب با میز کامپیوتر شما نیست را برای نشستن پشت کامپیوتر انتخاب کنید، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به بدنتان وارد سازید.

به عنوان مثال، اگر پشتی صندلی کامپیوتر شما مناسب نباشد، به مرور زمان موجب خمیده شدن شانه ها به سمت جلو یا همان گوز شانه ها می گردد.در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری صندلی های کامپیوتر را بررسی کنیم. همچنین در صورتی که به صندلی های مخصوص بازی علاقه مندید، پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین صندلی های گیمینگ را مطالعه کنید.

آیا می دانید ارگونومیک به چه معناست؟

واژه ارگونومیک Ergonomic، درمورد هر چیزی که به کار برود به معنای راحتی و کارایی می دهد. در اینجا منظور از صندلی های کامپیوتر ارگونومیک یعنی صندلی هایی که حداکثر راحتی و کارایی را دارند، با آسیب حداقلی به بدن کاربر.

یک صندلی ارگونومیک باید دارای این ویژگی ها باشد:

  • عمق دار بودن نشیمنگاه صندلی
  • قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی
  • داشتن دسته صندلی قابل تنظیم
  • داشتن پشتی مناسب برای محافظت از کمر

چگونه بهترین صندلی کامپیوتر مناسب خود را انتخاب کنیم؟

نشیمنگاه صندلی کامپیوتر

هنگامی که می خواهید صندلی کامپیوتر تهیه نمایید، ابتدا باید به طول و عرض صندلی و ارتفاع میز کامپیوتر خود توجه کنید. برای اینکه هنگام نشستن راحت باشید، صندلی مورد نظر باید دارای نشیمنگاه  پهن، و عمق دار باشد. برای اینکه هرکسی موقعیت ایده آل نشستن خود را راحت تر بیابد، باید روی صندلی نشسته و تکیه دهد. اگر ارتفاع صندلی و پشتی آن مناسب قد فرد باشد، در این صورت کمر، کتف و کلا قسمت پشتی بدن، باید با پشتی صندلی یکی باشد. همینطور زمانی که روی صندلی نشسته اید، باید پاهای شما کاملا به صورت موازی روی زمین قرار گرفته باشد.

 مواد تشکیل دهنده صندلی کامپیوتر

قسمت تکیه گاه در بسیاری از صندلی ها، به شکل مشبک می باشد تا در مواقعی که کاربر مدت زمان زیادی را از آن استفاده می کند، هوا در جریان باشد و از تعریق پشت کاربر جلوگیری کند. علاوه بر مواردی که ذکر شد، تکیه گاه گردن نیز از جنس قابل تهویه هستند. الیاف داخل نشیمنگاه صندلی، فوم سرد نام دارد. فوم سرد به گونه ای است که هنگام نشستن شکل بدن فرد را می گیرد اما به محض بلند شدن از روی صندلی، فوم به حالت اولیه خود باز می گردد. در نشیمنگاه صندلی های کامپیوتر، به جز فوم سرد، از فوم گرم هم استفاده می شود تا علاوه بر با دوام بودن، نرم و راحت هم باشد.

زاویه های مناسب برای نشستن روی صندلی کامپیوتر

نحوه تشخیص فوم سرد و فوم گرم

حالا که صحبت از فوم به میان آمد، اگر می خواهید تفاوت های فوم سرد و فوم گرم در بهترین صندلی های کامپیوتر را بدانید، لطفا ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

به قسمتی از فوم، با انگشت خود فشار وارد کنید و بعد از چند ثانیه انگشت خود را بردارید. اگر جای انگشت شما به شکل فرورفتگی روی فوم باقی بماند، یعنی آن فوم، فوم گرم است ولی اگر هیچگونه تغییری در فوم مشاهده نکردید، یعنی آن فوم، فوم سرد است. یکی دیگر از تفاوت های فوم سرد و گرم، دمای پخت آن ها است. فوم سرد در دمای پایین تر و به صورت غیر مستقیم پخته می گردد. اما فوم گرم در دمای بالاتر و به صورت مستقیم پخته می شود. به همین دلیل سفت تر از فوم سرد است.

یک مدل از بهترین صندلی های کامپیوتر با پشتی مشبک

صندلی کامپیوتر چرخ دار

بهترین صندلی های کامپیوتر دارای 5 چرخ، و به شکل ستاره ای می باشند. جنس چرخ ها نباید از پلاستیک باشند چون چرخ های پلاستیکی آستانه تحمل خیلی پایینی دارند. البته می توانید صندلی انتخاب کنید که بدون چرخ باشد و فقط روی یک پایه بایستد، در این حالت زمانی که شما روی صندلی نشسته اید دیگر قادر به حرکت با صندلی نیستید. صندلی هایی که روی یک پایه قرار دارند، بیشتر برای مکان هایی که ناهموار هستند مناسب است مثلا اگر میز شما روی یک سکو قرار دارد، این صندلی مناسب شما می باشد چون هیچ گونه حرکتی ندارد.

صندلی کامپیوتر دسته دار

اگر روزانه چندین ساعت پشت سیستم هستید و مجبورید ساعت ها روی صندلی بنشینید، پس هنگام خرید باید به دسته های صندلی کامپیوتر هم  توجه نمایید. یعنی صندلی باید دسته داشته باشد تا مواقعی که نیاز داشتید آرنج خود را روی آن گذاشته و استراحت کنید. مدل های دیگری هم وجود دارد که فاقد دسته هستند اما برای چندین ساعت استفاده مناسب نیستند. صندلی های بدون دسته یک مزیت دارند آن هم این است، زمانی که به صندلی نیاز ندارید، می توانید آن را به زیر میز منتقل کنید که این مورد در صندلی های دسته دار ممکن نیست زیرا دسته ها مانع از قرار گرفتن آن زیر میز می شود.

هنگام خرید صندلی کامپیوتر توجه نمایید که بازوهای شما در نقطه ای که آرنج به صورت طبیعی با شانه ها است، روی دسته قرار بگیرد. و حتما دقت کنید که هنگام نشستن روی صندلی زاویه آرنج شما باید 90 درجه باشد، اگر این زاویه کمتر یا بیشتر بود، بدانید که آن صندلی مناسب قد شما نیست.

زاویه 90 درجه آرنج بهترین زاویه با دسته صندلی کامپیوتر

انواع روکش بهترین صندلی های کامپیوتر

صندلی های کامپیوتر و اداری معمولا یک بالشتک که داخلش از فوم پر شده و سپس روکش شده است. روکش پشتی صندلی از جنس مشبک می باشد تا هوا در جریان باشد و از تعریق جلوگیری کند. در برخی از مدل ها، جنس روکش صندلی از چرم، پلی استر و یا وینیل می باشد که ناگفته نماند هنگام خرید صندلی بهتر است جنس روکش از چرم نباشد زیرا در روکش های چرم تنفس صورت نمی گیرد.

پلی استر، یک روکش ارزان برای بهترین صندلی های کامپیوتر!

در این بخش می خواهیم چند مورد از مزایای روکش پلی استر را نام برده و توضیح دهیم تا شما هم بیشتر با این نوع روکش آشنا شوید. در هنگام خریدن  بهترین صندلی های کامپیوتر، باید به جنس روکش آن هم توجه کنید.

  • قابلیت ارتجاعی
  • ماندگاری
  • مقاوم در برابر گرما
  • مقاوم در برابر نور UV
  • رطوبت گیر
  • مقاومت در برابر لکه و مراقبت آسان
  • کم هزینه
  • راحتی
  • آلرژن و آلرژی کمتر

قابلیت ارتجاعی: پارچه های پلی استر بلافاصله بعد از کشیده شدن، به شکل اولیه خود باز می گردند. که این ویژگی موجب می شود تا روکش چروک نشود.

ماندگاری: پلیمرهای بلند و پایدار پلی استر باعث می شود تا روکش انعطاف پذیر، نرم و با وزن سبک داشته باشید.

مقاوم در برابر گرما: پلی استر در برابر گرما و شعله بسیار مقاوم است، و به راحتی آتش نمی گیرد.

مقاوم در برابر نور UV: پارچه پلی استر علاوه بر اینکه در برابر شعله و گرما مقاوم است، در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز مقاوم بوده و به راحتی نابود نمی گردد.

رطوبت گیر: پلی استر نیز مانند انواع  دیگر پارچه های مصنوعی، قادر است رطوبت را جذب کند.

مقاومت در برابر لکه و مراقبت آسان: علاوه بر مزیت هایی که در مورد پلی استر ذکر شد، مزیت های دیگری هم دارد مثلا، به سرعت خشک می شود و نگهداری آسانی دارد. اگر روکش صندلی کثیف شد، جای نگرانی ندارد. کاربر می تواند با یک دستمال مرطوب روی روکش را تمیز نماید.

کم هزینه: معمولا پلی استر از پلاستیک بازیافتی تولید می گردد برای همین نسبت به پارچه های پشمی و پنبه ای هزینه کمتری دارد.

راحتی: اگر می خواهید از بین  بهترین صندلی های کامپیوتر، جنس روکش صندلی شما نرم و راحت باشد، روکش از جنس پلی استر انتخاب مناسبی است. می توان گفت پلی استر در طیف نرمی پارچه، بین ترمه و پنبه قرار دارد.

آلرژن و آلرژی کمتر: از آنجایی که پلی استر بافت محکم و سفتی دارد، و به همین علت آلرژن های کمتری مثل، موی حیوانات خانگی، گرد و خاک و گرده روی آن جمع می شود که این خود موجب می گردد تا شخص به بیماری یا آلرژی تب یونجه دچار نشود.

درد کمر از دردهای شایع استفاده از صندلی های غیر ارگونومیک

معایب پارچه پلی استر برای روکش صندلی کامپیوتر

  • قابلیت اشتغال
  • بو گیر بودن
  • الکتریسیته ساکن

قابلیت اشتغال: در مزایای این نوع پارچه گفتیم که به راحتی آتش نمی گیرد و نقطه سوختگی بالایی دارد، اما خیلی زودتر و راحت تر از آنچه فکر می کنید ذوب می شود. باید خیلی احتیاط کنید تا روی پوست شما ذوب نشود، چون امکان دارد به پوست جوش بخورد و نیاز به پزشک داشته باشید.

بو گیر بودن: یکی دیگر از معایب های پلی استر نگه داشتن بو ها است. و این ممکن است برای همه خوشایند نباشد.

الکتریسیته ساکن: این پارچه می تواند بار ساکن را نگه دارد که باعث شوک الکتریکی خفیف می گردد.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع ikea mcwaters karo
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.