همه چیز راجع به تفاوت هارد SSD با HDD

مقدمه

تفاوت هارد SSD با HDD در چه چیزی است؟ هارد درایوهای Solid state یا به اصطلاح SSD و هارد درایوهای hard disk یا به اصطلاح HHD از نظر مشخصات فیزیکی در بسیاری از جهات مشابه یکدیگر هستند، اما می توانند داده ها را با روش های بسیار متفاوتی از هم ذخیره کنند.

هر کدام از این دو نوع هارد درایو مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و تصمیم گیری در مورد اینکه انتخاب کدام یک برای شما مناسب تر از دیگری است به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از رایانه بستگی دارد. مقاله‌ی راهنمای ما در ارتباط با تفاوت هارد SSD با HDD به شما نشان خواهد داد که هر نوع هارد درایو ذخیره سازی به چه صورت عمل می کند و شما چگونه می توانید هارد درایو مناسب نیاز هایتان را انتخاب کنید. همراه چیکاو باشید.

هارد درایو HDD چیست؟

هارد درایو دیسک سخت یا Hard Disk Drive که به صورت اختصاری HDD شناخته می شود، یک نوع دستگاه مخصوص ذخیره سازی اطلاعات به شکل غیر فرار یا به اصطلاح non-volatile است. غیر فرار (non-volatile) به انواعی از دستگاه های ذخیره سازی ای اطلاق می شود که در صورت روشن نبودن دستگاه نیز، داده های ذخیره شده حفظ می شوند. همه‌ی رایانه ها به طور کلی به یک دستگاه ذخیره سازی نیاز دارند و این نوع هارد دیسک ها تنها یکی از نمونه های دستگاه های ذخیره سازی هستند.

HDD ها معمولاً در وسایلی الکترونیکی مثل رایانه‌های رومیزی، دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند، آرایه‌های ذخیره‌سازی (storage arrays) سازمانی در مراکز داده و… استفاده می‌شوند. این هارد ها می توانند برنامه های نرم افزاری، سیستم عامل ها و انواع فایل ها را با استفاده از دیسک های مغناطیسی خود ذخیره سازی کنند. 

نحوه‌ی کار HDD ها

به طور کلی قبل از اینکه صحبتی از نحوه‌ی کار هارد های HDD بشود باید گفت که این نوع هارد ها اکثرا از چندین دیسک پلاتر (یک دیسک مدور ساخته شده از فلز آلومینیوم، شیشه یا سرامیک) حساس به امواج مغناطیسی که در اطراف یک دوک، در داخل یک محفظه‌ی بسته شده قرار گرفته‌ اند، و یک بازوی محرک برای هر صفحه که دارای یک سر read/write (خواندن/نوشتن) است، و همچنین دو موتور برای چرخاندن صفحات و حرکت بازوها، تشکیل شده‌اند. علاوه بر این ها گفتنی است که HDD ها دارای یک کنترلر I/O (ورودی/خروجی) و سیستم عاملی که به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهد و چگونه با بقیه‌ی سیستم ارتباط برقرار کند، هستند.

حال که با اجزای سازنده‌ی این نوع هارد ها آشنا شدید، در ارتباط با نحوه‌ی کارشان می توان گفت، موتوری که به صفحات پلاتری متصل است باعث چرخش آن ها با حداکثر سرعت 15000 دور در دقیقه می شود. همانطور که این صفحات می چرخند، یک موتور دوم نیز موقعیت هدهای خواندن و نوشتن را کنترل می کند که به صورت امواج مغناطیسی اطلاعات را روی هر صفحه ضبط می کنند و یا می خوانند.

  •  این نکته گفتنی است که هر چه این سرعت چرخش دیسک ها بیشتر باشد، هارد دیسک نیز سریعتر قادر به خواندن و نوشتن اطلاعات خواهد بود.
  •  یکی از نکاتی که در اینجا می توان راجع به تفاوت هارد SSD با HDD به آن اشاره کرد این است که هارد های SSD از هیچ گونه صفحات چرخان و یا بازو های محرکی تشکیل نشده اند. 

هارد درایو SSD چیست؟

SSD مخفف عبارت Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است که یک نوع دستگاه الکترونیکی ذخیره سازی به شمار می رود که همانند HDD، از حافظه‌ی غیر فرار (non-volatile) برای نگهداری کردن و دسترسی به داده ها استفاده می کند. همانطور که در بالاتر نیز گفته شد این نوع هارد ها بر خلاف هارد دیسک ها، فاقد قطعات متحرک هستند، که این ویژگی مزایایی مانند زمان دسترسی به داده ها با سرعتی بالا، عملکردی بدون سر و صدا و مصرف انرژی کمتر را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

هارد های SSD بر خلاف هارد دیسک ها، فاقد قطعات متحرک هستند - چیکاو

نحوه عملکرد هارد درایوهای حالت جامد یا SSD ها

برخلاف سیستم‌های ذخیره‌ی اطلاعات مبتنی بر امواج مغناطیسی، (مانند سیستمی که هارد دیسک ها از آن برای ذخیره سازی استفاده می کنند) چون درایوهای حالت جامد (SSD ها) به قطعات متحرک و یا دیسک های در حال چرخش وابسته نیستند، داده ها را در مجموعه ای از بانک های حافظه ای (که از قطعات نیمه هادی ساخته شده اند) ذخیره می کنند.

تفاوت هارد SSD با HDD (تفاوت های عمومی)

تفاوت هارد SSD با HDD را می توان به وسیله‌ی جدول زیر خلاصه کرد:

بهره‌وری انرژی بالاترین حد ظرفیت دوام سرعت هزینه  
مصرف انرژی کم 4 ترابایت دوام بالا سریع گران SSD
مصرف انرژی بالا 10 ترابایت دوام پایین کند ارزان HDD

تفاوت سرعت هارد SSD با HDD

وقتی که صحبت از تفاوت هارد SSD با HDD در مقوله‌ی سرعت می شود، این سوال پیش می آید که چه نوع سرعتی مد نظر است، ما در ادامه قصد داریم راجع به تفاوت سرعت Read/write (خواندن/نوشتن)، که مهم ترین نوع سرعت مورد بررسی در هارد درایو ها به شمار می رود، صحبت کنیم.

به طور کلی یک هارد SSD استاندارد می تواند داده‌های متوالی را با سرعتی نزدیک به 550 مگابایت بر ثانیه (MBps) بخواند و همچنین آن را با سرعت 520 مگابایت در ثانیه نیز بنویسد. در طرف مقابل، سریع ترین نوع هارد HDD، می تواند خواندن و نوشتن داده های متوالی را تنها با سرعت 125 مگابایت در ثانیه انجام دهد.

این موضوع نشان دهنده‌ی تفاوت عملکردی فاحش بین دو هارد SSD و HDD است؛ به صورتی که SSD ها، در پردازش داده ها، می توانند سرعت بسیار بالاتری را در اختیار شما قرار دهند.

سرعت پردازش بالای اطلاعات در SSD ها نسبت به هارد دیسک ها، یکی از موارد تفاوت هارد SSD با HDD - چیکاو

تصمیم گیری و سخن آخر

به طور کلی هارد دیسک ‌ها (HDD) نسبت به SDD ها ارزان‌تر هستند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی کمتری فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید؛ ولی با این وجود SSD ها فوق العاده سریع تر، بادوام تر و سبک تر هستند و همچنین انرژی بسیار کمتری نیز نسبت به HDD ها مصرف می کنند. در ارتباط با تصمیم گیری بین این دو هارد می توان گفت که نیازهای خود شخص شما است که تعیین می کند کدام نوع هارد درایو ذخیره سازی، مناسب تان است و کارآمدی بیشتری دارد.

منبع techtarget crucial tekie
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.