موتورولا اج ایکس ۳۰ به طور رسمی معرفی شد، اما چرا این گوشی در بازار شکست می خورد (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله برخی از موارد مطرح شده را مطالعه کردید. در ادامه علت هایی را که نویسنده مقاله حدس می زند که به خاطر آن ها گوشی هوشمند پرچمدار موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا در بازار موفق به استقبال و فروش خوب نشده و با شکست مواجه خواهد شد، تقدیم می گردد. همراه چیکاو باشید.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا ضد آب نیست

همان طور که می دانید ما تلفن های هوشمند را همه جا با خود می بریم. بنابراین برای یک گوشی پرچمدار، طراحی ضد آب ضروری است. متأسفانه، موتورولا اج ایکس ۳ هیچ رتبه ای در برابر نفوذ آب ندارد. البته، گواهی IP52 وجود دارد. اما این چیزی نیست که ما از این گوشی انتظار داشتیم. در این گواهی قید شده که در صورتی که به صورت اتفاقی بر روی این گوشی چند قطره آب پاشیده شود، به داخل نفوذ نخواهد کرد اما رتبه IP68 که گوشی های پرچمدار سامسونگ یا آیفون از آن بهره می برند، استاندارد کامل برای ضد اب بودن و مقاومت در برابر نفوذ آب به داخل است که در صورتی که گوشی به مدت حداقل نیم ساعت حتی در عمق ۱.۵ متری آب نیز قرار داشته باشد، آب به داخل آن نفوذ نخواهد کرد.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا ضد آب نیست - چیکاو

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون شارژ بی سیم عرضه می شود

برای قابل حمل تر کردن تلفن ها، سازندگان این گوشی ها تمام تلاش خود را می کنند تا تلفن های خود را با باتری های بزرگتر عرضه کنند. اما همچنان ظرفیت باتری با ابعاد آن ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که سازندگان گوشی های هوشمند سعی می کنند با توسعه فناوری های شارژ سریع، مشکل را حل کنند. گوشی های شارژ 200 واتی در بازار ظاهر می شوند. اما این نشانگر به شارژ سیمی اشاره دارد.

در مورد شارژ بی سیم، یکی از سریع ترین گوشی های هوشمند با شارژ بی سیم گوشی هوشمند شیائومی میکس ۴ ( Xiaomi MIX 4) این شرکت است که از شارژ 100 واتی بدون سیم پشتیبانی می کند. در حال حاضر حتی گوشی هایی با قیمت کمتر از 200 دلار نیز در بازار وجود دارند که از این ویژگی پشتیبانی می کنند. متأسفانه موتورولا اج ایکس ۳۰ که گوشی پرچمدار و گران قیمت این برند است از فناوری شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند. و آیا این مورد یکی از عللی نیست که بسیاری از خریداران را از تهیه این گوشی منصرف کند؟

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون جک ۳.۵ میلی متری هدفون عرضه می شود

البته که این یک مورد سلیقه ای است اما اگر واقعاً عاشق موسیقی هستید، هیچ نوع هدست بلوتوثی نمی توانند کیفیت صدای هدفون های سیم دار را ارائه دهد. هدفون بلوتوثی نه تنها باعث کاهش کیفیت صدا می شود، بلکه نیاز به شارژ مکرر نیز دارد. البته همیشه می توانید از رابط USB Type-C استفاده کنید. اما این بدان معناست که شما باید یک آداپتور 3.5 میلی متری داشته باشید و همیشه بین شارژ و استفاده از هدفون یکی را انتخاب کنید. مدت کوتاهی پس از خواندن هزاران کامنت متوجه شدیم که نبود جک هدفون باعث شده بسیاری از کاربران از خرید این گوشی انصراف دهند.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون جک ۳.۵ میلی متری هدفون عرضه می شود - چیکاو

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون شکاف کارت حافظه micro SD عرضه می شود

حداکثر گزینه ذخیره سازی داخلی این گوشی هوشمند تنها 256 گیگابایت است. بدتر از آن این است که این دستگاه هیچ گزینه ای برای افزایش حافظه وجود ندارد. بسیاری از کاربران هستند که می‌گویند فایل‌های خود را روی حافظه ابری نگه می‌دارند و ویدیوها را تماشا می‌کنند یا به صورت آنلاین به موسیقی گوش می‌دهند تا به فضای زیادی نیاز نداشته باشند. اما مسئله این است که ما از هزاران برنامه مختلف استفاده می کنیم و بازی های خود را روی تلفن های خود انجام می دهیم. همه این ها نیاز به فضای زیادی دارد. اما به نظر می رسد موتورولا ما را وادار می کند که کدام برنامه را نگه داریم و کدام را حذف کنیم. البته سایر برندهای پیشرو نیز گوشی های هوشمند پرچمدار خود را بدون پشتیبانی از کار حافظه روانه بازار می کنند که به عنوان مثال می توان به گوشی های کهکشانی های سری اس سامسونگ و آیفون های اپل اشاره کرد اما مسئله ی مهم این جا است که این برندها گوشی های خود را با حداکثر حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت یا حتی ۱۰۲۴ گیگابایت (یک ترابایت) در دسترس خریداران قرار می دهند.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون استفاده از فناوری اتلاف گرما عرضه می شود

بله، ما با اولین گوشی هوشمند جهان روبرو هستیم که با قدرتمندترین تراشه در اردوگاه سیستم عامل اندروید عرضه می شود. اما متاسفانه موتورولا نتوانسته است بسیاری از موارد را در این پردازنده بهینه کند. قبلاً شکایات زیادی در مورد گرم شدن بیش از حد اسنپدراگون 8 نسل 1 شنیده ایم. و موتورولا نیز گوشی پرچمدار اج ایکس ۳۰ خود را بدون استفاده از فناوری خنک کننده تراشه عرضه کرده است تا از آسیب رساندن گرمای زیاد به پردازنده و سایر قطعات این گوشی جلوگیری کند. بر اساس گزارش های مختلف، دمای گوشی هنگام انجام بازی ها به 60 درجه سانتی گراد می رسد.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون استفاده از فناوری اتلاف گرما عرضه می شود - چیکاو

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون استفاده از محفظ صفحه نمایش عرضه می شود

ما از قبل اطلاع داریم که گوشی های کهکشانی سری اس ۲۲ سامسونگ ( Samsung Galaxy S22) با آخرین محافظ صفحه نمایش شرکت کورنینگ یعنی گوریلا گلس ویکتوس پلاس ( Corning Gorilla Glass Victus+) عرضه می شوند. این یک ویژگی بسیار مهم برای هر گوشی هوشمند است که باعث جلوگیری از خط و خش افتادن بر روی صفحه نمایش آن می شود اما باز هنگامی که در مورد یک گوشی پرچمدار صحبت می شود بدون هیچ تردیدی استفاده از این محافظ صفحه نمایش دیگر یک الزام است.

اما گوشی پرچمدار موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا از هیچ محافظ صفحه نمایشی بهره نمی برد. به عبارت دیگر، اگر کاربران این گوشی پرچمدار موتورولا بخواهند از خراشیدگی و افتادن خط و خش بر روی پنل جلویی گوشی جلوگیری کنند، باید خودشان یک محافظ صفحه نمایش خوب را برای این گوشی خریداری کنند اما نکته نه چندان جالب ماجرا در این است که هیچ یک از شیشه های محافظ صفحه نمایش موجود در بازار به اندازه محافظ صفحه های شرکت کورنینک، کیفیت ندارند و علاوه بر آن استفاده از این محافظ ها باعث می شود تا در میزان سرعت لمس و قابلیت هایی از این قبیل تأثیر نامطلوب بگذارند.

گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا بدون استفاده از محفظ صفحه نمایش عرضه می شود - چیکاو

سخن آخر و جمع بندی

اینها تنها بخشی از کاستی های گوشی پرچمدار موتورولا اج ایکس ۳ است و ما هنوز در مورد دوربین تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی که در پشت قرار داده شده است  و کارایی ندارد نیز صحبت نمی کنیم که این حسگر کاملا بی فایده و بی معنی است بنابراین آنچه می توانیم در مورد این گوشی بگوییم این است که گوشی موتو اج ایکس ۳۰ موتورولا در واقع یک گوشی هوشمند میان رده با چند ویژگی برجسته مانند استفاده از اسنپدراگون 8 نسل 1 یا دوربین سلفی 60 مگاپیکسلی است. اما نمی توان آن را به عنوان یک مدل برتر و پرچمدار واقعی در نظر گرفت و در کنار بزرگانی همچون سری گلکسی اس سامسونگ یا آیفون های اپل قرار داد که بتواند رقابت سختی را با چنین پرچمداران واقعی در بازار ایجاد کند.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.