تراشه دایمنسیتی ۸۰۰۰ برای مغلوب کردن اسنپدراگون ۸۷۰ آماده می شود

شاید باورش برای برخی سخت باشد، اما مدیاتک توانست تا رهبری بازار تراشه‌های موبایل را به دست گیرد. این تراشه ساز در کمال شگفتی کوالکام را از رتبه اول به دوم عقب رانده است. سری پردازنده‌های دایمنسیتی مدیاتک (Media Tek Dimensity) به طور ناگهانی در بازار ظاهر شدند و تاکنون نیز بسیار موفق بوده‌اند و سازنده این  تراشه نیز به طور فعال در حال توسعه این سری از پردازنده‌ها است. همراه چیکاو باشید.

ارائه پروژه سطح پرچمدار SoC یا تراشه‌های پلتفرم موبایل این تراشه ساز که با تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ کلید خورد در بازار پردازنده‌های گوشی هوشمند غوغا به پا کرد زیرا هیچکس انتظار عرضه چنین پردازنده قدرتمندی که بتواند بر تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون کوالکام به صورت قاطعانه غلبه کند، نداشت. اکنون انتظار می‌رود که این شرکت تراشه ساز پردازنده‌ دایمنسیتی ۷۰۰۰ خود را که عضو دیگری از این خانواده تراشه‌های پرچمدار است، معرفی کند. دیروز، برخلاف انتظارات بازار، مدیاتک اعلام کرد که قصد دارد به زودی پردازنده دایمنسیتی ۸۰۰۰ (Dimensity 8000) را که یکی دیگر از تراشه‌های عضو این سری است، در بازار ارائه دهد.

کوالکام - چیکاو

  • تراشه دایمنسیتی ۸۰۰۰ مدیاتک

این شرکت تاکنون هیچگونه خبری از جزئیات فنی و مشخصات این پردازنده را ارائه نداده است، اما افشاگر معتبر خبرهای دنیای فناوری با نام مستعار  Digital Chat Station موفق شده است تا اطلاعات موثق و ارزشمندی را در مورد این پردازنده به دست آورده و به اشتراک بگذارد.

به گفته وی، تراشه دایمنسیتی ۸۰۰۰ مطابق با فناوری فرآیند ۵ نانومتری ساخته خواهد شد و با استفاده از معماری دو خوشه‌ای تولید می‌گردد. یک بلوک از این خوشه‌هادارای ۴ هسته Cortex-A78 با کارایی بالا اشغال می‌شود که تا فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز اورکلاک شده‌اند و خوشه دوم نیز دارای ۴ هسته‌ی کم مصرف Cortex-A55 خواهد بود که در فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز کار می‌کنند.

تراشه دایمنسیتی ۸۰۰۰ مدیاتک - چیکاو

در این پردازنده، تراشه گرافیکی ویدئو Mali-G510 MC6 وظیفه پردازش محتوای عکس و فیلم را بر عهده خواهد داشت. گوشی‌های هوشمند مبتنی بر دایمنستی ۸۰۰۰ می‌توانند به نمایشگرهایی با وضوح حداکثر تا QuadHD +  و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز مجهز شوند یا فرکانس را تا ۱۶۸ هرتز افزایش دهند، اما با وضوح فول اچ دی پلاس قول پشتیبانی از رم LPDDR5 و حافظه فلش UFS3.1 را می‌دهند. به هر حال تراشه دایمنسیتی مدیاتک نوید یک پردازنده قدرتمند را می‌دهد اما این شرکت هنوز تاریخ دقیقی را برای معرفی این تراشه اعلام نکرده است. اما یک منبع معتبر ادعا می‌کند که به زودی این اتفاق می‌افتد و اولین شرکت‌هایی که از این تراشه برای اولین بار در گوشی‌های خود استفاده خواهند کرد، دو برند ریلمی و شیائومی خواهند بود.

  • مدیاتک موقعیت پیشرو خود را در بازار تراشه های تلفن های هوشمند تقویت می کند

کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) گزارشی از عرضه تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در سه ماهه سوم منتشر کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که مدیاتک برتری خود را نسبت به کوالکام افزایش داده است و موقعیت پیشرو خود را در بازار تثبیت می‌کند. موفقیت‌هایی نیز توسط تراشه ساز دیگر دنیای فناوری یعنی یونسکو Unisoc نیز به دست آمد که نشان می‌دهد این شرکت تراشه ساز هم موفق شده است تا از سامسونگ پیشی بگیرد و در حال حاضر جایگاه چهارم را در بازار تراشه‌های بخش پلتفرم دنیای موبایل (SoC) برای گوشی‌های هوشمند، به خود اختصاص داده است. اما سومین رتبه بازار تراشه‌های بخش موبایل به کدام شرکت مطرح در این بازار تعلق دارد؟

مدیاتک موقعیت پیشرو خود را در بازار تراشه های تلفن های هوشمند تقویت می کند - چیکاو

مدیاتک توانسته است جایگاه خود را تا حد زیادی به دلیل تقاضای زیاد برای تراشه‌های ۴جی تقویت کند. کوالکام همچنان با عرضه ۶۲ درصد از تراشه‌های اتصال سلولی ۵جی خود در بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند ۵جی به پیشتاز بودن خود ادامه می‌دهد. اپل نیز موفق شده است تا با تولید تراشه‌های اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند متعلق به خود یعنی آیفون جایگاه سوم خود را در میان تامین کنندگان تراشه موبایل حفظ کند، اما سامسونگ که چهارمین رتبه را در اختیار داشت، اکنون مغلوب تراشه ساز یونسکو شده و به رتبه پنجم سقوط کرده و یونسکو نیز با صعود به رتبه چهارم و مغلوب کردن سامسونگ دست به کار بسیار بزرگ و ارزشمندی زده است.

یونسکو با طراحی یک نقشه زیرکانه موفق به غلبه بر سامسونگ شده است.  این شرکت توانسته است با ایجاد شراکت با شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند با برندهای آنر، موتورولا، شیائومی ریلمی، سامسونگ و  ZTE به این موفقیت خیره کننده و بسیار شیرین دست یابد.

پنل پشتی گوشی های جدید سامسونگ - چیکاو

سهم تولید کننده تراشه HiSilicon نیز به طور قابل توجهی از ۱۳ درصد در سه ماهه سوم سال گذشته به ۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است. شکی نیست که این کاهش به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه هواوی است که ساخت تراشه‌های پیشرفته را برای شرکت تابعه HiSilicon بسیار دشوار کرده است.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.