تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام با پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ رسماً معرفی شد (بخش اول)

همان طور که انتظار می‌رفت، طبق روال هر ساله در روز ۳۰ نوامبر(۹ آذر ماه)، اجلاس فناوری اسنپدراگون کوالکام برگزار شد و این شرکت فول تراشه ساز  جهانی به معرفی تراشه بزرگ بعدی این شرکت برای بخش گوشی‌های هوشمند پرچمدار پرداخت و از جدیدترین تراشه پرچمدار خود با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلتفرم گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد. همراه چیکاو باشید.

همچنین،  همان طور که در شایعات و پیش بینی‌های فراوانی که تا به حال پیرامون این موضوع صورت گرفته و انتظار هم می‌رفت، خط تولید پرچمدار جدید این شرکت یک تغییر نام تجاری را تجربه کرده است. بنابراین، شرکت تراشه ساز کوالکام در حال حاضر برای این پردازنده جدید اسنپدراگون خود به جای استفاده از نام اسنپدراگون ۸۹۸ پلتفرم گوشی‌های هوشمند Qualcomm Snapdragon 898 SoC)) از عنوان جدید «اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام پلتفرم گوشی‌های هوشمند»  Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 SoC)) استفاده خواهد کرد. علت تغییر نام این تراشه هنوز اعلام نشده است اما این تراشه پرچمدار و جدید کوالکام چندین پیشرفت بزرگ و قابل توجه را نسبت به نسل پیشین به همراه آورده است و نوآوری‌های آن به هیچ عنوان قابل کتمان نیست.

این تراشه قدرتمند کوالکام استانداردهای قبلی را به مجموعه دستورالعمل‌های جدید ARMv9 تغییر می‌دهد. تراشه جدید همچنین از معماری جدید ۴ نانومتری پیشگامانه استفاده می‌کند. ضمن آن که اعلامیه این شرکت همچنین در این مورد تایید می‌کند که اولین گوشی‌های هوشمند تجاری موجود با استفاده از این تراشه پرچمدار جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام تا قبل از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی روانه بازار فروش خواهند شد.

نامگذاری جدید دارای یک رقم برای کلاس ۸ برای پرچمدار و عدد دوم برای نسل است. این اولین پرچمدار کوالکام است که بر اساس معماری ۴ نانومتری ساخته شده است و همچنین اولین پرچمداری است که از هسته‌های ARMv9 استفاده می‌کند.

  • مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام به طور رسمی اعلام شد

این پردازنده جدید همان طراحی  CPU سه خوشه‌ای نسل پیشین را حفظ می‌کند و کاملاً مطابق با همان مشخصاتی است که تراشه نسل پیشین از آن بهره می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که در این CPU یک هسته اصلی با هسته ARM  و Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳.۰ گیگاهرتز وجود دارد. همچنین سه هسته عملکرد «پشتیبانی» بر اساس استاندارد جدیدتر ARM و Cortex-A710 وجود دارد. آن‌ها با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کار خواهند کرد. در نهایت، ما چهار هسته کارآمد در اینجا رو به رو خواهیم شد که از استاندارد جدید فناوری آرم (ARM) بهره می‌برند و هسته‌های Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز را می‌توانند ارائه دهند.

مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام به طور رسمی اعلام شد - چیکاو

به طور کلی، CPU جدید نسبت به پردازنده نسل پیشین کوالکام ۲۰ درصد سریعتر از پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام (Qualcomm Snapdragon 888 SoC) پلتفرم گوشی‌های هوشمند خواهد بود. علاوه بر این مورد، این تراشه پرچمدار جدید کوالکام نسبت به نسل قبلی مصرف انرژی را نیز تا میزان بسیار قابل توجه ۳۰ درصد کاهش می‌دهد که برای دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند بسیار مغتنم است. مطمئناً این یک ارتقاء عالی و قابل توجه است.

به عنوان مثال، با استفاده شیائومی ۱۲ آینده از این پردازنده، عملکرد کلی این گوشی هوشمند تا ۲۰ درصد سریعتر نسبت به پردازنده مدل قبلی خود خواهد بود ضمن آن که مصرف انرژی باتری آن نیز ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت که این به معنی این موضوع است که تراشه گوشی بسیار کمتر داغ خواهد شد. از آنجا که گرما دشمن درجه یک تراشه و باتری گوشی هوشمند است و این گرمای زیاد به مرور باعث افت عملکرد و سرعت تراشه می‌شود، می توان امیدوار بود که اکنون گوشی‌هایی که از این پردازنده استفاده می کنند تا مدت‌های مدیدی با افت سرعت و عملکرد مواجه نشوند و به عبارت دیگر یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری با استفاده از این تراشه به جای تراشه نسل پیشین با ۳۰ درصد مصرف کمتر انرژی به این شباهت دارد که انگار این گوشی در بطن خود از یک باتری ۶۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد.

  • GPU یا تراشه گرافیکی جدید آدرنو  (ADRENO) با ارتقاء قابل توجه‌ای همراه شده است

اکنون پیشرفت و بهبود بزرگ بعدی در این تراشه جدید کوالکام بخش GPU است. قدرت یک پردازنده  CPU باید با همراهی پردازنده GPU همراهی شود. در صورتی که یک تراشه اصلی در قدرت فرکانس و عملکرد بهبود قابل توجه‌ای پیدا می کند، در صورتی می‌تواند این قدرت زیاد را در عملکرد نشان دهد که بخش پردازنده گرافیکی یا GPU نیز با آن همراه شده و ارتقاء یابد و همچنین طوری هماهنگ باشد که بتواند قدرت عملکرد پردازنده اصلی را به نمایش بگذارد. در صورتی که پردازنده گرافیکی قدرت لازم را نداشته باشد تا با پردازنده اصلی هماهنگ باشد، بدون شک تراشه اصلی نیز نمی‌تواند عملکرد عالی یا تمام قدرتی را که در اختیار دارد به نمایش بگذارد.

GPU یا تراشه گرافیکی جدید آدرنو  (ADRENO) با ارتقاء قابل توجه‌ای همراه شده است - چیکاو

اکنون در این پردازنده جدید کوالکام همگام با تراشه اصلی، پردازنده گرافیکی آن نیز ارتقاء بسیار خوبی را به دست آورده است. در این تراشه یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ جدید پردازنده گرافیکی جدید آدرنو ۷۳۰  (Adreno 730) نیز به لطف معماری جدیدی که برخوردار گردیده است با ۳۰ درصد افزایش عملکرد و تا ۲۵ صرفه جویی در مصرف انرژی همراه شده است.

کوالکام سه ویژگی Elite Gaming را توسعه داده است که یکی از آن‌ها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا تعادلی بین عملکرد و بهره وری انرژی ایجاد کنند. Adreno Frame Motion Engine به GPU این امکان را می‌دهد که صحنه‌های بازی را با نرخ فریم دو برابری اجرا کند، این در حالی است که از همان مقدار قدرت استفاده می‌کند. از طرف دیگر، می‌تواند FPS نیز را ثابت نگه دارد در حالی که مصرف برق را هم به نصف کاهش می‌دهد.

مجموعه ویژگی‌های جدید شامل رندر حجمی کلاس دسکتاپ نیز می‌شود. از آن برای جلوه‌های نورپردازی دراماتیک استفاده می‌شود، پرتوهای بسیار زیبایی که به نظر می‌رسد طراحان سطح آن را بسیار دوست دارند. همچنین Variable Rate Shading Pro جدید است، یک VRS مبتنی بر تصویر که باید ادغام VRS را در بازی‌های بیشتری ساده کند. به گفته سازنده تراشه، در حال حاضر همکاری‌های زیادی با توسعه دهندگان بازی‌های سنگین و قوی برای استخراج بهترین سخت‌افزار جدید وجود دارد.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.