آموزش افزایش سرعت ویندوز 10

افزایش سرعت  ویندوز 10 و در نتیجه  افزایش کارایی آن امر سخت و پیچیده ای نمی باشد و افراد می توانند به کمک روش های متفاوت باعث بهبود عملکرد و سرعت سیستم عامل ویندوز نسبت به قبل شوند. تنها چند ترفند نرم افزاری و سخت افزاری ساده قادر به بازگرداندن دوباره ویژگی های نرم افزاری به ویندوز 10  و همچنین افزایش سرعت لپ تاپ می باشند، که اکثر آن ها رایگان هستند. همراه چیکاو باشید.

در ادامه این مطلب به معرفی بهترین روش ها برای بالا بردن سرعت ویندوز 10 می پردازیم؛ که در صورت استفاده از این روش ها نیازمند نرم افزار های مربوط به بالا بردن سرعت ویندوز نخواهید بود.

ترفند های بالا بردن افزایش سرعت ویندوز 10

استفاده از تک تک این ترفند ها برای افزایش سرعت ویندوز کمی به زمان نیاز دارد؛ اما تمامی این راهکار ها نتیجه خوبی خواهند داشت و باعث سرعت افزایش ویندوز تا 60 درصد خواهند شد. این ترفند ها به ترتیب عبارتند از:

1_ شناسایی و غیر فعال کردن برنامه های پر مصرف: اولین اقدام برای افزایش سرعت ویندوز 10، شناسایی و غیر فعال کردن برنامه های سنگین که مصرف بالایی دارند می باشد. تقریبا اکثر برنامه های پرمصرف تا میزان 99 از CPU را به خود اختصاص داده و در نتیجه باعث کند شدن سرعت ویندوز می شوند و  به یکباره باعث قفل شدن ویندوز برای دقایقی خواهند شد.

در قدم اول برای شناسایی این دسته از برنامه ها، به کمک دکمه های Ctrl + Shift + Escape در ویندوز، Task Manager را باز کنید. در این صورت برنامه های پرمصرف به صورت رنگی نمایش داده خواهند شد و رنگ های پر شده نشانه مصرف بالای این برنامه هاست. در آخر برای بستن هر برنامه ای که درصد بالایی از CPU، حافظه، رم و شبکه ویندوز را به خود اختصاص داده، کافی است ابتدا یکبار روی برنامه مورد نظر کلیک کرده و سپس روی  End Task کلیک کنید.

افزایش سرعت ویندوز - چیکاو

2_ کاهش استفاده از انیمیشن: ویندوز بر خلاف سایر سیستم عامل ها همیشه در تلاش برای استفاده از بهترین ظاهر و تجملات بوده است، که همین امر موجب کند شدن آن می شود. در نتیجه در دومین قدم برای بالا بردن سرعت ویندوز باید استفاده از انیمیشن ها را به حداقل رسانده و به بهبود و افزایش سرعت ویندوز 10  کمک کنید.

برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

الف)  روی دکمه Start کلیک راست کنید.

ب) گزینه System را انتخاب و یا از دکمه های ترکیبی WIN + X استفاده نمایید.

ج) در پنجره باز شده روی گزینه Advanced system settings کلیک کنید.

د) پنجره‌ی System Properties و زبانه‌ی Advanced در این مرحله به نمایش گذاشته می شوند که باید در آن در بخش Performance روی دکمه Settings کلیک کنید.

ه) در این مرحله برای کاهش انیمیشن ویندوز و در نتیجه افزایش سرعت آن گزینه Adjust for best performance را در قسمت پایین بخش Visual Effects برای استفاده از عملکرد مناسب ویندوز استفاده نمایید.

و) در نهایت برای ذخیره تنظیمات روی دکمه OK کلیک کنید.

ز) از گزینه Custom نیز می توانید برای غیر فعال کردن گزینه هایی که مایل به استفاده از آن ها نیستید استفاده کنید.

3)  غیرفعال کردن برنامه‌های Startup: سومین قدم برای افزایش سرعت ویندوز غیر فعال کردن اجرای خودکار برنامه ها  بمحض بالا آمدن ویندوز می باشد که تا حد زیادی باعث افزایش سرعت ویندوز  10 خواهد شد. با انجام این مرحله برنامه هایی که بلافاصله پس از بالا آمدن ویندوز در حالت آماده باش قرار داشتند غیر فعال خواهند شد و در صورت نیاز می توان مستقیما وارد برنامه شده و آن را اجرا نمایید.

در نتیجه غیر فعال کردن این قابلیت برنامه ها پس از بالا آمدن ویندوز  دیگر به صورت خودکار اجرا نمی شوند و از همین رو با افزایش سرعت بوت ویندوز مواجه می شویم.

برای غیر فعال کردن این قابلیت مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

الف) اجرای برنامه Task Manager با استفاده از کلید های ترکیبی  Ctrl+Shift+Esc، پس از آن روی دکمه More details برای نشان دادن پنجره به صورت کامل کلیک کنید.

ب) با کلیک روی زبانه  Startup می توانید برنامه هایی که بلافاصله پس از اجرای ویندوز شروع به کار می کنند را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که برنامه های بالاتر در اولویت بوت ویندوز قرار دارند.

ج) در این مرحله هر برنامه ای را که به اجرای خودکار آن نیاز ندارید،  وضعیت مربوط به آن را با انتخاب گزینه  Disable در ستون Status برنامه را برای غیر فعال کردن راه اندازی خودکار از حالت Enabled به حالت Disabled تبدیل کنید.

4_  بستن برنامه‌های System Tray: برنامه‌های System Tray بلافاصله پس از بالا آمدن ویندوز در پس زمینه اجرا و شروع به فعالیت می کنند؛ غیر فعال کردن این گزینه باعث جلوگیری از اجرای آن ها و افزایش سرعت ویندوز می شود.

برای انجام این کار روی فلش پایین صفحه Taskbar کلیک کنید و با کلیک راست روی آیکون برنامه هایی که مایل به اجرای خودکار آن ها نیستید، آن ها را غیر فعال کنید.

5_ فعال کردن High performance: با فعال کردن این قابلیت می توانید سرعت ویندوز را در قبال مصرف انرژی بیشتر، افزایش دهید. توجه داشته باشید که در اینجا منظور از انرژی همان برق می باشد. ویندوز به صورت خودکار برای مصرف کمتر برق سرعت کمتری خواهد داشت؛ اما در صورت نیاز می توانید با فعال کردن این قابلیت از عملکرد سریع آن در ویندوز 10 استفاده کنید.

برای فعال کردن  High performance پس از کلیک روی دکمه Start روی گزینه Power Options کلیک کنید، سپس در مسیر control Panel پنجره باز شده با کلیک روی گزینه Show additional plans گزینه High performance را انتخاب کنید.

6_ اسکن امنیتی بدافزارها و ابزارهای تبلیغات: این بد افزار ها باعث پایین آمدن و کند شدن ابزار هایی که در پس زمینه اجرا می شوند، خواهند شد. می توان به کمک برنامه هایی مانند: Malwarebytes بدافزار و برنامه های تبلیغاتی در ویندوز را شناسایی و حذف کنید.

برای انجام این کار پس از دانلود نسخه متناسب برنامه Malwarebytes با ویندوز خود، برنامه های بد افزار و تبلیغاتی روی ویندوز خود را شناسایی و حذف کنید.

7_ بهینه سازی فضای هارد دیسک: در صورتی که از هارد دیسک مکانیکی استفاده می کنید، بهتر است گاهی با استفاده از قابلیت Disk Defragmenter ویندوز، فضاهای خالی ایجاد شده روی هارد دیسک خود را با یکپارچه کردن این فضا از بین ببرید. این کار علاوه بر بهبود حافظه به یافتن فایل ها و پردازش آن ها کمک فراوانی خواهد کرد.

برای انجام این کار روی گزینه Disk Defragmenter در قسمت استارت ویندوز کلیک کنید و با انتخاب هر یک از درایو ها به ترتیب و با انتخاب گزینه Optimize فضای هارد دیسک خود را بهینه سازی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. Fff می گوید

    درایو C لپ تاپ من خیلی پر شده چجوری خالیش کنم لطفا کمک کنید

    1. چیکاو می گوید

      با سلام و احترام
      به مقاله آموزش خالی کردن درایو C مراجعه کنید.