رام گوشی چیست و چه ویژگی‏هایی دارد؟

به طور کلی منظور از حافظه، در این مقاله، حافظه انسان نیست. بلکه کارت حافظه است که بخش سخت افزاری در رایانه ‌ها، سرورها و سایر دستگاه ها از جمله گوشی‏ها محسوب می‌شود. همانطور که فناوری توسعه یافته است، اکنون انواع مختلفی از کارت حافظه وجود دارد. انواع اصلی آن رام (ROM) و رم (RAM) است. برای اینکه بدانید رام گوشی چیست و چه تفاوتی با رم دارد در ادامه این مقاله همراه چیکاو باشید.

رام یا حافظه فقط خواندنی نوعی حافظه غیر فرار است که در رایانه‌ها و سایر دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی استفاده می‌شود. داده های ذخیره شده در رام گوشی پس از انتقال به حافظه دستگاه قابل تغییر الکترونیکی نیستند. حافظه فقط خواندنی برای ذخیره نرم افزاری مفید است که در طول عمر سیستم به ندرت تغییر می‌کند و گاهی اوقات به عنوان میان افزار شناخته می‌شود. برنامه های نرم افزاری برای دستگاه های قابل برنامه ریزی را می‌توان به صورت کارتریج پلاگین که شامل حافظه رام است، توزیع کرد؛ بنابراین تا این بخش مقاله تا حدودی متوجه شدید رام گوشی چیست. در ادامه به معرفی انواع رام خواهیم پرداخت:

رام (ROM) انواع مختلفی دارد:

PROM -: حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی

EPROM -: حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی و قابل پاک شدن

EEPROM -: حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی و قابل پاک شدن الکتریکی

اما سؤال اینجاست تفاوت رام گوشی با رم (Random Access Memory) چیست؟ رم متداول ترین نوع حافظه برای سریع دسترسی به حافظه است که برای ذخیره اطلاعات در کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد دارد. رم داده ها و کد دستگاهی را که در حال حاضر استفاده می‌شود، ذخیره می‌کند.

یک دستگاه با حافظه رم صرف نظر از مکان فیزیکی داده ها، امکان خواندن یا نوشتن داده ها را تقریباً در همان زمان در داخل حافظه فراهم می‌کند. در مقابل، تفاوت قابل ملاحظه ‏ای با سایر ابزارهای ذخیره سازی و دسترسی مستقیم اطلاعات مانند دیسک‌های سخت، CD-RW ها، DVD-RW ها و سایر انواع حافظه‏های قدیمی مورد نیاز برای خواندن و نوشتن داده ها با توجه به مکان فیزیکی برای ثبت اطلاعات دارد.

رام گوشی چیست - چیکاو

رم نیز انواع مختلفی دارد:

SRAM-: رم استاتیک شامل Cache L1، Cache L2 و Cache L3 است.

: DRAM – رم داینامیک محبوب ترین کارت حافظه است که در بسیاری از دستگاه ها از جمله گوشی استفاده می‌شود. حالا که متوجه شدید حافظه رم و رام گوشی چیست به بررسی مقدار مناسب این دو حافظه در گوشی خواهیم پرداخت

رام گوشی چیست و در مقابل رم چه مقدار باید باشد؟

در بخش قبل مطالبی راجع به اینکه رام گوشی چیست پرداختیم. در واقع حافظه گوشی‌های هوشمند از رام و رم تشکیل شده است و تقریباً به همان روشی که در رایانه یا لپ تاپ کار می‌کنند، عمل می‌کند. رام گوشی به طور کامل عمل نمی‏کند، زیرا توسط برخی از ابزارهای توسعه دهنده می‌توان آن را دوباره نوشت. به همین دلیل رام در تلفن‌های هوشمند به عنوان حافظه داخلی شناخته می‌شود. رام گوشی‏های اندروید با نام NVROM (حافظه فقط خواندنی غیر فرار) نیز شناخته می‌شود؛ بنابراین، در ادامه بیشتر مطالبی در مورد اینکه رام گوشی چیست و اینکه در مقابل حافظه رم چه میزان باید باشد خواهیم پرداخت. به طور کلی سؤال اینجاست تفاوت‏ها رم با رام گوشی چیست؟

رام گوشی (حافظه فقط خواندنی) حافظه داخلی در گوشی شماست که می‌توانید تمام رسانه ها، پرونده ها و بازی‌های خود را در آن ذخیره کنید. امروزه رام تلفن‌های هوشمند از 8 گیگابایت تا 256 گیگابایت و حتی بیشتر است. از دیگر ویژگی‏های رام گوشی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ROM ارزان‌تر از RAM است.
  • ROM با نرم افزارهای اند یوزر (end-user) قابل نوشتن نیست، بلکه فقط با ابزار توسعه دهنده Developer قابل نوشتن است.
  • ROM حافظه غیر فرار است.
  • می‏توانید با کارت حافظه SD رام تلفن گوشی هوشمند خود را افزایش دهید.

حافظه رم حافظه موجود در تلفن هوشمند است که برای رسانه ها، پرونده ها یا بازی‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید استفاده می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید انواع برنامه ها و بازی‌ها را در تلفن هوشمند خود ذخیره کنید. در واقع آن‌ها در حافظه رام گوشی هوشمند شما ذخیره می‌شوند. وقتی یکی از برنامه ها یا بازی‌های خود را اجرا می‌کنید، آن‌ها روی حافظه رم اجرا می‌شوند اما وقتی برنامه را می‌بندید دیگر روی حافظه رم نیست؛ بنابراین حافظه‌ای که فقط برای اجرای برنامه های شما استفاده می‌شود رم نامیده می‌شود. از ویژگی‏های حافظه رم می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • RAM یک حافظه فرار است، به این معنی که با بستن برنامه، داده از بین می‌رود.
  • RAM از ROM قیمت بیشتری دارد
  • RAM در تلفن‌های هوشمند از 2 گیگابایت تا 12 گیگابایت در دسترس است.
  • برخلاف رایانه‌ها یا لپ‌تاپ‌ها، شما نمی‌توانید رم تلفن هوشمند خود را تغییر دهید یا افزایش دهید.

اما چه مقدار رم برای گوشی شما کافی است؟ امروزه تلفن‌های هوشمند با بیش از 12 گیگابایت رم در بازار موجود هستند؛ اما آیا سرمایه گذاری در آن‌ها خوب است؟ آیا واقعاً به رم بالا در گوشی خود نیاز دارید؟ خوب، این موضوع از نظر کاربرهای مختلف، متفاوت است. بعضی از افراد بازی‌هایی با گرافیک بالا و نرم افزارهایی را روی گوشی‌های هوشمند خود اجرا می‌کنند، مطمئناً به رم بیشتری در مقایسه با افرادی که فقط از تلفن‌های هوشمند خود فقط برای اهداف تجاری یا فقط برای چت استفاده می‌کنند، احتیاج دارند.

Rom گوشی چیست - چیکاو

برنامه ها و بازی‌های مختلف مقدار متفاوتی از حافظه رم را در دستگاه مصرف می‌کنند، بنابراین باید بدانیم برخی از برنامه ها و بازی‌های معروف چه میزان رم گوشی را مصرف می‌کنند. برای اجرای نرم و روان نرم افزارهای چند وظیفه ای و برنامه های سنگین، شما به رم بالاتری نیاز دارید، اما حتی برای آن‌ها نیز رم 8 گیگابایتی کافی به نظر می‌رسد. اگر 8 گیگابایت رم گوشی تقریباً برای همه افراد کافی است، پس چرا تلفن‌های هوشمند با رم بیشتر تولید می‌شوند؟

8 گیگابایت رم در حال حاضر کافی است، ما در آینده به تلفن‌های هوشمند با رم بالاتر نیاز خواهیم داشت، زیرا بسیاری از برنامه ها و بازی‌ها نیز در حال توسعه هستند که رم بیشتری را در تلفن هوشمند شما اشغال می‌کنند. از آنجا که رم گوشی قابل تغییر یا ارتقا نیست، می‌توانید خرید گوشی‌های هوشمند با رم بیش از 8 گیگابایت را در نظر بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.