چرخ‌های مریخ‌نورد ناسا آسیب دیده اما همچنان به عملکرد خود در مریخ ادامه می‌دهد

مریخ نورد ناسا با نام Curiosity، پس از بیش از یک دهه پیمایش در سطح مریخ، نشانه هایی از ساییدگی و پارگی را روی چرخ های خود نشان می دهد.

از زمان فرود در دهانه گیل در سال 2012، مریخ نورد حدود 20 مایل (32 کیلومتر) را در زمین های ناهموار طی کرده است و شش چرخ آن کاملاً ضربه خورده به نظر می رسند. تصاویر اخیری که توسط تصویربردار لنز دستی مریخ نورد (MAHLI) در 22 سپتامبر 2024 گرفته شده است، انواع مختلفی از آسیب ها، از فرورفتگی های جزئی تا شکاف های بزرگ را نشان می دهد.

خسارت قابل توجه مشاهده شده

اشلی استروپ، مهندس عملیات ماموریت در آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL)، به علاقه مندان اطمینان داد که علیرغم صدمات زیاد، چرخ ها همچنان عملکردی دارند.

چرخ‌های مریخ‌نورد برای سال‌ها دچار فرسودگی شده‌اند و سایش قابل مشاهده برای اولین بار در سال 2013 مشاهده شد. در نتیجه، تیم کنجکاوی بازرسی های منظم چرخ ها را برای نظارت بر وضعیت آنها از نزدیک آغاز کردند.

تلاش برای حفظ طول عمر چرخ

در تلاش برای حفظ طول عمر چرخ ها، تیم Curiosity را از زمین های خائنانه دور می کرد. علاوه بر این، در سال 2017، مهندسان JPL نرم افزار جدیدی را آپلود کردند که به مریخ نورد امکان می دهد سرعت هر چرخ را تنظیم کند. این تنظیم به کاهش فشار وارد شده به چرخ ها در هنگام عبور از مناظر صخره ای کمک می کند.

ماموریت در حال انجام و بینش های آینده

با وجود فرسودگی مداوم که در جدیدترین تصاویر مشهود است، Curiosity به مأموریت علمی خود برای کاوش مریخ و جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی ادامه می‌دهد.

بینش‌های به‌دست‌آمده از آسیب‌های مشاهده‌شده در چرخ‌های کنجکاوی، قبلاً از بهبود طراحی چرخ‌های مریخ‌نورد Perseverance خبر داده است. با کمی شانس، چرخ‌های کنجکاوی همچنان پابرجا خواهند ماند و به مریخ نورد اجازه می‌دهد تا کاوش خود را در سطح مریخ ادامه دهد.

منبع gadgets360
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.