ICDL چیست و نحوه دریافت مدرک آن چگونه است؟

ICDL مخفف (International Computer Driving License) گواهینامه بین‌المللی کاربری کامپیوتر  است.

در سال ۱۹۹۷ انجمن جوامع حرفه ای انفورماتیک اروپا، شاخصی را برای آموزش کامپیوتر در نظر گرفتند که این شاخص جهت نشان دادن مهارت های کاربردی و پایه کامپیوتری و همچنین بهبود دانش عملی هفت مهارت اصلی کامپیوتر طراحی شده است.

این مدرک در ابتدا در اروپا با نام ECDL (European Computer Driving License) معرفی شد و بعد از آن با نام icdl  در سراسر جهان شناخته شد.

تا به امروز، مدرک ICDL در بیش از 100 کشور دنیا به عنوان یک استاندارد جهانی مهارت های کاربردی رایانه در ذهن ها جا افتاده است.

منظور از استاندارد icdl  چیست؟

دوره آموزشی مهارت های هفتگانه ICDL شامل آموزش مهارت های زیر می باشد:

  • بكارگيري سيستم
  • كار با سيستم عامل
  • كار با اينترنت
  • واژه پردازي با Word
  • كار با صفحه گسترده Excel
  • كار با پايگاه داده Access
  • ارائه مطلب با power point

این سرفصل ها، مهارت های اولیه کار با کامیپوتر است و یادگیری آن برای همه افراد توصیه می شود.

مهارت های ICDL

ICDL  مزیت است یا ضرورت ؟

با افزایش استفاده از رایانه ها در محیط کار و سیستم سازی کسب و کارها، داشتن مهارت های پایه کامپیوتری بسیار حائز اهمیت است.

بالخصوص یادگیری مهارت های هفتگانه کامپیوتر و داشتن مدرک آی سی دی ال در بعضی از حرفه ها ضروری محسوب می شود.

اخذ مدرک icdl   می تواند مزیت های خوب  و مفیدی داشته باشد و بسته به هدف شغلی یا تحصیلی شما ممکن است ضروری شمرده شود. از آنجا که شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و تبریز و… جزو شهرهای بزرگ محسوب می شود، نحوه کسب  و کار در این شهرها متفاوت خواهد بود؛ از این رو آموزش کامپیوتر در مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و… بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

در ادامه به صورت مجزا مزایا و ضرورت icdl را بررسی خواهیم کرد.

1-افزایش مهارت های فردی

باتوجه به فراگیر شدن حوزه فناوری اطلاعات و پیشرفت چشمگیر استفاده از وسایل دیجیتال و کامپیوتر، برای فعالیت های روزمره، می توانید با یادگیری مهارت های هفتگانه بهره وری خود را افزایش دهید.

همچنین ای سی دی ال مدرکی است که پیش نیاز دوره های آموزشی دیگر مانند: برنامه نویسی، حسابداری، کارهای گرافیکی و…  خواهد بود.

2-اشتغال و استخدام

اگر به سراغ آگهی های استخدامی بروید متوجه این موضوع می شوید که بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و موسسات مختلف که با تکنولوژی و it سر و کار دارند،  نیازمند کارکنان مسلط به مهارت های پایه کامپیوتری هستند.

همان طور که می دانید مهارت icdl از مهارت های اولیه کار با کامپیوتر است؛ به همین دلیل کارفرماها مدرک آی سی دی ال را یکی از بهترین و کامل ترین روش ارزیابی مهارت های کامپیوتری کارجویان جدید می دانند.

از این رو،  برای جذب نیرو حرفه ای و کاربلد، ملاک خود را مدرک icdl قلمداد می کنند و داشتن این مدرک را یک مزیت می دانند.

جهت استخدامی دربسیاری از سازمان ها و ارگان های دولتی و همچنین  شرکت های خصوصی، دانشگاه ها و موسسات مختلف ارائه مدرک آی سی دی ال را اجباری می دانند؛ زیرا نیرو های توانمند، در راستای تحقق سازمان به اهداف و موفق شدن برنامه های کسب و کار،  نقش بسزایی دارند.

3-مهاجرت

مدرک ای سی دی ال نه تنها در ایران بلکه در کشور های دیگر مورد استقبال و به عنوان یک مدرک تایید شده و قابل قبول محسوب می‌شود و اگر قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشور دیگه ای رو دارید، دریافت این مدرک برای شما ضروری است.

1-مهاجرت برای ادامه تحصیل

اگر قصد بورسیه و ادامه تحصیل در کشور های دیگر را دارید مهارت های هفتگانه کامپیوتر می تواند مجوز شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه های سراسر کشور باشد

2-مهاجرت برای کار

اکثر موسسات مهاجرتی این مدرک را به عنوان مزیت محسوب می‌کنند.  و فرآیند کارهای مهاجرتی شما با روند بهتری پیش رود؛ زیرا مدرک این دوره آموزشی  به شما کمک می‌کند مهارت های خود را به صورت بین المللی تایید کنید.

4-ترفیع درجه و ارتقا شغلی

گذراندان دوره های آموزشی و اخذ مدرک ICDL  در بعضی از سازمان ها از جمله بانک ها، آموزش پرورش و نیرو انتظامی و… الزامی می باشد.

حتی اگر نیروهای قدیمی این سازمان ها تا بحال به فکر گذراندن این دوره و اخذ مدرک نبوده اند، سیاست این سازمان ها آن ها را به این سمت سوق می دهد؛ زیرا با ارائه این مدرک به سازمان خود می توانند مزایایی همچون ارتقا شغلی یا پاداش های نقدی را به همراه داشته باشد.

نحوه گرفتن مدرک ICDL

مدرک ICDL چیست و چه کاربردی دارد؟

هر آموزشگاه یا موسسه ای که در حال برگزاری دوره های آموزشی ICDL  است، می تواند برای شما مدرک صادر کند اما سوال مهم که در ذهن شکل می گیرد این است که آیا همه مدارکی که از سمت آموزشگاه ها صادر می شود معتبر است ؟ یا در کشور های دیگر قابل ترجمه است؟

متاسفانه در جواب این سوال باید بگوییم”خیر”

شما برای گذراندن دوره های آموزشی و همچنین اخذ مدرک باید از سازمان های معتبر و با مجوز قانونی اقدام کنید که در ادامه روش های آن را برای شما بازگو خواهم کرد.

مدرک جعلی ICDL را در کمترین زمان ممکن بگیرید

شاید شما هم اکنون  بنا به درخواست سازمانی به دنبال مدرک icdl هستید  و در حال حاضر در حال  تحقیق و بررسی  سایت ها و آگهی های مختلف هستید، قطعا با کلماتی از جمله :  «مدرک فوری  icdl» «مدرک آسان» « دریافت مدرک icdl بدون آزمون » « مدرک آی سی دی ال در ۷ روز » روبه رو شده اید.

گول نخورید. حواس خود را جمع کنید!

این مدارک جز اتلاف وقت و سرمایه برای شما هیچ آورده دیگری ندارند زیرا مدارک قانونی از سایت های رسمی قابل استعلام می باشد و تنها با مراجعه به سایت می توان آن را از لحاظ قانونی یا غیر قانونی بودن بررسی کرد.

با مثالی که در ادامه اشاره می شود؛ دلیل دریافت مدرک معتبر مشخص خواهد شد:

فرض کنید 2 روز دیگر وقت مصاحبه ای در شرکتی دارید و یکی از مدارک مورد نیاز آن شرکت، داشتن گواهینامه ICDL است و شما در این فرصت کم تنها راه حل منطقی را دریافت مدرک جعلی می دانید.

اما هنگام مصاحبه متوجه می شوید که مدرک شما آنقدر برایشان مهم است که در حال استعلام آن می باشند.

حال هم آن جایگاه شغلی را از دست داده اید هم آبروی شما از بین رفته است !!

استعلام گرفتن مدرک icdl

استعلام گواهینامه های فنی حرفه ای اصلا کار پیچیده ای نیست و از دو روش امکان پذیر می باشد.

فقط کافیست بعد از ورود کد ملی شخص مورد نظر را وارد کنید و گواهینامه را از روی سایت رسمی فنی حرفه ای مشاهده کنید.

نحوه دریافت مدرک رسمی

مدرک رسمی ICDL همان مدرک که علاوه بر اینکه در تمام سازمان و موسسات ایران قابل قبول است، در کشورهای دیگر نیز معتبر خواهد بود.

شما باید به دنبال این مدارک باشید که فقط مدرک رسمی رو می توانید از سه طریق اخذ کنید

توجه داشته باشید که گرفتن این مدرک ملزم به طی شدن مراحل خاص خود  است پس باید برای گرفتن مدرک خود صبوری به خرج دهید.

روش های دریافت مدرک معتبر، رسمی و قانونی

۱_مدرک رسمی فنی حرفه ای

۲_مدرک ادواری فنی حرفه ای

۳_مدرک بنیاد جهانی icdl

1-مدرک رسمی فنی حرفه ای

در ابتدا باید با تحقیق و پرس و جو و با توجه به ملاک های همچون مدرسین، سابقه آموزشگاه، محیط و… به دنبال آموزشگاهی با مجوز رسمی فنی حرفه ای پیدا کنید.

بعد از ثبت نام و پرداخت شهریه کلاس، آموزشگاه فنی حرفه ای موظف است شما را در پورتال رسمی فنی حرفه ای ثبت نام کند.

استاندار دوره آموزشی ICDL در فنی حرفه ای 130 ساعت است که در حالت خصوصی می توان با 39 ساعت هم برگزار کرد.

بعد از گذراندن مدت زمان طول دوره شما امکان شرکت در آزمون های فنی حرفه ای رو دارید که می توانید با هماهنگی مسئول ثبت نامی دوره های آموزشگاه در  تاریخ موردنظر خود آزمون تئوری دهید

تاریخ و ساعت آزمون در کارت ورود به جلسه شما نوشته شده اگر در شهر مشهد هستید آزمون تئوری به آدرس مشهد-مجیدیه 37-نبش صادقیه 10-آنینی برگزار می شود.

آزمون تئوری شامل  40 سوال چهارگزینه ای که با پاسخ دادن به 20 سوال ( نمره 50 از 100 ) نمره قبولی را کسب می کنید.

تبریک می گویم شما نصف مرحله را پیش رفته آید.

حال باید با توجه به تاریخ اعلامی از طریق آموزشگاه در ساعت 9 صبح در محل آزمون عملی مقرر شوید

آزمون عملی فنی حرفه ای در همان آموزشگاه فنی حرفه ای که ثبت نام کردید برگزار می شود و نمره قبلی ( ۵۰ از ۱۰۰ ) است.

نکته : نحوه محاسبه نمره نهایی شما همان نمره ای که در گواهینامه ثبت و با توجه به آن گرید بندی می شوید با فرمول زیر محاسبه می شود و نمره بدست آمده باید بالای ۷۰ باشد.

(نمره نهایی=  75% عملی + 25% کتبی )

باید به این موضوع دقت داشته  باشید که اگر نمره آزمون تئوری شما پایین است تلاش کنید تا  نمره عملی خوبی بگیرید که  نمره نهایی هم تاثیر بزاره و قبول بشید

2_مدرک ادواری فنی حرفه ای

آزمون های ادواری برای کسانی است که امکان شرکت در کلاس های آموزشی را ندارند و یا آموزش ها را بصورت تجربی یاد گرفته اند و الان فقط درخواست اخذ مدرک دارند این افراد  میتوانند به صفحه رسمی آزمون ادواری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مراجعه کنند  و درخواست آزمون ادواری دهند.

3_مدرک بنیاد جهانی icdl

بنیاد جهانی ICDL  (Global Digital Skills Foundation) یک سازمان بین المللی و غیر انتفاعی است که هدف آن افزایش مهارت های دیجیتالی است و همچنین مدرک این بنیاد یکی از معتبر ترین  مدارک بین المللی است.

نحوه دریافت مدرک ای سی دی ال بنیاد جهانی

باید به موسسات آموزشی که نمایندگی و مجوز رسمی از بنیاد بین المللی ICDL دارند مراجعه کنید و پس از گذراندن دوره و شرکت در آزمون آن مدرک خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

با اخذ این مدرک، شما نشان می‌دهید که به ابزارهای لازم برای موفقیت در دنیای مدرن مجهز هستید و می‌توانید با اطمینان در محیط‌های کاری مختلف قدم بگذارید. ICDL نه تنها درهای جدیدی را به روی شما می‌گشاید، بلکه به شما این امکان می‌دهد تا با اعتماد به نفس و مهارت، در عصر اطلاعات بدرخشید.

منبع: https://iliasystem.academy/blog/6/what-is-icdl

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.