گوگل سامسونگ را کنار گذاشت تا از TSMC برای تراشه Tensor پیکسل 10 استفاده کند

از زمانی که گوگل اولین پردازنده Tensor خود را برای دستگاه های پیکسل ساخته است، تراشه های آن توسط Samsung Foundry ساخته شده است. با این حال، پس از چهار نسل، این شرکت سامسونگ Foundry را کنار می‌گذارد تا با TSMC نسل بعدی تراشه Tensor خود، Tensor G5 را که در سری پیکسل 10 استفاده می‌شود، بسازد.

اطلاعات بیشتر در مورد تغییر گوگل به TSMC فاش شده است.

تراشه Tensor G5 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده است

اطلاعات مشاهده شده توسط AndroidAuthority نشان می دهد که تراشه Tensor G5 گوگل که در پیکسل 10 استفاده خواهد شد، توسط TSMC ساخته شده است. طبق یک پایگاه داده تجاری در دسترس عموم، Google LLC تراشه جدیدی را از تایوان به یک شرکت هندی (به نام Tessolve Semiconductor) برای آزمایش ارسال کرده است.

Tensor F5 با اسم رمز “لاگونا بیچ” شناخته می شود که مدتی است شناخته شده است و می توان آن را با نام “LGA” در سند مشاهده کرد. این تراشه با استفاده از InFO POP (بسته‌بندی یکپارچه Fan-Out)، یک فناوری بسته‌بندی تراشه از TSMC بسته‌بندی شده است. در توضیحات تراشه نیز A0 ذکر شده است که اولین نسخه موجود است. SLT به آزمایش در سطح سیستم اشاره دارد که با استفاده از تراشه انجام می شود، فرآیند استفاده از تراشه در یک تلفن آزمایشی واقعی.

جزئیات ارسال Google Tensor G5 توضیح داده شده است

علاوه بر این، نام TSMC به همراه رم 16 گیگابایتی ساخت SEC (Samsung Electronics) در توضیحات ذکر شده است. نوع بسته بندی تراشه BGA-1573 نیز در سند تجارت ذکر شده است. بر اساس اطلاعات فاش شده در این سند، Tensor G5 1.16 میلی متر ضخامت دارد.

آیا گوگل از عملکرد Samsung Foundry ناراضی است؟

به مدت چهار سال، گوگل برای تراشه های داخلی خود با Samsung Electronics همکاری نزدیک داشت. تراشه‌های تنسور اولیه عمدتاً بر پایه تراشه‌های اگزینوس پیشرفته بودند و برخی از بیت‌ها توسط گوگل طراحی شده بودند. با این حال، هر سال که می‌گذرد، گوگل سفارشی‌سازی‌های بیشتری را در تراشه‌های خود انجام می‌دهد تا از جمله موارد دیگر، NPU‌های بهتر را ادغام کند.

این تراشه ها با کمک بازوی System LSI سامسونگ طراحی و توسط Samsung Foundry ساخته شده اند. تراشه‌های تنسور خوب بودند اما هیچ جا به اندازه رقبای اپل، مدیاتک و کوالکام قدرتمند نبودند. علاوه بر این، آنها همیشه مشکلات گرمای بیش از حد و مودم های ناکارآمد داشتند که می تواند به فناوری های ساخت سامسونگ Foundry مرتبط باشد.

به طور گسترده در صنعت شناخته شده است که ساخت Samsung Foundry بسیار ارزان تر از TSMC است، اما دارای چند مشکل مربوط به مصرف برق و کارایی است. از این رو، ممکن است گوگل به فرآیند 4 نانومتری TSMC برای تراشه Tensor G5 که سال آینده به عنوان بخشی از سری پیکسل 10 عرضه خواهد شد، روی آورده باشد.

در حالی که Samsung Foundry اولین شرکتی در صنعت بود که شروع به ساخت تراشه با استفاده از فرآیند 3 نانومتری کرد، اما هیچ مشتری نامی برای فرآیند 3 نانومتری خود به جز بازوی سیستم LSI خود سامسونگ پیدا نکرد. گفته می شود اولین تراشه برجسته ای که با استفاده از فرآیند 3 نانومتری Samsung Foundry ساخته می شود، تراشه Exynos W1000 است که در گلکسی واچ 7 استفاده شده است و ممکن است در نیمه دوم سال جاری رونمایی شود.

نسل بعدی تراشه اگزینوس که برای گلکسی اس 25 طراحی شده است، گفته می شود از فرآیند ساخت 3 نانومتری نسل دوم سامسونگ فوندری (SF3) استفاده می کند. ممکن است اوایل سال آینده رونمایی شود. باید دید که سامسونگ با گره پردازشی جدیدتر خود تا چه حد پیشرفت کرده است.

منبع sammobile
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.