همه چیز درباره آزمایش چربی خون؛ راهی موثر برای پیشگیری از حملات قلبی

همه ما در طول زندگی ممکن است که دچار بیماری ها و علائمی شویم. اما جای نگرانی نیست؛ امروزه با انجام به موقع آزمایشات، پیشگیری و کنترل بیشتر بیماری ها امکان پذیر است . چربی خون، عارضه ای است که افراد را در سنین مختلف درگیر می کند؛ به خصوص کسانی که دارای سوابق خانوادگی هستند. اگر شما نیز به دنبال راهکاری برای مقابله با کلسترول بالا هستید، انجام آزمایش چربی خون را فراموش نکنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آزمایش چربی خون چیست؟

آزمایش کلسترول یا پانل لیپیدی، از آزمایشات کامل جهت سنجش تری گلیسیرید و کلسترول خون محسوب می شود. این تست نشان می دهد که آیا در شریان ها و عروق خونی کلسترول تجمع پیدا کرده است یا خیر؟! همچنین، آزمایش چربی می تواند سطح بالای کلسترول را نشان دهد که می تواند بیانگر ابتلای فرد به بیماری عروق کرونر باشد.

چرا باید آزمایش چربی خون بدهیم؟

شاید این سوال شما هم باشد که چرا باید آزمایش چربی بدهیم؟ در واقع، کلسترول اضافی می تواند در پلاک دیواره عروق خونی نفوذ پیدا کند؛ در نتیجه رگ ها مسدود یا باریک می شوند. در حقیقت، افزایش سطح کلسترول باعث می شود که فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند سکته قلبی قرار بگیرد.

آزمایش چربی خون در چه مواردی تجویز می شود؟

آیا می دانید که آزمایش چربی در چه مواردی تجویز می شود؟ پزشک ممکن است که انجام تست چربی خون را به منظور کمک به ارزیابی وضعیت سلامت سیستم قلبی و عروقی بیمار تجویز کند. در واقع، تجزیه و تحلیل کلسترول در آزمایش چربی می تواند در تشخیص زودهنگام بیماری ها نقش داشته باشد. در صورت داشتن سوابق خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی بهتر است که میزان کلسترول تان را به صورت دوره ای پیگیری کنید. در کل، آزمایش چربی در موارد زیر تجویز خواهد شد:

  • آزمایش چربی خون برای بررسی سلامت قلب
  • آزمایش چربی خون برای بیماری های قلبی
  • آزمایش چربی خون برای افراد چاق یا دارای اضافه وزن
  • آزمایش چربی خون برای افراد کم تحرک

تست چربی خون

مراحل انجام آزمایش چربی خون

مراحل انجام تست چربی خون خیلی سخت و پیچیده نیست. در واقع، آزمایش چربی با نمونه گیری از خون فرد انجام می شود. برای نمونه گیری ساده جهت بررسی میزان کلسترول، مقداری خون از بیمار گرفته می شود و نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. اما جهت افزایش دقت تست بهتر است که نکات مراقبتی قبل از آزمایش چربی را رعایت کنید.

آمادگی های قبل از انجام آزمایش چربی خون

اگر به آمادگی های قبل از انجام آزمایش چربی دقت کنید، نتیجه تست دقیق تر خواهد بود. به طور معمول، برای انجام آزمایش چربی نیاز است که بیمار چند ساعت ناشتا باشد. در واقع، 10 الی 12 ساعت قبل از تست خون بهتر است که از مصرف هرگونه وعده غذایی اِجتناب کنید. در صورتیک ه ناشتا نباشید، احتمال نتیجه دهی نادرست آزمایش وجود دارد.

به علاوه، اگر در طول روز از قرص های خاصی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنید پزشک را از این موضوع مطلع کنید. مصرف برخی از قرص ها می تواند روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد؛ بنابراین این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. به منظور اطلاع دقیق تر از آمادگی های قبل از آزمایش چربی می توانید با پزشک خود یا مرکز خدمات آزمایشگاهی در ارتباط باشید.

نکات بعد از انجام آزمایش چربی خون

پس از انجام آزمایش چربی لازم نیست که اقدام خاصی را انجام دهید. در کل، از آنجایی که با آزمایش چربی، مقداری خون از بدن بیمار خارج می شود، تقویت بدن تان بعد از نمونه گیری جزو اقدامات لازم محسوب می شود. همچنین، بعد از اینکه جواب آزمایش را به پزشک ارائه دادید، باید داروهای مورد نیاز را طبق دستور دکتر مصرف کنید.

تفسیر آزمایش چربی

تفسیر نتایج آزمایش چربی خون

تفسیر آزمایش چربی خون به چه صورت است؟ شاید این سوال شما نیز باشد. برای اطلاع دقیق از تفسیر تست چربی باید برگه آزمایش تان زیر نظر پزشک بررسی شود. با این حال، سطح بهینه و معمول برای هر یک از آزمایشات استاندارد در پانل لیپیدی به صورت زیر است:

  • کلسترول تام: کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا: بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم: کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر
  • تری گلیسیرید: زیر 150 میلی گرم در دسی لیتر

آزمایش چربی خون در منزل

آزمایش چربی در منزل خود بیمار نیز انجام می شود؛ البته این خدمت ویژه، توسط مجموعه آنی آزما به افراد ارائه خواهد شد. آیا فرصت کافی برای رفتن به آزمایشگاه در ترافیک های شلوغ را ندارید؟ در این صورت به شما پیشنهاد می کنیم که برای انجام آزمایش چربی در منزل اقدام کنید. با انجام آزمایش چربی در منزل، دیگر وقت تان در آزمایشگاه ها و ترافیک خیابان ها هدر نمی رود.

به علاوه، محیط منزل خود فرد، عاری از ویروس های عفونی است که باعث بروز مشکلات حاد تنفسی می شوند. در نتیجه، کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند، بهتر است که آزمایش چربی خون در منزل را انتخاب کنند. بهترین کاندیدهای دریافت خدمات آزمایش چربی در منزل، سالمندان، افراد دارای مشکلات حرکتی و کودکان هستند. این دسته از افراد به دلیل حساسیت های بدنی بیشتر و داشتن مشکلات حرکتی، کاندید مناسبی برای دریافت خدمات آزمایش در منزل محسوب می شوند.

هزینه آزمایش چربی خون

به طور معمول برای انجام آزمایش چربی در منزل لازم نیست که هزینه خیلی زیادی را پرداخت کنید. همچنین، تعرفه خدمات آزمایشگاهی مجموعه آنی آزما از سایر آزمایشگاه ها کمتر است. انجام آزمایش چربی خون ارزان با دریافت خدمات آنی آزما امکان پذیر خواهد بود. جهت کسب جزئیات بیشتر درباره هزینه آزمایش چربی در منزل با این مجموعه در تماس باشید.

چرا آزمایشگاه آنی آزما را برای انجام آزمایش چربی خون انتخاب کنید؟

انجام آزمایش کلسترول خون مانند هر آزمایشی به دقت بالایی احتیاج دارد. به همین خاطر، شما می توانید انجام آزمایش چربی خون فوری و با دقت بالا را به آنی آزما بسپارید. آنی آزما، بهترین آزمایشگاه چربی خون تهران و دارای پرسنل مجرب و ماهر است. همین حالا برای انجام آزمایش چربی با آنی آزما تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه در کوتاه ترین زمان به آدرس ارسال شده توسط شما اعزام شوند.

سوالات متداول:

  • چه تفاوتی بین آزمایش چربی خون ناشتا و آزمایش چربی خون غیرناشتا وجود دارد؟

آزمایش چربی به صورت ناشتا می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز بررسی کند.

  • آیا ناشتا برای انجام آزمایش چربی خون نیاز است؟

بله. به منظور انجام آزمایش چربی بهتر است که چند ساعت ناشتا بمانید.

  • چه مدت بعد از انجام آزمایش چربی خون می توانم نتایج را دریافت کنم؟

به طور معمول در کمتر از یک هفته نتیجه آزمایش چربی خون برای فرد ارسال خواهد شد.

  • برای انجام آزمایش چربی خون چه مدارکی لازم است؟

به منظور اطلاع از مدارک لازم برای انجام آزمایش چربی در منزل توسط تیم آنی آزما با این مجموعه در ارتباط باشید.

  • آیا آزمایش چربی خون برای کودکان بی خطر است؟

آزمایش چربی خون برای کودکان تجویز می شود و خطری را برای آنها به همراه ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.