آشنایی با انواع چوب و کاربرد آن

یکی از محصولاتی که امروزه جایگاه بسیار ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها پیدا کرده، چوب است. شاید شما نیز در زمان استفاده از ابزار آلات مختلف متوجه کاربرد هرچه بیشتر چوب شده باشید. برای بسیاری از افراد استفاده از لوازم چوبی خوب و باکیفیت یک دغدغه مهم است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چوب معمولا بخاطر سبک بودن، نارسانایی و مواردی از این قبیل از محبوبیت بسیاری برخوردار است. استفاده از چوب باکیفیت در صنایع مختلف می‌تواند آسودگی خیال اکثر افراد را با خود همراه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا مواردی را در رابطه با انواع چوب از نظر تنوع و کیفیت بیان کنیم.

انواع چوب کدامند؟

با توجه به این موضوع که چوب به یکی از نیازهای اصلی زندگی‌ها تبدیل شده، بهتر است با این محصول آشنایی کافی پیدا کنید. چوب‌ها در یک تقسیم بندی کلی، دو دسته هستند. دسته بندی ابتدایی این محصول را می‌توان انواع چوب‌های سخت و نرم دانست.

تقسیم بندی که مطرح شد بر حسب نوع درخت بوده و اشاره‌ای به میزان مقاومت ندارد. چوب‌هایی که از درختان پهن و معمولا بزرگسال به دست می‌آیند، جزو چوب‌های سخت هستند. چوب‌هایی که از درختان سوزنی برگ تولید می‌شوند، اغلب در دسته چوب‌های نرم قرار می‌گیرند.

چوب سخت

چوب سخت نوعی اصطلاح است که معمولا برای چوب درختان پهن برگ و تنومند کاربرد دارد. ساختار کلی این درختان معمولا خزان کننده است. درختان پهن برگ اغلب در طول سال برگ‌های خود را از دست می‌دهند. پس از آن تنه درخت شروع به تغییر بافت خود به صورت متراکم می‌کند.

متراکم شدن بافت این چوب‌ها کمک می‌کند تا از استحکام بالایی برخوردار شوند. از جمله چوب‌های سخت می‌توان به مواردی از قبیل چوب درخت افرا، بلوط و گردو اشاره داشت. چوب‌های سخت در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آنها ساخت مبلمان باکیفیت است.

چوب نرم

اصطلاح چوب نرم اشاره به گروه مشخصی از چوب‌ها دارد که اغلب از درختان سوزنی تهیه می‌شوند. درختان سوزنی یا به نوعی همیشه سبز، بافت نرم خود را در کنار شاخ و برگ‌های خیس خود حفظ می‌کند. چوب‌های نرم اغلب به خاطر اینکه به راحتی قابل کشت هستند و در عین حال نیز تنه صاف و سبکی دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درخت کاج یکی از درختانی است که به صورت عمده، تولید مقدار زیادی از چوب نرم را به خود اختصاص داده است. نراد نیز از دیگر چوب‌های نرم و تجاری است که در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد چوب چیست؟

با توجه به شرایط فعلی زندگی انسان‌ها، می‌توان گفت که اغلب محصولات از انواع متنوع چوب تولید می‌شوند‌. کاربرد چوب در زندگی فعلی ما بسیار زیاد است. به طوری که شما از ساختار برخی از وسایل می‌توانید کاربرد‌های مختلف چوب را مشاهده کنید.

محصولات چوبی به دلیل کیفیت و کارایی خود، در میان افراد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در ادامه به برخی از کاربردهای اساسی چوب در زندگی انسان‌ها پرداخته و موارد مهمی را بیان خواهیم کرد.

قالب بندی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای چوب که از دیرباز تا به امروز بسیار رایج بوده است را می‌توان قالب بندی دانست. در ابتدا از چوب برای درست کردن قالب‌های مختلف استفاده می‌کردند و امروزه برای ساخت بتن از قالب‌های چوبی استفاده می‌کنند.

قبل از رواج میلگرد‌ها از برخی چوب‌های سخت مثل چوب روسی برای ساخت قالب اصلی ساختمان استفاده می‌شد. برخلاف تصور عموم، سختی و کیفیت این چوب‌ها گاهی از فلزات نیز بهتر است. اما امروزه اغلب به دلیل افزایش چندین برابری قیمت این محصول، استفاده از چوب روسی و سایر چوب‌های سخت تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

امروزه نیز برخی از ساختمان‌های مهم جهان با استفاده از قالب بندی‌های چوبی ساخته شده و از استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. از جهت اینکه معمولا چوب درختان پهن برگ در مقابل شرایط جوی تغییر شکل می‌دهند، اغلب در ساختار این ساختمان‌ها از چوب‌های سوزنی شکل استفاده می‌شود.

پلای وود

Plywood یا تخته چند لایه، محصولی است که اغلب از انسجام و به هم چسبیدگی چند لایه نازک چوب تشکیل می‌شود. به هم چسبیدگی این محصول سبب افزایش استحکام چند برابری چوب‌ها شده و مقاومت آن را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد. پلای وود نیز به دلیل کاربرد گسترده خود از قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

از این تخته‌ها اغلب در زمینه‌های مختلفی مثل ساخت مبلمان، صنایع دستی، صنایع هوایی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. همچنین بهتر است بدانید پلای وود‌ها به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل رطوبت از خود نشان می‌دهند، در صنایع دریایی نیز کاربرد دارند. به علاوه پلای وود‌ها از مقاومت بیشتری نسبت به نئوپال و ام دی اف برخوردار هستند.

تخته‌های پلای وود اغلب در ابعاد بزرگی تولید می‌شوند و به همین علت شما می‌توانید با استفاده از چند تکه پلای وود بهترین استفاده را از این محصول ببرید. پلای وودها اغلب در یک راستا قرار نمی‌گیرند و همین موضوع موجب استحکام بیشتر این محصول شده است.

ام دی اف

ای دی اف را می‌توان نوعی تخته چوب با چگالی یا به نوعی دانسیته متوسط دانست. از تخته‌های ام دی اف چندسالی است که علاوه بر دکوراسیون منازل، در صنایع دیگری نیز استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع که روند تولید ام دی اف به طور کلی با سایر چوب‌ها تا حدودی متفاوت است، این محصول را می‌توان در ابعاد، اندازه و ساختارهای متنوعی تولید کرد.

ام دی اف را می‌توان لایه چوبی دانست که از هرگونه نا خالصی و ضایعات پاک شده و به صورت یکدست در آمده است. فرآیند فشرده سازی خمیر چوب ام دی اف به شکلی انجام می‌شود که به طور کامل این محصول را منسجم می‌کند. همانطور که پیش‌تر بیان شد، ساختار ام دی اف به طور کلی از ساختار پلای وود ضعیف‌تر می‌باشد اما این محصول نیز کاربرد بسیاری در صنایع دارد.

از ورق‌های ام دی اف اغلب به دلیل مقاومت در برابر صدا و حرارت، در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گفت که ام دی اف تا حدود بسیاری در مقابل خط و خش مقاومت دارد. به علاوه پروسه ساخت آن نیز آسان بوده و دردسر یا هزینه گزافی برای تولید کنندگان به همراه ندارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم توضیحات جامع و کاملی را در رابطه یا انواع چوب و کاربرد آنها ارائه دهیم. پس از آشنایی با خود چوب‌ها، بهتر است با برند‌های فعال و کاربردی در این زمینه مانند مدحت وود نیز آشنایی پیدا کنید.

این برند که چندین سال است در زمینه تولید و تکثیر قطعات چوب باکیفیت فعالیت می‌کند، امروزه توانسته جایگاه بسیاری خوبی را در این زمینه به خود اختصاص دهد. مدحت وود توانسته در زمینه تولید انواع چوب، تنوع محصولات خود را به چیزی حدود 52 مورد برساند. چنین تنوعی در عین داشتن کیفیت و ساختار خوب، با مزایای بسیاری نیز همراه است.

این برند علاوه بر تضمین کیفیت محصولات خود، انوع متنوع چوب را با بهترین قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات مجموعه، با مشاوران مدحت وود تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.