خرید بلندگو خام از فروشگاه تخصصی صوتی آوازک

امروزه اشتباه مشترک بین اکثر ما این است که باند و بلندگو را به یک معنی به کار می‌بریم. اما این‌طور نیست و از لحاظ فنی، این دو کلمه متفاوت از هم هستند. بلندگوها، پخش‌کننده‌های صوتی هستند که صدا را برای ما پخش می‌کنند. حال اگر همین بلندگوها را داخل یک جعبه قرار دهیم به آن باند گفته می‌شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بنابراین افراد به توجه به موقعیت و نیازی که به سیستم صوتی دارند از بلندگو یا باند استفاده می‌کنند. در اینجا قصد داریم اطلاعاتی را برای خرید بلندگو خام ارائه کنیم تا انتخاب بهتری انجام دهیم.

آنچه در خرید بلندگو خام باید بدانیم

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم صوتی، بلندگوست. به عبارت بهتر، سیستم‌های صوتی بدون وجود بلندگوها بی‌معنی هستند. بلندگو، مسئول پخش صداست. در ساده‌ترین حالت ممکن، بلندگوی خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای حمل‌ونقل راحت‌تر و زیبا جلوه دادن آن‌ها، بعد از خرید بلندگوی خام آن را در یک جعبه یا باکس قرار می‌دهند. بلندگوها در برخی مواقع تنها یک مبدل هستند. اما در اغلب موارد از چند قطعه الکترونیکی تشکیل شده‌اند. با اینکه بلندگو خام درون جعبه قرار نگرفته و به لحاظ ظاهری، جذابیت چندانی ندارد اما کاربردهای مختلفی دارد. از جمله:

  • سیستم صوتی خودرو
  • اتصال به آمپلی فایر
  • سیستم صوتی اماکن (خانه، مسجد، اداره و غیره)

یا هر نوع سیستم که نیاز به تقویت صدا در آن وجود داشته باشد.

خرید بلندگو خام برای خودرو

بسیاری از ما عاشق گوش دادن به موسیقی قوی و باکیفیت در خودرو هستیم. بلندگو خام و ضبط صوت، دو قطعه اصلی سیستم صوتی خودرو هستند. برای این کار باید به فکر خرید بلندگو خام مناسب خودروی خود باشید. باید بدانیم که تهیه و انتخاب این بلندگوها نیاز به تخصص و تجربه دارد.

بلندگو خام برای سیستم صوتی خانگی

بلندگو خام بزرگ را می‌توان برای ساخت سیستم صوتی خانگی استفاده کرد. اگر 4 بلندگوی خام قوی را به هم متصل کنید، یک سیستم صوتی خانگی قوی خواهید داشت. همچنین که نیاز به یک آمپلی فایر و آداپتور هم برای سیستم صوتی خانگی دارید. از بلندگوهای خام با اکو همراه در مساجد و مراسم‌های مذهبی هم استفاده می‌شود. اما برای ساخت و تهیه آن‌ها باید حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

تفاوت در نصب بلندگو و باند در اماکن مختلف

از باند و بلندگو در اماکن مختلفی استفاده می‌شود. هوشمندسازی خانه‌ها، سیستم‌های صوتی مساجد، باشگاه‌های ورزشی و بیمارستان‌ها از جمله این‌ مکان‌ها هستند. در این موارد هم از بلندگوها و هم از باندها می‌توان استفاده کرد. اما تفاوت‌هایی در این خصوص وجود دارند.

  • اگر موقعیت جای‌گذاری سیستم صوتی به شکلی باشد که امکان نصب بلندگو نباشد از باند استفاده می‌کنیم.
  • باندها دارای باکس هستند و امکان نصب آن‌ها روی دیوار یا هر جای دیگر وجود دارد.
  • بلندگوها را باید در جایی مثل کناف، (PVC) یا چوب نصب کرده و به شکلی، آن‌ها را مخفی نمود.
  • نصب بلندگو خام باید به شکلی باشد که آسیبی به دکوراسیون وارد نکند. بنابراین حتماً با افراد حرفه‌ای مشورت کنید.

چند نکته در مورد بلندگو خام

هر کسی که بخواهد از بلندگو خام برای تقویت سیستم صوتی استفاده کند باید به نکاتی توجه داشته باشد. در نظر گرفتن این موارد باعث می‌شود تا بیشترین کارایی را از بلندگوها داشته باشید. برخی از این نکات را در ادامه مرور می‌کنیم.

شکل و اندازه

بلندگوها با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل شکل و اندازه‌ متفاوتی دارند. به عنوان مثال، بلندگوی سیستم صوتی ماشین، متفاوت از بلندگوهای مورد استفاده در سیستم‌های خانگی هستند. اندازه بلندگوها دایره‌ای یا گرد، توسط اینچ سنجیده می‌شود.

اندازه این بلندگوها از 2 اینچ تا 12 اینچ متغیر هستند. البته بلندگوهای کوچک‌تر ممکن است بر حسب سانتی‌متر نیز سنجیده شوند. از نظر شکل‌، بلندگوها به دسته‌های مستطیلی، دایره‌ای، خربزه‌ای یا بیضی تقسیم می‌شوند.

مقاومت آمپدانس

میزان مقاومت آمپدانس بلندگو توسط دستگاهی به نام اهم‌متر اندازه‌گیری می‌شود. این مقدار در انتخاب نوع بلندگو اهمیت زیادی دارد. مقاومت بلندگو در آزمون‌هایی توسط اهم‌متر یا مولتی‌متر در برابر جریان مستقیم قابل اندازه‌گیری است اما این موضوع پایه 100 درصد عملی ندارد. با این حال می‌توان در هنگام خرید بلندگو خام از کارکرد درست آن اطمینان حاصل کرد.

چند نکته در مورد آمپدانس بلندگو

از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید بلندگو باید به آن توجه کنید، آمپدانس بلندگوست.

  • آمپدانس، مقاومت داخلی سیم‌پیچ بلندگوست که با حرف (Z) نشان داده می‌شود.
  • واحد اندازه‌گیری آن اهم بوده و در مدارهای (AC) وجود دارد.
  • آمپدانس با فرکانس صدا دچار تغییر شده و با مقاومت که همیشه یک عدد معین است فرق می‌کند.
  • آمپدانس روی قسمت میانی بلندگو که دارای خاصیت آهنربایی است درج می‌شود.
  • هر وقت آمپدانس بلندگو کم‌تر باشد، توان آمپلی فایر بیشتر می‌شود.

نکته مهم این است که برای افزایش توان آمپلی فایر نباید میزان آمپدانس را کم کرد. زیرا به احتمال زیاد باعث آسیب رساندن به دستگاه خواهد شد.

توان خروجی

از دیگر موارد مهم هنگام خرید بلندگو، توجه به وات یا توان خروجی آن است. بلندگوها دارای یک توان اسمی و یک توان واقعی هستند. در هنگام خرید بلندگو باید به توان واقعی آن توجه کرده و توان حداکثری را معیار خرید قرار ندهید. زیرا همانطور که پیداست توان درج شده روی بلندگو، توان واقعی نیست و نمی‌تواند انتظار شما را از آن برآورده کند.

آمپلی فایر و نقش آن در سیستم صوتی

هدف از آمپلی فایر، تقویت صدا و گرفتن نویز در سیستم‌های صوتی است. صداهای بسیار ضعیف که نیاز به تقویت دارند به آمپلی فایر منتقل شده و پس از تقویت، به بلندگو منتقل می‌شوند. در نتیجه صدایی با کیفیت بسیار بالا تولید می‌شود.

اما لازم است در هنگام خرید بلندگو خام، مطابقت آن با آمپلی فایر سیستم را بررسی کنید. زیرا در صورت عدم هماهنگی بین این دو، نه تنها نویز گرفته نمی‌شود بلکه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بلندگو نیز وارد شود.

تطبیق آمپدانس بلندگو با آمپلی فایر

برای مثال اگر آمپلی فایری دارید که 8 اهم را پشتیبانی می‌کند، تنها می‌توانید از بلندگوهای 8 اهمی برای آن استفاده کنید. اما اگر بلندگوی شما آمپدانس کمتری داشته و بخواهید آن را به آمپلی فایر 8 اهمی وصل کنید، بی‌شک صدایی خراب به شما تحویل خواهد داد. ایجاد نویز شدید یکی از ویژگی‌های عدم تطبیق آمپدانس بلندگو با آمپلی فایر است.

اما اگر چند بلندگو با اهم کمتر دارید می‌توانید آن‌ها را به صورت سری به هم متصل کنید. اگر در مجموع، اهم برابر با آمپلی فایر ایجاد شود، نهایت کیفیت صدا را تحویل خواهید گرفت. در مقابل، اگر اهم بلندگو بیشتر باشد باید آن‌ها را به صورت موازی متصل کنید تا بیشتری توان را از آمپلی فایر دریافت کنید. برای نصب و اتصال بلندگو حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید تا مشکلی در راه‌اندازی سیستم ایجاد نشود.

جمع بندی

با خرید بلندگو خام و صرف کمی خلاقیت می‌توانید بهترین سیستم صوتی برای خودرو یا خانه را خودتان تهیه کنید. بلندگو خام، بخش اصلی از هر سیستم صوتی است و وظیفه تقویت و پخش صدا را به عهده دارد. باندها در واقع سیستم‌های صوتی هستند که بلندگو، آمپلی‌فایر و اتصال‌دهنده‌ها را درون یک جعبه قرار داده‌اند.

همچنین برای اطلاعات بیشتر و رسیدن به انتخابی بهتر، با آوازک در این زمینه در تماس باشید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.