چگونه با پروفیل آهن نردبان بسازیم؟

نردبان در خارج و داخل خانه به شکل‌ها و با هدف‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده‌ی نردبان در خانه محدود است و نهایتا برای رسیدن به قفسه‌های بالایی یا تعویض لامپ یا مواردی شبیه به این استفاده می‌شود. اما برای کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی شرایط فرق داشه و نیاز است تا ارتفاع نردبان بلندتر باشد. علاوه بر این امکانات و ایمنی آن باید بالاتر باشد. وجود نیازهای متفاوت باعث شده تا نردبان‌ها انواع مختلفی داشته و از جنس‌های متفاوتی ساخته شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت صباپروفیل، در ادامه با انواع نردبان و روش ساخت آن آشنا می‌شویم.

انواع نردبان

نردبان‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند تا در پروژه‌های مختلف نیازها را برطرف کرده و شرایط لازم برای آن پروژه را براورده کند. برخی از انواع نردبان عبارتند از:

  • نردبان پایه‌دارساده ترین و معمول ترین شکل نردبان است که در هر خانه، یک نمونه از آن را می توان یافت.
  • نردبان الحاقی: این نردبان‌ها جزء بلندترین انواع نردبان ها هستند. نردبان‌های الحاقی برای آن که امکان حمل و جابجایی و تغییر ارتفاع وجود داشته باشد از چند بخش تنظیم شونده ساخته شده اند.

اجزای نردبان

بسیاری از تعمیرکاران و افراد فنی که نردبان ابزار اصلی کارشان به حساب می آید هم اسم و کاربرد بخش های مختلف آن را نمی دانند. اجزا اصلی نردبان های پایه دار و الحاقی عبارتند از:

اجزا نردبان پله دار

  • کلاهک: صفحه ای است که در نقطه ی طلاقی دو پایه و در بخش بالایی فریم A مانند قرار می گیرد.
  • ریل های جانبی: پایه و بدنه ی اصلی نردبان هستند.
  • پله: پله ها عمود بر ریل های جانبی و به موازات سطح زمین قرار می گیرد. برای پله ها یا از لوله و پروفیل سبک و یا صفحات فولادی پهن تر استفاده می شود.
  • تسمه تاشو: این بخش در واقع مهاری است که به ریل های جانبی نردبان اجازه نمی دهند بیش از حد باز بشوند.
  • پایه: مقصود از پایه بخش انتهایی ریل های جانبی است که روی زمین قرار میگیرد

اجزا نردبان الحاقی

  • بخش متحرک: بخش متحرک همان قسمتی از نردبان های الحاقی است که امکان افزایش ارتفاع را فراهم می کند. این بخش متحرک به واسطه ی ریلی که روی بخش ثابت قرار دارد در امتداد طول به سمت بالا حرکت می کند و به این شکل ارتفاع را دو برابر افزایش می دهد.
  • بخش ثابتهمیشه بر روی زمین ثابت باقی می ماند و مشابه بخش متحرک امکان جابجایی به سمت بالا و پایین ندارد.
  • طناب و قرقره: در واقع این طناب و قرقره هستند که امکان حرکت بخش متحرک را فراهم کرده اند.
  • پله و قفل پله: برای آن که بخش متحرک بتواند به راحتی بر روی بخش ثابت حرکت کند عمق پله ی این نوع تقریبا نصف نردبان های پایه دار است. قفل پله نیز باعث می شود بخش متحرک در ارتفاع مورد نظر ثابت قرار بگیرد.

فرآیند ساخت نردبان با پروفیل

ساخت نردبان با پروفیل مبلی که نوعی از پروفیل آهن است یک روش نسبتاً ساده است که می‌توان با ابزار و تجهیزات ساده آن را انجام داد. برای ساخت نردبان با پروفیل مبلی، به مواردی مثل پروفیل مبلی، ورق فلزی، پیچ و مهره، ابزار برش و جوشکاری نیاز دارید. مراحل ساخت نردبان با پروفیل آهن به شرح زیر است:

  • ابعاد نردبان را مشخص کنیداولین قدم در ساخت نردبان، مشخص کردن ابعاد آن است. این ابعاد باید بر اساس نیاز شما به ارتفاع و طول نردبان تعیین شود. به عنوان مثال، اگر می خواهید نردبانی برای دسترسی به سقف خانه خود بسازید، باید نردبانی با ارتفاع حداقل 3 متر داشته باشید.
  • پروفیل های مبلی را به ابعاد مورد نظر برش دهید: پس از مشخص کردن ابعاد نردبان، باید پروفیل های مبلی را به ابعاد مورد نظر برش دهید. برای این کار می توانید از اره برقی یا اره دستی استفاده کنید.
  • پله ها را با ورق فلزی بپوشانیدپله های نردبان باید از جنس موادی باشند که ضد لغزش باشند. برای این کار می توانید از ورق فلزی استفاده کنید. ورق فلزی را به اندازه پله ها برش دهید و آن را روی پله ها جوش دهید یا پیچ کنید.
  • پروفیل های مبلی را به هم جوش دهید: برای اتصال پروفیل های مبلی به یکدیگر، باید از جوشکاری استفاده کنید. اگر مهارت جوشکاری ندارید، می توانید از پیچ و مهره برای اتصال پروفیل ها به یکدیگر استفاده کنید.

نردبان را با پیچ و مهره محکم کنید: پس از جوشکاری یا اتصال پروفیل های مبلی به یکدیگر، باید نردبان را با پیچ و مهره محکم کنید. این کار برای افزایش استحکام نردبان ضروری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.