Galaxy Book با تراشه Snapdragon X Elite ممکن است اواخر امسال عرضه شود

چند ماه پیش کوالکام از جاه طلبانه ترین پردازنده پرچمدار لپ تاپ خود یعنی اسنپدراگون ایکس الیت رونمایی کرد. پس از اعلام این خبر، سامسونگ تایید کرد که لپ‌تاپی با این چیپست روانه بازار خواهد کرد، اما اعلام نکرد که چه زمانی می‌توانیم انتظار رونمایی از این لپ‌تاپ را داشته باشیم. اکنون، ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشیم.

لپ تاپ سری گلکسی بوک 4 با پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت در نیمه دوم سال 2024 عرضه می شود

کوالکام در جریان فراخوان درآمد سه ماهه چهارم سال 2023 تایید کرد که قصد دارد اسنپدراگون ایکس الیت را در اواسط سال 2024 عرضه کند. لپ تاپ هایی با این پردازنده تقریباً در همان زمان راه اندازی می شوند. کریستیانو آمون، مدیر عامل کوالکام، گفت که اسنپدراگون ایکس الیت در کنار نسخه جدیدی از ویندوز عرضه خواهد شد که می‌تواند از مزایای NPU در تراشه جدید کوالکام برای ویژگی‌های هوش مصنوعی استفاده کند.

آمون گفت: “ما در حال پیگیری راه اندازی محصولات با این چیپست هستیم که با نسخه بعدی مایکروسافت ویندوز که دارای بسیاری از قابلیت های هوش مصنوعی ویندوز، مرتبط است.”

از آنجایی که سامسونگ معمولاً جزو اولین کسانی است که از تراشه‌های لپ‌تاپ کوالکام استفاده می‌کند، می‌توان انتظار داشت که اولین گلکسی بوک با تراشه Snapdragon X Elite در اواسط سال 2024 یا حداقل قبل از پایان سال جاری عرضه شود. سامسونگ حداقل یک لپ‌تاپ جدید گلکسی بوک را هر سال عرضه می‌کند و جدیدترین لپ‌تاپ آن با تراشه اسنپدراگون، گلکسی بوک 2 گو 5G بود که در اوایل سال 2023 عرضه شد.

چرا در مورد پردازنده Snapdragon X Elite برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی این همه هیاهو وجود دارد؟

اگر نمی‌دانید چرا Snapdragon X Elite اینقدر مهم است، این یک پردازنده مبتنی بر ARM است، مشابه پردازنده‌های سری M اپل که در نسل جدید مک‌بوک‌ها و مک‌بوک‌ها استفاده می‌شوند. این پردازنده از هسته پردازشی سفارشی کوالکام به نام Oryon استفاده می‌کند که توسط Nuvia، یک استارت‌آپ تراشه که توسط طراحان تراشه افسانه‌ای که قبلا با AMD، ARM، Apple، Broadcom و Google کار می‌کردند، ایجاد شده است.

Nuvia در سال 2021 توسط Qualcomm خریداری شد و CPU Oryon در پردازنده های ساخته شده برای لپ تاپ های ویندوزی استفاده شد. Snapdragon X Elite با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده است و گفته می شود از تراشه M3 اپل قدرتمندتر است. همچنین ادعا می‌شود که به اندازه پردازنده‌های لپ‌تاپ سری M اپل کم مصرف است.

از آنجایی که کوالکام ادعا می کند که اسنپدراگون ایکس الیت قدرتمندتر و به اندازه آخرین پردازنده های سری M اپل قدرتمندتر و کارآمدتر است، می توان انتظار داشت لپ تاپ سری گلکسی بوک 4 با آن تراشه اسنپدراگون از نظر عملکرد و عمر باتری مشابه مک بوک پرو باشد.

همچنین گفته می‌شود که مایکروسافت چندین ویژگی هوش مصنوعی و دستاوردهای بهره‌وری انرژی را با نسخه بعدی ویندوز خود به ارمغان می‌آورد و این می‌تواند به بهبود عملکرد ویندوز در لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM کمک کند. در نهایت می‌توانیم لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک را از نظر عمر باتری و عملکرد مشابه مک‌بوک‌ها ببینیم.

منبع sammobile
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.