ایمنی ربات صنعتی و هر آنچه لازم است بدانید!

امروزه ربات‌ صنعتی بخش بسیار مهمی از بسیاری از انواع تولید هستند. از آنجایی که روبات ها در محیط کار رایج تر می شوند، داشتن استانداردهای ایمنی برای محافظت از کارگران در برابر صدمات و حوادث ضروری است. برای استفاده از ربات کوکا و ربات جوشکار باید ایمنی زیادی را رعایت کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

این تجهیزات بالقوه خطرناک خطرات زیادی دارند که باید در برابر آنها محافظت شود. یکی از خطرات، نقاط نیشگون است. هنگامی که یک یا چند قسمت در حال حرکت هستند و با قسمت دیگری تماس پیدا می کنند، نقطه گیره ایجاد می شود. نقاط گیره روی ربات های صنعتی می تواند کارگران را به دام بیاندازد و به آنها آسیب برساند.

استانداردهای ایمنی ربات های صنعتی چیست؟

استانداردهای ایمنی ربات های صنعتی را می توان به عنوان اصول توافق شده ای در نظر گرفت که اطمینان حاصل می کند که یک سیستم ربات صنعتی به شیوه ای ایمن ساخته و استفاده می شود.

سه استاندارد بین المللی مهم برای ربات های صنعتی عبارتند از:

  • کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) 61508:

استانداردهای ایمنی عملکردی را برای چرخه عمر سیستم ها و محصولات الکترونیکی، الکترونیکی یا قابل برنامه ریزی ارائه می کند. . در زمینه فناوری، کاربران رباتیک سیار باید خطرات بالقوه یا خطرات خرابی قطعات یا سیستم را شناسایی کنند. به عنوان مثال، جابجایی مواد بزرگترین برنامه کاربردی برای ربات های سیار است، اما در صورت عدم وجود پروتکل های ایمنی مناسب، خطرات عمده ای را به همراه دارد.

  • سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) 13849: رویه‌ها و شرایط خاصی را که ربات‌های صنعتی باید برای اعتبارسنجی و آزمایش عملکردهای ایمنی ربات رعایت کنند، ارائه می‌کند. استاندارد ایمنی همچنین سطوح عملکرد (PLs) را برای اندازه‌گیری قابلیت اطمینان عملکردهای ایمنی تعیین می‌کند.
  • ISO 26262: یک استاندارد ایمنی خودرو که از کاربران روباتیک برای جلوگیری از مشکلات سیستمی پشتیبانی می کند. علاوه بر این، استاندارد ISO 26262 به کاهش ایرادات تصادفی سخت افزاری که می تواند منجر به نقص سیستم رباتیک شود، کمک می کند.

این استانداردهای بین‌المللی ایمنی ربات تضمین می‌کند که کاربران ربات‌های صنعتی در سراسر جهان راهنمایی روشنی در مورد نحوه ایمن نگه‌داشتن انسان در محیط‌های کاری با استفاده از ربات‌ها دارند.

علاوه بر این، بسیاری از استانداردهای ملی و مؤسسات صدور گواهی، مانند مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و مؤسسه استاندارد بریتانیا (BSI)، اغلب استانداردهای بین المللی را اتخاذ می کنند و آنها را مطابق با الزامات ایمنی منطقه ای برای ربات های صنعتی اصلاح می کنند.

استانداردهای ایمنی ربات های صنعتی تنها اولین قدم برای محیط های کاری ایمن تر هستند

توجه به این نکته مهم است که در حالی که رعایت استانداردهای بین المللی ایمنی ربات از نظر فنی داوطلبانه است، به طور کلی یک انتظار در صنعت است. این استانداردهای ایمنی به فروشندگان، مشتریان و کارمندان اطمینان می دهد که الزامات ایمنی جدی گرفته می شوند.

هنوز مناطق خاکستری در مقررات ایمنی ربات وجود دارد. این می تواند باعث ابهام در برخی از تعاریف، توصیفات و الزامات ایمنی شود. برای کمک به دور زدن این مشکل، باید در میان نهادهای استانداردسازی، مانند ISO و IEC، برای انتشار بیشتر “استانداردهای کاری” توجه جدی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، حتی اگر استاندارد ایمنی ربات نهایی نشده باشد، شرکت‌های رباتیک می‌توانند ببینند چه پیشنهادهایی برای نسخه بعدی در نظر گرفته شده است.

در نهایت، اهمیت حفاظت خودکار برای ایمنی ربات های متحرک صنعتی و ربات پالتایزر را نمی توان دست کم گرفت. در حالی که استانداردسازی و مقررات قانونی نیروی محرکه در ایمنی ربات ها هستند، همگرایی با راه حل های تکنولوژیکی ضروری است.

ملاحضات امنیتی

اقدامات احتیاطی ایمنی اقداماتی هستند که برای محافظت از کارگران و جلوگیری از حوادث و صدمات انجام می شود.

یک نوع اقدامات احتیاطی ایمنی که در همه محل‌های کار تولید مورد نیاز است، تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) نامیده می‌شود. این تجهیزات در انواع مختلف و سطوح حفاظتی مختلف عرضه می شوند. این نوع تجهیزات حفاظتی برای محافظت از چیزهایی مانند سر، چشم ها، صورت، شنوایی، بدن، دست ها و پاهای شخص طراحی شده اند. آنها همچنین می توانند از افراد در برابر افتادن یا تنفس مواد خطرناک محافظت کنند. سطح محافظت آنها می تواند به اندازه یک لباس    HAZMAT (مواد خطرناک) باشد که کل بدن را می پوشاند و هوای مخصوص به خود را دارد و به سادگی یک سری گوش گیر فومی است. برخی از نمونه‌های متداول PPE عبارتند از کلاه‌های سخت، عینک ایمنی، گوش‌گیر، ماسک گرد و غبار، دستکش، و کفش‌های پنجه محافظ.

هشدارهای ایمنی نوع دیگری از اقدامات احتیاطی ایمنی است که در همه کارگاه های تولیدی یافت می شود. این هشدارها معمولاً هشدارهای دیداری یا شنیداری هستند که به کارگران و بازدیدکنندگان هشدار می دهند. علائم ایمنی یک نوع متداول هشدار است که می تواند هشدارها، اقدامات احتیاطی یا دستورالعمل ها را ارائه دهد. نوع دیگری از هشدار بصری، چراغ‌های فانوس دریایی است که می‌توانند در مواقع اضطراری روشن شوند یا برای نشان دادن اینکه یک قطعه ماشین در شرف راه‌اندازی است استفاده می‌شوند. نمونه‌هایی از هشدارهای شنیداری شامل آلارم‌ها، آژیرها، زنگ‌ها یا حتی پیام‌های گفتاری از پیش ضبط‌شده است. به عنوان مثال، شخصی می تواند دری را باز کند و سخنران ممکن است اعلام کند، “شما در حال ورود به یک منطقه ممنوعه هستید.”

ساختارهایی نیز وجود دارند که برای محافظت و هشدار به مردم در مورد مناطقی که نباید وارد شوند طراحی شده اند. اینها موانع نامیده می شوند و می توانند به اندازه یک “اتاق تمیز” پیشرفته باشند، جایی که هوا فیلتر می شود و حتی یک تکه گرد و غبار نمی تواند وارد شود، یا به سادگی یک زنجیر متصل به پست هایی که مردم را از یک قطعه تجهیزات دور نگه می دارد.

مواقعی وجود دارد که کارگران باید در همان فضایی باشند که یک قطعه تجهیزات در حال کار است. این ممکن است برای تغییر یا تنظیم یک ابزار، انجام تعمیر و نگهداری یا تعمیر باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، برای ایمنی کارگر باید برق تجهیزات قطع شود. دو نوع احتیاط ایمنی وجود دارد که از روشن شدن تصادفی برق در زمانی که کارگر در فضای عملیاتی تجهیزات است جلوگیری می کند . زمانی است که می‌توان برچسبی را روی کلید برق قرار داد که نشان می‌دهد کار در حال انجام است و تجهیزات را روشن نکنید. سیستم ایمن تر از قفل کلید برای قفل فیزیکی کلید خاموش کردن برق استفاده می کند. این به عنوان قفل شناخته می شود و برای روشن کردن مجدد تجهیزات به یک کلید یا کد نیاز دارد.

مکانیسم‌های ایمنی و اقدامات احتیاطی ایمنی به جلوگیری از آسیب رساندن ربات‌های صنعتی به انسان کمک می‌کند یا از طریق بی‌عملی، به انسان اجازه آسیب رساندن به انسان را می‌دهد.

مکانیسم های ایمنی

در دنیای امروز، سه قانون رباتیک وجود دارد که اهمیت حفظ ایمنی کارگران را در حین کار در اطراف ربات‌های صنعتی نشان می‌دهد. این قوانین بیان می‌کنند که روبات‌ها نباید به انسان‌ها آسیب برسانند و برای حفظ عملکرد خود باید دستورات خاصی را دنبال کنند. دو چیز که به حفظ ایمنی کارگران کمک می کند عبارتند از مکانیسم های ایمنی و اقدامات احتیاطی ایمنی.

مکانیسم های ایمنی برای متوقف کردن یا کاهش سرعت یک قطعه از تجهیزات طراحی شده اند.

ایستگاه‌های اضطراری که به عنوان توقف الکترونیکی نیز شناخته می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کارگر اجازه می‌دهند تجهیزاتی مانند ربات را خاموش کنند. مشابه توقف اضطراری، سوئیچ مرد مرده است. این سوئیچ است که باید توسط شخصی در حالی که در حال برنامه ریزی ربات با استفاده از یک ربات است، نگه داشته شود. آموزش آویز در حالی که سوئیچ را پایین نگه داشته اید، ربات در حالت برنامه ریزی آهسته حرکت می کند. اگر سوئیچ در طول این حالت برنامه‌نویسی آزاد شود، موتورهای ربات متوقف می‌شوند. این به یک کارگر اجازه می‌دهد هنگام برنامه‌ریزی ربات، با خیال راحت در فضای کاری ربات قرار گیرد.

سایر مکانیسم‌های ایمنی به‌طور خودکار عمل می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که کارگران را از فضای کاری که تجهیزات در آن کار می‌کنند دور نگه دارند. پرده‌های نور یک دستگاه را خاموش می‌کنند. اگر جسمی پرتوهای نور را مسدود کند، قطعه ای از تجهیزات. به عنوان مثال، اگر کارگری ابزاری را در کنار یک بازوی روباتیک رها کند و در حالی که بازو در حال کار است دستش را برای گرفتن آن ببرد، پرده نوری بازو را می‌بندد و از له شدن تصادفی کارگر جلوگیری می‌کند. آشکارسازهای برخورد روی تجهیزات نیز تصادفات را متوقف می کنند. اگر جعبه فلزی ناهار کارگری به طور تصادفی به فضای کاری یک بازوی روباتیک بیفتد، حسگر تشخیص برخورد بازو یک جسم خارجی را تشخیص می‌دهد و قبل از اینکه چیزی آسیب ببیند، بازو را از حرکت باز می‌دارد.

مکانیسم‌های ایمنی اضافی برای متوقف کردن تجهیزات قبل از ورود کارگر به فضای کاری طراحی شده‌اند. تشک های فشار را می توان در اطراف یک بازوی رباتیک قرار داد. اگر کارگری روی تشک قدم بگذارد، حسگرهای موجود در تشک فرد را شناسایی کرده و از حرکت بازو جلوگیری می کنند. بسیاری از تجهیزات صنعتی دارای موانعی مانند حصار زنجیره ای در اطراف خود هستند. اگر مانع دارای یک دروازه باشد، ممکن است حاوی یک حفاظ مانع در هم قفل شده باشد. این نمونه‌ای از سنسوری است که در صورت باز شدن دروازه ورودی، تجهیزات را به‌طور خودکار خاموش می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.