برای اتومبیل خود چه لنت ترمزی بخریم؟ سرامیکی یا فلزی؟

لنت ترمز قطعه‌ای است که در سیستم ترمز خودرو قرار دارد و با دیسک ترمز تماس پیدا می‌کند. این تماس باعث ایجاد اصطکاک شده که باعث توقف خودرو می‌شود. یکی از نشانه‌های تعویض لنت، روشن شدن چراغ ترمز و یا اگر صدایی شبیه صدای سوت از لنت ترمز شنیدید یعنی زمان تعویض لنت رسیده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به طور کلی تاکنون دو لنت به نام‌های سرامیکی و فلزی، معروفیت زیادی دارند و اکثرا از این لنت‌ها استفاده می‌شود و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال لنت ترمز سمند معمولاً از جنس سرامیکی استفاده می‌شود، یکی از دلایل آن این است که جزء بهترین لنت‌ها در شرایط مختلف سرما و گرما است.

تفاوت بین لنت ترمز سرامیکی و فلزی

این دو لنت به طور کلی از نظر کارایی ترمز، ترکیبات و عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ با توجه به نوع خودرو و نیاز‌های آن می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کارایی ترمز

لنت‌های ترمز سرامیکی: لنت ترمز سرامیکی به دلیل مقاوت در مقابل ضربه و حرارت بالا، عملکرد بهتر در شرایط خشک، سرعت بالا و عمر طولانی‌تری دارد، همچنین گرد و غبار کمی را تولید می‌کند و برای سیستم ترمز مناسب است.

لنت‌های ترمز فلزی: لنت ترمز فلزی در مواقعی که نیاز به تولید اصطکاک بیشتری باشد، به عنوان مثال توقف خودرو در شرایط غیر عادی، کارایی مناسب‌تری دارد. عملکرد مطلوبی نیز در شرایط مرطوب و بارانی دارد.

ترکیبات

لنت‌های ترمز سرامیکی: لنت‌های ترمز سرامیکی از کاولینیت، مواد سخت‌کننده و فیبر سرامیکی، از طریق فشردگی و حرارت تولید شده‌اند. این نوع لنت ساختاری به شکل یکنواخت دارند و عملکرد مناسبی در شرایط خشک، طول عمر طولانی و مقاومت بالا در برار حرارت دارند.

لنت‌های ترمز فلزی: لنت‌های ترمز فلزی از آهن، مواد مضاف و فولاد، معمولاً از طریق ریخته‌گری ساخته شده‌اند. این نوع لنت دارای عمر طولانی بوده و می‌تواند حرارت بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز سرامیکی جذب کنند.

عملکرد

لنت‌های ترمز سرامیکی و فلزی هر کدام عملکرد خاص خودشان را دارند. با توجه به نوع خودرو و نیاز‌های آن می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. لنت‌های ترمز سرامیکی به دلیل موادی که در ساخت آن‌ها به کار برده شده، عمر طولانی‌تر و در شرایط خشک عملکرد مطلوبی را نیز دارند. این نوع لنت گرد و غبار کمتری تولید کرده و عملکرد مناسبی برای سیستم ترمز دارد. لنت‌های ترمز فلزی هم به دلیل جنس خود که فلزی هستند عملکرد مناسبی در شرایط مرطوب و بارانی و همچنین قدرت بالایی در جذب حرارت دارند.

انتخاب لنت به چه مواردی بستگی دارد؟

  • وزن و نوع خودرو شما چیست؟
  • خودرو معمولی است یا سنگین؟
  • اکثر اوقات با چه سرعتی رانندگی می‌کنید؟
  • آب و هوای منطقه‌ای که در آن رانندگی می‌کنید چگونه است؟
  • کاربرد خودرو شما چیست؟
  • مسیر تردد شما بیشتر در چه مسیر‌هایی است؟
  • سیستم ترمز خودرو abs یا معمولی است؟

برای درک بهتر خرید لنت ترمز به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • خرید لنت ترمز برای خودرو باید با دقت مناسبی انجام شود؛ چرا که در صورت خرید لنت بی‌کیفیت، سیستم ترمز باعث خرابی و فرسودگی می‌شود.
  • با استفاده از لنت ترمز مناسب و با کیفیت، لنت ماندگاری بیشتری خواهد داشت و همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

برای خرید لنت باید به یک سری ویژگی‌ها توجه داشت؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • لنت‌ها به صفحه‌های فلزی پشت آن اتصال محکمی داشته باشند
  • متریال پرتراکم
  • دارای پرچ‌های باکیفیت
  • داشتن خار هشدار تمام شدن لنت
  • برندی با کیفیت و معتبر از این ویژگی‌ها به شمار ‌می‌روند.

انتخاب برند مهم‌ترین ویژگی در خرید لنت ترمز است، چرا که اگر برند مناسب باشد، سایر ویژگی‌های ذکر شده را نیز می‌تواند دارا باشد. اگر قصد خرید لنت ترمز دارید، فروشگاه ویگن کلاچ یک گزینه مناسب برای شما است. خرید لنت ترمز از این فروشگاه هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین از طریق وبسایت https://vigenclutch.ir/ امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی خودرو است و باید در زمان مناسب آن را تعویض کرد. لنت ترمز سرامیکی و فلزی از معروف‌ترین لنت ترمز‌ها هستند؛ اما اینکه کدام بهتر است باید به یک سری موارد مانند نوع خودرو، شرایط آب و هوایی و… توجه داشته باشید. اگر بیشتر در منطقه بارانی رانندگی می‌کنید می‌توانید از لنت ترمز فلزی استفاده کنید و یا اگر عملکرد در سرعت بالا و عملکرد مطلوب در شرایط خشک برای شما مهم است می‌توانید از لنت ترمز سرامیکی استفاده کنید. حتماً سعی کنید از برند‌های مناسب و باکیفیت خریداری کنید که امنیت سرنشینان به خطر نیفتد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.