آشنایی با فرهنگ و سنت‌های آفریقای جنوبی

در قسمت جنوبی قاره‌ی آفریقا کشوری به نام آفریقای جنوبی قرار داشته که از کشورهای چند فرهنگی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به شهرهای مختلف آفریقای جنوبی را با تور ستاره ونک دارید بهتر است پیش از راهی شدن اطلاعات لازم را در مورد فرهنگ و سنت‌های مردمان این سرزمین به دست آورید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آشنایی نسبی با فرهنگ آفریقای جنوبی

حدود 70 درصد مردم در این کشور سیاه پوست بوده و مابقی جمعیت را هم سفیدپوستان تشکیل می‌دهند که از این بین حدود 60 درصد مسیحی بوده و سایرین هم به ادیان بومی گرایش دارند.

هسته‌ی اصلی در این جامعه خانواده است که والدین، فرزندان، قبیله و اقوام دورتر را هم شامل می‌شود. به‌علاوه در جامعه‌ی سنتی این کشور بالاترین رکن جامعه در اختیار قبیله بوده و از نظر میزان اهمیت با ملت در یک رتبه قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که تنوع نژادی بالا در این کشور باعث شده تا نتوان فرهنگ واحدی را در آن مشاهده کرد و به همین دلیل در بیشتر موارد از آفریقای جنوبی با عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌شود.

زبان آفریقای جنوبی

در این کشور 11 زبان رسمی وجود دارد که 9 عدد از آن‌ها زبان‌های آفریقایی و 2 عدد دیگر زبان‌های اروپایی آفریکانس (مختص دورگه‌ها و اکثر سفیدپوستان این ناحیه) و انگلیسی است که پنجمین زبان پرکاربرد در خانه‌های آفریقا محسوب می‌شود.

شیوه‌ی دید و بازدید در شهرهای آفریقای جنوبی

اگر به خانه‌ی شخصی در آفریقای جنوبی دعوت شدید حتماً به موارد زیر توجه کنید:

  • رد کردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌‌های پیشنهادی میزبان در این کشور نوعی بی‌احترامی است؛ بنابراین از انجام این کار بپرهیزید.
  • مردم در آفریقای جنوبی در مهمان‌نوازی تا حدودی شبیه به ما رفتار می‌کنند؛ بنابراین بهتر است تعارفات آ‌ن‌ها را محترمانه پاسخ داده و در صورتی که شب را پیش میزبان خود سپری کردید در انجام کارهای خانه و آشپزخانه به او کمک کنید.

  • اگر به شما چای تعارف شد بهتر است آن را به دو دست خود بگیرید؛ چرا که این کار در فرهنگ این کشور مودبانه‌تر است.
  • پیش از راهی شدن با میزبان تماس گرفته و از او بپرسید می‌خواهد به همراه خود غذا ببرید یا نه.
  • مردم این کشور به حریم‌خصوصی خود بسیار اهمیت می‌دهند؛ بنابراین از سرک کشیدن در بخش‌های مختلف جلوگیری کرده و سرخود به جایی نروید.
  • بهتر است از تعریف کردن بیش از اندازه از وسایل خانه جلوگیری کنید؛‌ چرا که با این کار میزبان معذب شده و مجبور می‌شود از روی ادب آن را به شما هدیه دهد.
  • در صورتی که در ژوهانسبورگ به مهمانی دعوت شدید توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان سراغ پوشیدن شلوار جین یا شلوارک نروید؛ چرا که لباس‌پوشیدن در این شهر رسمی‌تر از سایر نقاط آفریقای جنوبی است.
  • برای چیدن و جمع کردن میز شام به صاحبخانه پیشنهاد کمک دهید.

باورهای مردم در آفریقای جنوبی

بین باورها و ارزش‌های مردم در شهرها و روستاهای این کشور تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. در حقیقت بالا بودن سرعت زندگی در شهرها منجر شده تا جهان‌بینی آن‌ها نیز دستخوش تغییر شود برای مثال:

  • مردم ساکن کیپ‌تاون تصور می‌کنند که شهر آن‌ها از سایر نقاط کشور برتر بوده و برای دوستی‌های خود، پیوندهای خانوادگی و جایگاه اجتماعی نیز اهمیت زیادی قائل هستند.
  • مردم شهر ژوهانسبورگ دیدگاه متریالیستی و مادی‌گرا داشته و افراد را برحسب چیزهایی که دارند ارزش‌گذاری می‌کنند. برای این مردم، شهرنشینی نوعی کمال بوده و افراد ساکن روستا از این موهبت بی‌نصیب هستند.
  • عمده‌ی جوامع سیاه‌پوست روستایی همچنان به سنت‌های قدیمی خود پایبند هستند؛ در حالی که جوامع سیاه‌پوست ساکن شهرها تحت تأثیر سایر جوامع این فرهنگ و سنت را با محیط شهری خود در هم آمیخته‌اند.

آداب احوال پرسی در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی

قبلیه‌ها و شهرهای مختلف آفریقای جنوبی با توجه به فرهنگ و سنت خود روش‌های خاصی برای دست دادن با طرف مقابل دارند. البته در بیشتر موارد مردم این دیار در زمان دست دادن ارتباط چشمی برقرار کرده و لبخند نیز به لب دارند.

بعضی از خانم‌ها علاقه‌ای به دست دادن با آقایان نداشته و احوال‌پرسی را با سرتکان دادن انجام می‌دهند. البته در ملاقات با دوستان و اعضای خانواده این احوال‌پرسی می‌تواند به شکل بغل‌کردن و روبوسی نیز باشد.

رسوم مربوط به هدیه‌دادن

معمولاً هدیه‌دادن در این کشور به مناسبت کریسمس و جشن‌های تولد اتفاق می‌افتد که بین آن‌ها تولدهای ۲۱ و ۴۰ سالگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و چند نفر با یکدیگر شریک می‌شوند تا هدایای گران‌بهایی را برای این مناسبت خریداری کنند.

مردم آفریقای جنوبی در صورت دعوت شدن به مهمانی گل، شکلات یا نوشیدنی مرغوب خریداری کرده و بعد از قراردادن آن در یک بسته‌بندی زیبا این هدیه را به خانم میزبان می‌دهند که به محض دریافت آن را باز خواهد کرد.

سفر به آفریقای جنوبی با تور ستاره ونک

شما می‌توانید با تور آفریقای جنوبی ستاره ونک سفر بی‌دردسری را به آفریقای جنوبی تجربه کرده و از شهرهای مختلف آن مانند سان سیتی، کیپ تاون، ژوهانسبورگ و پارک جنگلی بازدید کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره در زمینه‌ی خرید و رزرو تور می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.