بررسی ال جی 32UN650: مانیتور مقرون به صرفه 32 اینچی 4K IPS

ال جی 32UN650 یک مانیتور 32 اینچی 4K IPS با طیف رنگی گسترده 95% DCI-P3، پشتیبانی از AMD FreeSync و طراحی شیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است.

LG 32UN650 یک مانیتور 32 اینچی 4K IPS با رنگ‌های زیبا و زاویه دید وسیع است. علاوه بر این، از FreeSync و HDR پشتیبانی می کند و دارای طراحی شیک با پایه قابل تنظیم ارتفاع است.

در حالی که تعداد زیادی مانیتور 4K 32 اینچی در دسترس هستند، اکثر مانیتورهای مقرون به صرفه (250 تا 350 دلار) از پنل های VA استفاده می کنند.

از سوی دیگر، اکثر مدل‌های IPS عمدتاً برای استفاده حرفه‌ای در نظر گرفته شده‌اند که به طور قابل توجهی گران‌تر می‌شوند (700 تا 800 دلار).

LG 32UN650 این شکاف را برطرف می کند و به شما امکان می دهد از مزایای فناوری IPS با قیمت مقرون به صرفه تر ~ 500 دلار لذت ببرید، اما بدون ویژگی های برتر مدل های حرفه ای ارائه می شود.

کیفیت تصویر

این مانیتور ال‌جی UltraFine مبتنی بر پنل 31.5 اینچی IPS توسط فناوری BOE است. مزایای اصلی این مانیتور نسبت به جایگزین های ارزان تر VA، زاویه دید وسیع تر و ثبات رنگ برتر است.

حتی اگر مانیتورهای پنل VA زوایای دید 178 درجه را هم به صورت عمودی و هم افقی مشخص کرده اند، تغییر کنتراست، رنگ و روشنایی هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش از زوایای اریب آشکار است.

از سوی دیگر، مانیتور ال‌جی 32UN650 از تغییرات گاما/اشباع مرتبط با فناوری VA رنج نمی‌برد و بدون توجه به زاویه‌ای که به صفحه نگاه می‌کنید، تصویر عالی باقی می‌ماند.

به طور طبیعی، تغییرات جزئی روشنایی وجود دارد، اما فقط در زوایای غیر عملی.

البته، پانل های VA نیز مزایای خود را دارند، به ویژه نسبت کنتراست استاتیک بالاتر، که باعث می شود سیاهی عمیق تری ایجاد شود.

نسبت کنتراست ال‌جی 32UN650 1000:1 است، بنابراین رنگ‌های مشکی به اندازه مانیتورهای VA که معمولاً نسبت کنتراست ~3000:1 دارند، عمیق و جوهری نخواهد بود.

در ادامه، مانیتور دارای حداکثر روشنایی 350 نیت است و از عمق رنگ 10 بیتی از طریق dithering برای 1.07 میلیارد رنگ پشتیبانی می کند.

کیفیت تصویر به لطف وسعت رنگ 95% DCI-P3 (~125% sRGB) نمایشگر پر جنب و جوش است. در مقایسه با نمایشگرهای استاندارد sRGB، رنگ‌های اشباع‌شده و غنی‌تری به‌خصوص قرمز و سبز دریافت می‌کنید.

متأسفانه، هیچ حالت شبیه‌سازی sRGB وجود ندارد که بتواند وسعت 125% sRGB نمایشگر را به 100% برای نمایش رنگی دقیق محتوای sRGB محدود کند.

این بدان معناست که محتوای sRGB بومی (بیشتر بازی ها و محتوای وب) بیش از حد اشباع خواهد شد. برای اهداف بازی و سرگرمی، این مشکل بزرگی نیست زیرا محتوا می تواند جذاب تر به نظر برسد. در واقع، برخی از کاربران این را ترجیح می دهند.

با این حال، برای تولید محتوا و کارهای حساس به رنگ، اگر می‌خواهید خروجی رنگی دقیق sRGB داشته باشید، به یک رنگ سنج برای نمایه کردن نمایشگر LG 32UN650 نیاز دارید.

اگر کارت گرافیک AMD دارید، می‌توانید با فعال کردن «Custom Color» و غیرفعال کردن «Color Temperature Control» در تنظیمات «Display» از نرم‌افزار Radeon برای شبیه‌سازی طیف رنگی sRGB استفاده کنید. برای کاربران NVIDIA، می توانید از این ابزار شخص ثالث استفاده کنید.

در مرحله بعد، در حالی که مانیتور از HDR (محدوده دینامیکی بالا) پشتیبانی می کند، برای یک تجربه تماشای HDR قابل توجه فاقد کم نور، روشنایی و کنتراست محلی است.

طیف رنگی گسترده آن می تواند باعث شود برخی از محتوای HDR کمی بهتر از SDR به نظر برسند، اما شما بیشتر رنگ های بیش از حد اشباع یا شسته شده دریافت خواهید کرد و ترجیح می دهید آن را غیرفعال کنید.

این نوع رفتار HDR از یک صفحه نمایش 4K در این محدوده قیمت انتظار می رود زیرا اجرای یک راه حل مناسب کاهش نور محلی قیمت آن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

در نهایت، رزولوشن 4K UHD منجر به تراکم پیکسلی بالای 140 PPI (پیکسل در هر اینچ) می‌شود، که به این معنی است که فضای صفحه‌نمایش فراوان و همچنین جزئیات و متن واضح را دریافت می‌کنید.

بسته به ترجیح شما، ممکن است لازم باشد از مقیاس 125% استفاده کنید تا موارد کوچک مانند متن به راحتی قابل خواندن باشد، اگرچه برخی از کاربران ترجیح می دهند از آن در این تراکم پیکسل استفاده نکنند.

همانطور که انتظار می رفت، مقداری درخشش IPS وجود دارد که یک اشکال عادی این فناوری است. میزان درخشش قابل مشاهده در واحدهای مختلف نمایشگر متفاوت است.

کارایی

ال‌جی 32UN650 دارای حداکثر نرخ تازه‌سازی 60 هرتز است که برای گیمرهای رقیب جذاب نخواهد بود زیرا می‌توانید یک مانیتور گیمینگ 1440p و 144 هرتز با این رنج قیمت داشته باشید.

اگر به جای آن بازی های کندتر و گرافیک محور را ترجیح می دهید و سخت افزار مناسب برای اجرای 4K UHD با نرخ فریم مناسب و تنظیمات تصویر را دارید، LG 32UN650 به خوبی برای شما مناسب خواهد بود.

تأخیر ورودی آن به 10 میلی‌ثانیه می‌رسد، بنابراین هیچ تأخیر محسوسی بین اقدامات شما و نتیجه روی صفحه وجود ندارد، در حالی که سرعت زمان پاسخگویی پیکسل GtG 5 میلی‌ثانیه آن برای حذف دنباله‌های برجسته پشت اجسام با حرکت سریع کافی است.

چهار حالت اوردرایو زمان پاسخ وجود دارد: خاموش، عادی، سریع و سریعتر.

در حالی که مانیتور به طور رسمی توسط NVIDIA به عنوان “G-SYNC Compatible” تایید نشده است، می توانید آن را به صورت دستی فعال کنید. عملکرد VRR تضمینی برای عملکرد بی عیب و نقص نیست و می تواند از واحدی به واحد دیگر متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد، باید به خوبی کار کند.

دو حالت FreeSync وجود دارد: Extended (40-60Hz) و Basic (48-60Hz). بنابراین، به ترتیب زیر 40 فریم در ثانیه یا 48 فریم در ثانیه، VRR کار نخواهد کرد و تا زمانی که نرخ فریم شما به محدوده پشتیبانی‌شده برگردد، صفحه نمایش پاره می‌شود.

نور پس زمینه مانیتور بدون سوسو زدن است و یک فیلتر نور کم آبی (حالت خواننده) یکپارچه وجود دارد.

امکانات

منوی OSD (نمایش روی صفحه) را می توان از طریق جوی استیک جهت 5 جهته که در زیر قاب پایین صفحه قرار داده شده است، پیمایش کرد. یا می توانید برنامه دسکتاپ On-Screen Control را دانلود کنید و تنظیمات خود را در آنجا انجام دهید.

علاوه بر ابزارهای استاندارد تنظیم تصویر از جمله روشنایی، کنتراست و کانال های رنگ، تنظیمات پیشرفته ای مانند وضوح، چهار حالت گاما، رنگ/اشباع 6 محوره و تنظیم دقیق دمای رنگ دستی (با افزایش 500K) را خواهید یافت. .

سایر ویژگی های مفید عبارتند از Black Stabilizer (بهبود دید در صحنه های تاریک)، از پیش تنظیم های مختلف تصویر (FPS، RTS، Cinema، HDR Effect، و غیره) و کنترلر دوگانه، که به شما امکان می دهد دو رایانه شخصی را به صفحه متصل کنید و آنها را از طریق یکی کنترل کنید. مجموعه ای از صفحه کلید / ماوس.

Dual Controller به یک برنامه نیاز دارد که روی هر دو دستگاه نصب شود و آنها به یک شبکه متصل باشند.

طراحی و اتصال مانیتور LG 32UN650

طراحی و اتصال مانیتور LG 32UN650 - چیکاو

 

پایه مانیتور قابلیت تنظیم ارتفاع تا 110 میلی متر و شیب 5-/20 درجه را ارائه می دهد، در حالی که صفحه نمایش با پایه VESA (100×100 میلی متر) سازگار است و دارای پوشش ضد تابش نور مات است.

گزینه های اتصال شامل دو پورت HDMI 2.0، DisplayPort 1.4، جک هدفون و دو بلندگوی یکپارچه 5 واتی است. همه ورودی ها از HDCP 2.2 پشتیبانی می کنند که به شما امکان می دهد محتوا را با وضوح 4K در سرویس های پخش مانند Netflix تماشا کنید.

مشخصات فنی

اندازه صفحه نمایش 31.5 اینچ
وضوح 3840×2160 (Ultra HD)
نوع پنل IPS
نسبت تصویر 16:9 (صفحه عریض)
نرخ تجدید 60 هرتز
زمان پاسخگویی (GtG) 5 میلی‌ثانیه (GtG)
سازگاری-همگام سازی FreeSync (40-60Hz)
بلندگوها 2×5 وات
پورت ها DisplayPort 1.4، 2x HDMI 2.0
سایر بنادر جک هدفون
روشنایی 350 سی دی در متر مربع
نسبت کنتراست 1000:1 (ایستا)
رنگ ها 1.07 میلیارد (8 بیت + FRC)
95% DCI-P3
HDR HDR10
جوانه بله (100x100mm)

جمع بندی

جوانب مثبت:

  • تراکم پیکسلی بالا، جزئیات واضح و فضای زیاد صفحه نمایش
  • طیف رنگی گسترده برای رنگ های زنده
  • زوایای دید گسترده
  • بسیاری از ویژگی های اضافی از جمله FreeSync تا 60 هرتز
  • پایه قابل تنظیم ارتفاع

معایب:

  • بدون حالت sRGB
  • درخشش IPS و نسبت کنتراست پایین تر در مقایسه با مدل های VA
  • طراحی فاقد عملکردهای محوری و چرخشی است
امتیاز دهید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.