بررسی میزان درآمد مدیر فروشگاه در ایران و سایر کشورها

نوع عملکرد مدیر یک فروشگاه تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت یا شکست و ناکامی آن دارد. مدیر فروشگاه علاوه بر تعیین استراتژی‌ها و اجرای برنامه‌ها، مسئولیت‌های بسیاری بر عهده دارد که بر میزان موفقیت و سودآوری فروشگاه اثر می‌گذارند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

یکی از جنبه‌های بسیار مهم درباره این شغل نیز سطح درآمد آن است. میانگین درآمد مدیر فروشگاه به عنوان یک معیار قابل توجه برای اندازه‌گیری جذابیت این شغل شناخته می‌شود. به همین دلیل، در این مقاله تصمیم داریم درآمد مدیران فروشگاه در ایران و سایر کشورها را بررسی کنیم.

شرح وظایف مدیر فروشگاه

وظایف مدیر فروشگاه به طور کلی به اداره امور فروشگاه و تحقق اهداف تجاری آن مربوط می‌شود. برخی از این وظایف ممکن است با توجه به اندازه فروشگاه و یا اهداف آن، به افراد و نیروهای دیگر واگذار شوند. در ادامه به شرح وظایف مدیر داخلی فروشگاه می‌پردازیم. در لینک زیر نیز می‌توانید جدیدترین آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه در تهران و شهرستان‌ها را مشاهده کنید.

https://karbord.io/jobs/store-manager

برنامه‌ریزی و مدیریت امور روزانه فروشگاه

این مسئولیت شامل برنامه‌ریزی و نظارت بر فروش، رسیدگی به مشکلات مشتریان، مدیریت انبار و انبارگردانی و همچنین مدیریت جریان نقدینگی است.

استخدام و مدیریت کارکنان

رسیدگی به امور مربوط به کارمندان نظیر جذب و استخدام، آموزش و راهنمایی، توضیح ساختار سازمانی، تعیین وظایف و مسئولیت‌ها، تنظیم برنامه کاری، نظارت بر عملکرد کارکنان و اطمینان از پرداخت دستمزد آن‌ها از وظایف یک مدیر فروشگاه محسوب می‌شود.

ایجاد رضایت برای مشتریان

ایجاد یک تجربه مطلوب برای مشتریان، تا حد زیادی به روش‌های مدیریتی فروشگاه وابسته است. یک مدیر فروشگاه می‌تواند با برنامه‌ریزی و مدیریت درست کارکنان، ارائه خدمات پس از فروش و ارتباط صحیح با مشتریان، رضایت آن‌ها را جلب کند.

تحلیل بازار

یک مدیر فروشگاه باید همواره فعالیت‌های رقبا را زیر نظر داشته باشد. او باید به تحلیل نیازها و تمایلات مشتریان، ارزیابی بازار و تدوین استراتژی‌های بازاریابی برای رقابت موفق‌تر بپردازد.

مدیریت موجودی‌ها

مدیر فروشگاه باید با تأمین‌کنندگان قرارداد ببندد و همواره از موجودی و نیازهای فروشگاهش آگاه باشد.

برندینگ و بازاریابی

تعیین استراتژی‌های برندسازی، ارتباطات تجاری و تبلیغات برای جذب مشتری نیز در فروشگاه‌ها برعهده مدیر است.

مدیریت مالی

بودجه‌بندی، مدیریت سود و زیان، بررسی و تحلیل مالی، نظارت بر شرایط مالی فروشگاه و تنظیم گزارش‌های مورد نیاز، از وظایف مدیر در حوزه امور مالی است.

شرایط استخدام مدیر فروشگاه و مهارت‌های مورد نیاز

علاقه‌مندان به این موقعیت شغلی می‌توانند از میان آگهي‌های استخدامی متعدد، فرصت‌های مطابق با توانایی‌های خود را بیابند. برای استخدام مدیر فروشگاه، تحصیل در رشته مدیریت و یا داشتن کارشناسی مدیریت بازرگانی اجباری نیست، اما می‌تواند در بهتر شدن رزومه کارجویان مؤثر باشد. همچنین، به طور معمول داشتن سابقه کار در حوزه مشابه از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای کارجویان آقا نیز داشتن مدرک پایان خدمت یا معافیت از سربازی اجباری است.

آشنایی با نرم‌افزارهای آفیس و همچنین آگاهی از فرایند تأمین کالا و انبارگردانی از مهارت‌های مؤثر در استخدام مدیر فروشگاه هستند. علاوه بر این، یک مدیر فروشگاه موفق باید توانایی رهبری داشته باشد. او باید شنونده‌ی خوبی باشد و بتواند مشکلات کارکنان و یا مشتریان خود را به بهترین نحو حل کند. توانایی مدیریت بحران، حل مسئله، برنامه‌ریزی و… نیز در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است.

میزان درآمد مدیر فروشگاه

معیارهای تعیین درآمد مدیر فروشگاه در کشورهای مختلف به عوامل متعددی وابسته است. در بسیاری از کشورها، درآمد مدیر ممکن است به اندازه فروشگاه مرتبط باشد. معمولاً در فروشگاه‌های بزرگتر که درآمد بالاتری دارند، حقوق مدیران بیشتر است. نوع فروشگاه نیز می‌تواند معیاری برای تعیین درآمد مدیر باشد. مثلاً، درآمد مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای که شعبات متعددی دارد، می‌تواند بیشتر از مدیر یک فروشگاه مستقل باشد. در برخی صنایع خاص، مثل لوازم برقی، ممکن است فروشگاه‌ها درآمد بیشتری داشته باشند که این مسئله روی درآمد مدیر هم اثر می‌گذارد. محل فروشگاه نیز نقش مهمی در تعیین درآمد مدیر ایفا می‌کند. در شهرها و مناطقی که هزینه‌های زندگی بالایی دارند، درآمد مدیر هم بیشتر است. تجربه یک مدیر فروشگاه نیز از مهمترین معیارهای تعیین میزان حقوق محسوب می‌شود. در این بخش، ابتدا میزان حقوق مدیر اجرایی فروشگاه در ایران را بررسی کرده و سپس سراغ کشورهای دیگر می‌رویم.

حقوق مدیر فروشگاه در ایران

در ایران، مجموعه‌های مختلف از فروشگاه زنجیره ای بزرگ تا فروشگاه‌های کوچک، افرادی را در سمت مدیر استخدام می‌کنند. معمولا این نیروها به طور تمام وقت کار می‌کنند و از حقوق ثابت و بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند. در بعضی فروشگاه‌ها، پورسانت فروش و بن خرید نیز به مدیر تعلق می‌گیرد. میانگین حقوق مدیران فروشگاه در سال 1402 در ایران بین 12 الی 15 میلیون متغیر است. البته با توجه به اینکه برخی فروشگاه‌ها به مدیران خود پورسانت نیز می‌دهند، ممکن است این مبلغ بیشتر هم بشود.

درآمد مدیر فروشگاه در آمریکا

میانگین حقوق سالانه مدیر فروشگاه در آمریکا حدود 75 هزار دلار است. در این کشور، بسیاری از فروشگاه‌ها تخفیف‌های ویژه‌‌ای برای کارکنان و همچنین مدیران خود در نظر می‌گیرند و افراد می‌توانند با استفاده از این تخفیف‌ها از خود فروشگاه یا از فروشگاه‌های طرف قرارداد آن خرید کنند.

حقوق مدیران فروشگاه در کانادا

یک مدیر فروشگاه در کانادا، به طور میانگین سالانه 57 هزار دلار درآمد دارد. مرخصی با حقوق و ارائه بیمه‌های درمانی و دندانپزشکی از جمله مزایایی هستند که فروشگاه‌های کانادایی به مدیران خود ارائه می‌کنند.

میزان درآمد مدیر فروشگاه در آلمان

در آلمان، فروشگاه‌های متعددی به دنبال استخدام مدیر هستند. میانگین درآمد یک مدیر فروشگاه در این کشور، سالانه 50 هزار یورو است.

حقوق دریافتی مدیر فروشگاه در انگلستان

میانگین درآمد مدیر فروشگاه در انگلستان، حدود 30 هزار یورو است. در انگلستان، مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، با توجه به میزان شهرت و درآمد فروشگاه مزایای متفاوتی برای مدیران آن در نظر گرفته می‌شود. یک فروشگاه ممکن است تنها بیمه درمانی و یا تخفیف‌های سازمانی را برای مدیریت در نظر بگیرد، در حالیکه برخی فروشگاه‌های بزرگ‌تر امکاناتی مانند خودروی سازمانی و کارت عضویت رایگان در باشگاه را در اختیار مدیران خود قرار می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله شغل مدیر فروشگاه و وظایف آن را به طور خلاصه معرفی کردیم و سپس سراغ بررسی میانگین درآمد مدیر فروشگاه در ایران و کشورهای دیگر رفتیم. افرادی‌که به عنوان مدیر فروشگاه استخدام می‌شوند، می‌توانند علاوه بر حقوق ثابت، از مزایایی چون پورسانت و تخفیف‌های فروشگاهی بهره‌مند شوند. مدیریت فروشگاه کار سخت و پر استرسی است، اما مزایای خوب آن باعث می‌شود افراد زیادی آن را به عنوان حرفه‌ی آینده خود انتخاب کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.