به روز رسانی جدید ویندوز 11 پشتیبانی از کلیدهای عبور را برای گلکسی بوک ها به ارمغان می آورد

امروز، مایکروسافت به‌روزرسانی جدیدی را برای ویندوز 11 ارائه می‌کند. بسیاری از ویژگی‌های جدید را به سیستم عامل اضافه می‌کند. یکی از آنها پشتیبانی از کلیدهای عبور است. اینها اعتبارنامه های دیجیتالی هستند که افراد می توانند از آنها برای احراز هویت خود در یک وب سایت یا یک برنامه استفاده کنند. این به آنها اجازه می دهد تا با استفاده از بیومتریک وارد این پلتفرم ها شوند. این بدان معناست که افرادی که از Galaxy Books با ویندوز 11 استفاده می کنند، اکنون می توانند با استفاده از یک اسکنر اثر انگشت یا یک دوربین IR روی دستگاه خود، یک رمز عبور ایجاد کرده و وارد وب سایت یا برنامه ای شوند که از کلیدهای عبور با Windows Hello پشتیبانی می کند.

به طور معمول، زمانی که در حال ورود به یک حساب کاربری در یک وب سایت یا یک برنامه هستیم، یک نام کاربری و یک رمز عبور برای احراز هویت خود وارد می کنیم. با این حال، این رمز عبور را می توان از طریق یک حمله سایبری از سرور وب سایت به سرقت برد و به هکرها اجازه دسترسی به حساب کاربری شما را می دهد. در صورتی که از رمز عبور یکسانی در چندین پلتفرم استفاده کرده باشید، هکرها به تمامی آن وب سایت ها یا برنامه ها نیز دسترسی خواهند داشت. شما می توانید با استفاده از روش احراز هویت دو مرحله ای از این مشکل جلوگیری کنید اما یک مرحله اضافی به فرآیند ورود اضافه می کند.

کلیدهای عبور (passkeys) چیست؟

راه حل این مشکل کلیدهای عبور است، یک استاندارد ورود بدون رمز عبور از اتحاد FIDO و کنسرسیوم وب جهانی. هنگامی که در حال ایجاد حساب کاربری در یک وب سایت یا برنامه ای هستید که از کلیدهای عبور پشتیبانی می کند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام کاربری خود را وارد کنید. مرورگر وب یک پاپ آپ به شما نشان می دهد که از شما می پرسد آیا می خواهید یک رمز عبور ایجاد کنید. از آن گزینه استفاده کنید، بیومتریک خود را ارائه دهید، و voila، حساب شما بدون وارد کردن رمز عبور ایجاد می شود. به طور مشابه، می توانید فقط با ارائه مشخصات بیومتریک خود وارد حساب کاربری خود شوید.

همچنین می‌توانید از کلیدهای عبور برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که قبلاً در آنها حساب ایجاد کرده‌اید، استفاده کنید، مشروط بر اینکه از کلیدهای عبور پشتیبانی می‌کنند. فقط وارد آن حساب شوید و روش احراز هویت را به کلیدهای عبور تغییر دهید. وب‌سایت یا برنامه دیگر رمز عبور نمی‌خواهد. فقط با استفاده از بیومتریک می توانید وارد آن شوید. کلیدهای عبور رمزهای عبور را از معادله حذف می کنند، که نه تنها امنیت را افزایش می دهد بلکه شما را از به خاطر سپردن رمزهای عبور پیچیده یا استفاده و پرداخت هزینه برای مدیریت رمز عبور راحت می کند.

کلیدهای عبور (passkeys) چیست؟ - چیکاو

رمز عبور چقدر امن است؟

کلید عبور دارای دو جزء است، یک کلید خصوصی که در دستگاه شما ذخیره می شود و یک کلید عمومی که در سرور وب سایت ذخیره می شود. فقط زمانی که این دو کلید مطابقت داشته باشند، فرآیند احراز هویت انجام می شود. بنابراین، کلید خصوصی و کلید عمومی بدون یکدیگر بی فایده هستند. این بدان معناست که حتی اگر کلید عمومی از سرور وب سایت دزدیده شود، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

آیا کلیدهای عبور می توانند در دستگاه ها و پلتفرم ها همگام شوند؟

در دستگاه‌های گوگل و اپل، کلیدهای عبور در فضای ابری پلتفرم‌های مربوطه آپلود می‌شوند و به شما امکان می‌دهند در همه دستگاه‌هایی که روی یک پلتفرم کار می‌کنند به آنها دسترسی داشته باشید. در حال حاضر، اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا کلیدهای عبور ویندوز 11 در فضای ابری آپلود می شوند یا خیر وجود ندارد. مایکروسافت در یک پست وبلاگی می‌گوید: «شما می‌توانید کلیدهای عبور ذخیره شده در رایانه شخصی ویندوزی خود را مدیریت کنید و با استفاده از کلیدهای عبور ذخیره شده در تلفن همراه خود برای راحتی بیشتر وارد سیستم شوید». همانطور که گفته شد، هنگامی که مردم شروع به استفاده از آن کنند، شفافیت دریافت خواهیم کرد.

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید که اگر یک پلت فرم یا یک اکوسیستم را به طور کلی کنار بگذارید، چه اتفاقی می‌افتد. مثلاً می‌خواهید همه دستگاه‌های Apple خود، از جمله iPhone و مک خود را بفروشید و به جای آن یک تلفن هوشمند اندروید و یک Chromebook دریافت کنید. آن وقت برای کلیدهای عبور شما چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توان کلیدهای عبور را از iCloud Keychain اپل به Google Password Manager منتقل کرد؟ متاسفانه نه. حداقل تا زمانی که FIDO راهی پیدا کند. تا آن زمان، استفاده از کلیدهای عبور به معنای قفل شدن در یک اکوسیستم است.

منبع sammobile
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.