انواع مختلف کیو آر کد

امروزه کمتر شخصی را می‌توانید پیدا کنید که چیزی درباره کیو آر کد نشنیده باشد یا از آن استفاده نکرده باشد. در رستوران‌ها، روی کالاها، کارت‌های ویزیت و تبلیغات، می‌توانید مربع‌های سیاه و سفید یا رنگی را ببینید. اما شاید دقیقاً ندانید این کد‌ها از کجا به وجود آمده‌اند، چگونه کار می‌کنند و چه انواعی دارند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

qr code چیست؟

qr code یا کد  qr مخفف عبارت Quick Response Code است به معنی بارکد پاسخ سریع هست. نوعی بارکد دوبعدی که اطلاعات را در خود ذخیره می کند و با اسکن کردن به ما نشان می دهد.

در حال حاضر این کد ها بیشتر رواج پیدا کرده و در اکثر کسب و کارها و آیتم های تبلیغاتی مشاهده می شود. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد آن ها می پردازیم.

انواع ظاهری qr codeها

نمونه های مختلف کیو آر کد از بعد طراحی

qr code ساده:

نوع اولیه و ساده‌ترین نوع qr code که سرآغاز تمام این ماجرا و توسعه‌هایی که در حوزه qr code رخ داده است. این نوع qr code یک طرح ساده سیاه و سفید است که در حال منسوخ شدن است. نمونه‌های رنگارنگ و زیبای گرافیکی qr code‌ها، از نظر زیبایی و جذابیت بسیار بهتر عمل می‌کنند و جایگاه خود را در بازار به‌خوبی پیدا کرده‌اند.

qr code گرافیکی:

نمونه‌ی تکامل‌یافته و زیبا شده‌ی qr code های اولیه و قدیمی هستند. افزودن رنگ و جلوه‌های گرافیکی جذاب، منجر به جذب کاربران بیشتری شده است. این نوع از qr code ها حتی قادرند لوگو ها و نشان‌های تجاری برند های مختلف را در خود جای دهند همچنین می توان فرم ساختار کلی آن را تغییر داد. بنابراین قابلیت انحصاری و شخصی‌سازی بالایی دارند. طبق آمار، qr codeهای گرافیکی تا ۵ برابر بیشتر توسط کاربران هدف دیده شده‌اند و مورد اسکن قرار گرفته‌اند.

qr code ترنسپرنت یا شفاف:

این نوع qr code دارای طراحی شفاف است که در تصویر زمینه محو می شود و هیچ اختلالی در طراحی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی ایجاد نمی کند. با استفاده از این qr code، هم طرح اصلی بدون هیچ گونه آسیبی دیده می شود و هم qr code ما در تصویر جای می گیرد. این نوع qr code تمام ویژگی های qr code گرافیکی را داراست.

qr code طراحی شده با هوش مصنوعی:

برای این qr code لازم است متن توصیف کننده را به هوش مصنوعی بدهیم تا با qr code ترکیب کند. این اخرین و جدیدترین روش ساخت کیو آر کد است که مانند qr code های قبلی به راحتی اسکن و اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می دهند. برای ساخت کیو آر کد با هوش مصنوعی کافیست به سایت کیوآرگرافی سر بزنید.

انواع qr code از نظر کارکرد

qr code ها از نظر عملکرد متفاوت هستند و به 3 دسته ی داینامیک (پویا)، استاتیک (ایستا) و اینتراکتیو (تعاملی) تقسیم می شوند. که در ادامه به توضیح در مورد هر کدام از آن ها می پردازیم.

qr code استاتیک یا ایستا:

کد QR استاتیک، یک فرمت کد ماتریسی است که اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کند و برای همیشه ثابت می‌ماند. پس از ایجاد و تولید این کد، امکان ویرایش آن وجود ندارد. از طریق این کدها می‌توان اطلاعات متنی مختلفی را مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل، لینک‌های وب، اطلاعات تماس و بسیاری دیگر را ذخیره و به اشتراک گذاشت.

کد QR استاتیک تعداد کاراکترهای بسیار محدودی را در خود جای می‌دهد و با افزایش حجم داده، ابعاد پیکسلی کد QR هم افزایش می‌یابد و این می‌تواند ما را با محدودیت‌هایی در چاپ و اسکن مواجه کند.

نمونه های مختلف کیو آر کد از بعد طراحی

qr code داینامیک:

کد QR داینامیک به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات ذخیره شده در آن را به‌روزرسانی و تغییر دهید. این نوع از کدها برای کسب‌وکارها و اهداف بازاریابی مناسب است. محتوای ایجاد شده توسط شما در ابتدا بر روی یک لینک ذخیره می‌شود و سپس این لینک با qr code متصل می‌شود.

با استفاده از کد QR داینامیک، می‌توانید به راحتی محتوای جدیدی را در کد QR ذخیره کنید و حتی پس از ایجاد کدQR، این محتوا را به‌روز کنید. همچنین، qr code داینامیک حجم کمی دارد و قابلیت چاپ و ذخیره سازی آسانی دارد.

qr code داینامیک امکان ارائه اطلاعات متنی و چندرسانه‌ای بیشتری را نسبت به qr code استاتیک دارد. همچنین، با qr code داینامیک می‌توانید محتوا را ویرایش کنید، نوع محتوا را تغییر دهید، qr code چندزبانه ایجاد کنید و آمار اسکن‌ها را رصد کنید.

qr code اینتراکتیو:

qr code اینتراکتیو، یکی از جدیدترین نسخه‌های qr code است که امکان تعامل دوسویه با کاربران را فراهم می‌کند. این نوع از qr code به کاربران اجازه می‌دهد تا علاوه بر دریافت محتوا از آن، اطلاعات خود را هم در آن آپلود کنند. به عبارت دیگر، این نوع از qr code به مخاطبان امکان تعامل با آن را می‌دهد و آن ها می‌توانند اطلاعات یا پیامی را برای مالک qr code ارسال کنند. از جمله کاربردهای این نوع qr code می‌توان به فرم‌های نظرسنجی، باشگاه مشتریان و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید با استفاده از ابزار های آنلاین مثل سایت کیوآرگرافی، به راحتی qr code اینتراکتیو را ایجاد و مدیریت کنید. این سایت امکان ساخت qr code رایگان را نیز فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وبسایت کیوآرگرافی مراجعه کنید.

انواع محتوای qr codeها

کیو آر کد لینک:

با قرار دادن یک لینک در qr code، مخاطبان می‌توانند با اسکن کد به صورت مستقیم به وبسایت شما منتقل شوند.

کیو آر کد کارت ویزیت:

در این qr code می توان اطلاعاتی مثل لوگو، شماره تماس یا عکس پروفایل و سایر اطلاعات متنی را وارد کنید. همچنین با دکمه ذخیره بعنوان مخاطب اطلاعات تماس شما در دفترچه تلفن مخاطبینتان ذخیره می گردد.

کیو آر کد چند منظوره:

شما می‌توانید اطلاعات تماس، متن، تصاویر، ویدئو، صوت، لینک‌ها و حتی فایل‌ را در این نوع از qr code قرار دهید.

کیو آر کد دانلود فایل:

با این qr code مخاطبان می‌توانند به فایل‌های پی دی اف مانند کاتالوگ، رزومه یا راهنمای محصول دسترسی پیدا کنند.

کیو آر کد متنی:

در صورتی که بخواهید متن مورد نظر خود را به همراه عنوان و تصویر مورد نظرتان با دیگران به اشتراک بگذارید بسیار کاربردی است.

کیو آر کد صوتی:

این qr code برای اشتراک‌گذاری فایل صوتی بسیار مناسب است، مخصوصاً در مواردی که به راهنمایی محصول، پخش موسیقی و صدا، پیام تبریک صوتی روی باکس گل و هدایا و موارد مشابه نیاز دارید.

کیو آر کد ویدئو:

qr code ویدئو برای کارت تبریک، ویدئوهای آموزشی، راهنمای محصول و موارد مشابه استفاده می‌شود. با قرار دادن لینک یا فایل ویدئو در کد QR داینامیک، مخاطبان با اسکن کد، می‌توانند به صورت سریع و آسان ویدئو را تماشا کنند. همچنین، می‌توانید qr code داینامیک را به عنوان یک مکمل و جایگزین CD در کتاب‌های آموزشی، مجلات، کاتالوگ‌ها و موارد مشابه استفاده کنید.

کیو آر کد دانلود اپلیکیشن:

مخاطبان با اسکن کد QR، به صورت مستقیم و آسان می‌توانند به لینک های دانلود اپلیکیشن دسترسی پیدا کنند و آن را دانلود کنند. همچنین، شما می‌توانید دکمه دانلود مستقیم جهت دانلود فایل نصبی اپلیکیشن را نیز در کد QR داینامیک ایجاد کنید تا کاربران بتوانند فایل نصبی را به صورت مستقیم دانلود کنند.

با کیوآرگرافی می توانید انواع مختلف کیو آر کد را بسازید و استفاده کنید، کافیست با چند کلیک ساده وارد سایت کیوآرگرافی شوید و کیو آر کد اختصاصی خود را بسازید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.