فرمول اندیکاتور ADX + نحوه استفاده از آن

تحلیل تکنیکال بازار‌های مالی، یک از بهترین و حرفه‌ای‌ترین روش‌های پیش‌بینی ریزش و یا صعود قیمت‌ها است که امروزه در بین تریدر‌های حرفه‌ای بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار به روش‌های مختلف و تعددی انجام می‌شود؛ اما یکی از راه‌های پر استفاده آن، استفاده از اندیکاتور‌ها است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اندیکاتور‌ها، قوانینی هستند که طبق آماری مثل زمان، قیمت و یا تاریخچه یک ارز پایه‌گذاری می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته خود اندیکاتور‌ها به سه بخش روندی، شتابی و حجمی بخش‌بندی می‌شوند که البته ما در این مطلب به یکی از بخش‌های روندی این دسته از تحلیل‌های تکنیکال به نام فرمول ADX می‌پردازیم.

استفاده از این نوع اندیکاتور می‌تواند در مواقع مختلفی که از آینده بازار خبر ندارید، کمک‌کننده باشد. همچنین می‌توان با استفاده از این اندیکاتور روندی فهمید که چه زمانی برای خروج و ورود به بازار مناسب است. شما می‌توانید برای یادگیری گام به گام فرمول اندیکاتور ADXو خواندن دیگر مطالب مرتبط به این اندیکاتور، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فرمول اندیکاتور چیست؟

بیایید قبل از اینکه به سراغ دیگر موضوعات برویم، ببینیم که فرمول محاسبه اندیکاتور ADX چیست. شما می‌توانید در زیر به ساده‌ترین شکل و به صورت گام به گام ADX بازار و یا یک سهم را محاسبه کنید.

قبل از هر چیز باید یک بازه زمانی را برای کارتان مشخص کنید و نسبت به آن‌ها پیش بروید. برای مثال می‌توانید از 7 روز گذشته تا روز فعلی خود را انتخاب کنید و نسبت به آمار‌هایی که در این روز‌ها ثبت شده است این محاسبات را انجام دهید.

  1. تشخیص +DM

در اولین مرحله از فرایند به دست آوردن اندیکاتور ADX، باید بالاترین قیمت روز را منهای بالاترین قیمت قبلی (منظور از قیمت قبلی، اولین قیمتی است که در بازه مشخص شده زمانی شما وجود دارد) کنید. پاسخ این تفریق همان +DM است.

  1. تشخیص -DM

برای انجام این کار، باید پایین‌ترین قیمت روز سهام و یا بازار را منهای پایین‌ترین قیمت قبلی کنید تا بتوانید متوجه عدد -DM شوید.

  1. شناسایی +DL و -DL

حال که -DM و +DM را پیدا کردید، باید به سراغ DL بروید. شما برای به دست آوردن -DM و +DM، دو عدد به دست آوردید. عددی که از بین این دو عدد بزرگ‌تر است، به عنوان +DL شناخته می‌شود و عدد دیگر به عنوان -DL شناخته می‌شود.

  1. به دست آوردن DX

برای به دست آوردن پارامتر ADX باید DX را به دست آورده باشید؛ به همین دلیل، در این مرحله باید به سراغ حساب کردن DX بروید. برای این کار باید قدر مطلق تفاضل +DL و -DL را به دست‌آورید و در بازه زمانی مشخص تقسیم کنید و سپس در 100 ضرب کنید.

  1. به دست آوردن ADX

برای این کار می‌توانید DX را بر بازه زمانی فعلی خود تقسیم کنید.

ADX چیست؟

در نهایت دیدید که توانستید ADX ارز مد نظر خود را به دست‌آورید. اما ADX چیست و چه عددی برای ADX مناسب است و نشانه‌دهنده قدرت بازار و سهام است؟

ADX نمایانگر قدرت بازار است و نسبت به عددی که برای آن به دست خواهید آورد، می‌توانید متوجه ادامه و یا تشدید نزولی بودن و یا صعودی بودن نماد مشخصی شوید. برای درک بهتر این موضوع، به سه مثال زیر توجه کنید:

مثال اول: فکر کنید نماد مد نظر شما صعودی است و ADX حاصل از آن 40 است. در این صورت، می‌توانید بفهمید که صعودی بودن سهام مدنظرتان ادامه خواهد داشت؛ زیرا ADX که نشان‌دهنده قدرت بازار است و برابر با 40 می‌باشد و این بدین معنی است که بازار قدرت دارد و به روند صعودی خود ادامه خواهد دارد.

مثال دوم: فکر کنید سهام شما نزولی است و ADX حاصل از آن برابر 30 است. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که بازار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

مثال سوم: فکر کنید بازار صعودی است و ADX آن برابر 10 است. این حالت نمایانگر این است که بازار در ادامه، روند نزولی پیدا خواهد کرد؛ زیرا قدرت بازار پایین است و این به این معناست که روند بازار ادامه نخواهد داشت و سریعاً به حالت معکوس خود تبدیل خواهد شد. (در مواقعی که ADX کمتر از 20 باشد، یعنی بازار قدرت ندارد و روند معکوسی را در پیش خواهد داشت).

خلاصه مطلب

هر تریدر حرفه‌ای می‌داند که باید برای یک ترید درست و مناسب، چندین پارامتر را به خوبی در نظر بگیرد. یکی از این پارامتر‌ها، فرمول‌ها و تکنیک‌های تشخیص آینده بازار است که باید به بهترین حالت ممکن انجام دهد. برای مثال، یکی از این فرمول‌ها، فرمول ADX است که انجام آن می‌توان آینده بازار را تا حدی مشخص کند. اما یکی دیگر از پارامتر‌های مهم و کلیدی، انتخاب یک صرافی درست و ایمن برای پیش برد فعالیت‌های خرید و فروش است. شاید این مورد برایتان اهمیت زیادی نداشته باشد ولی باید بدانید که اگر در این زمینه انتخاب اشتباهی انجام دهید، احتمال از دست دادن تمام سرمایه تان نیز وجود دارد.

پس بهتر است برای یک ترید عالی و درست، هر دو این پارامتر‌ها را در نظر بگیرید. اما اگر دنبال یک صرافی خوب، ایمن و کاربردی هستید، می‌توانید صرافی صرافکس را مدنظر خود قرار دهید؛ زیرا این صرافی در کنار امنیتی که دارد می‌تواند دست شما را در تبدیل ارز‌ها و خرید و فروش ارز‌های مختلف باز بگذارد. همچنین یکی دیگر از مزایای این صرافی این است که یک صرافی ایرانی است و این موضوع سبب افزایش چندین برابری امنیت مالی و راحتی فرایند خرید و فروش ارز می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.