چرا فیلم رادیولوژی PPQ؟

رادیولوژی یا همان پرتوشناسی شاخه ای از علم تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از اشعه ایکس و امواج ها و پرتوهای متفاوت اقدام به تشخیص و درمان بیماری های غیر طبیعی می کنند. در هنگام تصویربرداری از بیمار اشعه ایکس از بدن فرد عبور می کند و اطلاعات بدست آمده از بیمار باید به نحوی برای پزشک قابل درک باشد که گیرنده های تصویر در رادیولوژی این کار را انجام می دهند که شامل فیلم رادیولوژی ، صفحه های فلوروسکوپی ، تقویت کننده تصویر ، دوربین و… می باشد. فیلم رادیولوژی به صفحاتی گفته می شود که اطلاعات بدست آمده از دستگاه رادیولوژی بر روی آن چاپ شده و اجزای تشکیل دهنده آن همانند فیلم عکاسی از چهار لایه با نام های لایه پایه ، لایه چسبنده ، لایه امولسیون و لایه محافظ تشکیل شده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اما در این بین فیلم رادیولوژی دارای معایبی می باشد که استفاده از آن را برای مراکز رادیولوژی سخت کرده است که یکی ازین موارد افزایش روز افزون قیمت فیلم رادیولوژی بوده که با توجه به مواد مصرفی در فیلم رادیولوژی و عدم تولید آن در داخل کشور و تهیه آن از خارج از کشور با نرخ ارز که هر روز در حال نوسان است ، در نتیجه هزینه فیلم رادیولوژی بسیار بالا بوده ، از این رو خرید فیلم رادیولوژی برای مراکز تصویربرداری چندان به صرفه نمی باشد. از طرفی نگهداری فیلم رادیولوژی واجد شرایط خاصی است و بدون توجه به این شرایط فیلم رادیولوژی کیفیت خود را از دست خواهد داد.

بعنوان مثال یکی از دلایل اصلی افت کیفیت در فیلم رادیولوژی ، نگهداری آنها در دمای بالا است ، چرا که حرارت بالای 20 درجه سانتی گراد باعث ایجاد حالت مه گرفتگی روی فیلم شده و هر چه میزان ماندگاری فیلم در دمای بالا بیشتر باشد ، حالت مه آلودگی فیلم افزایش می یابد. همچنین رطوبت از دیگر عوامل بر روی کیفیت فیلم رادیولوژی است به دلیل اینکه رطوبت بالای 60 درصد باعث کاهش کنتراست فیلم شده و رطوبت کمتر از 40 درصد باعث ایجاد آرتیفکت بر روی فیلم می گردد ، بنابران بهترین مکان برای نگهداری از فیلم رادیولوژی مکان های تاریک و خنک است.

فشار از دیگر عوامل تاثیر گذار بر فیلم رادیولوژی است و نباید فیلم رادیولوژی را به صورت افقی بر روی هم انبار کرد ، به این دلیل که روی هم ماندن فیلم ها باعث به هم چسبیدن و تاب برداشتن فیلم ها می گردد. در نتیجه در نگهداری و همچنین حمل و نقل فیلم رادیولوژی هم باید بسیار دقت شود تا از ایجاد مشکلات ذکر شده جلوگیری گردد.

به منظور حل مشکلات فیلم رادیولوژی و با توجه به اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی به منظور حذف فیلم از رادیولوژی که از سال 1399 در دستور کار دولت قرار دارد و از ابتدا با حذف فیلم رادیولوژی و سپس با حذف کاغذ ، باید اقدام به دیجیتالی کردن مشاهده تصاویر رادیولوژی نمود که اینکار از طریق سامانه یا نرم افزارهای جایگزین فیلم رادیولوژی امکانپذیر است و فیلم رادیولوژی PPQ  یکی بهترین نرم افزارهای کاربردی در این حوزه می باشد.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  مختص مراکز تصویربرداری پزشکی است که به جهت حذف فیلم رادیولوژی ، کاغذ و حتی سی دی طراحی شده است تا تصاویر رادیولوژی بیماران را به راحتی با این نرم افزار تحت وب در گوشی هوشمند یا تبلت و کامپیوتر مشاهده نمود. در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  بارکد دو بعدی یا همان QR Code  ها جایگزین فیلم رادیولوژی شده است و روش کار نرم افزار PPQ  به گونه ایست که پس از تصویربرداری از بیمار ، کات های مورد نیاز پزشک توسط تکنسین انتخاب و بر روی بارکد بیمار ارسال شده و از این رو تعداد تصاویر در نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ   نسبت به نرم افزارهای مشابه بسیار کمتر است.

نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  برای مشاهده تصاویر رادیولوژی ، ام آر آی ، رادیوگرافی ، سی تی اسکن و… کاربرد دارد و پس از تصویربرداری از بیمار ، تصاویر از مدالیته هایDICOM   یا PACS  گرفته شده و پس از فشرده سازی در فضای ابری ذخیره می گردد که این فضای ابری یک کد رمز گذاری شده یا QR Code را که قابلیت اشتراک دارد به چاپگر شبکه ارائه می دهد که در صورت تمایل بارکد بیمار بر روی کاغذ و یا کارت های UPVC  چاپ شده و به بیمار ارائه می شود. این روش در مقایسه با خرید فیلم رادیولوژی بسیار به صرفه تر بوده و تمامی تصاویر با کیفیت بالا در گوشی موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر قابل مشاهده است.

از مزایای فیلم رادیولوژی PPQ  می توان عدم پیچیدگی محیط داخلی نرم افزار و استفاده بی دردسر آن برای عموم ، دسترسی سریع و راحت به تصاویر برای پزشک و بیمار در هر لحظه و هر مکان حتی در اتاق عمل و در حین جراحی ، عدم آسیب دیدن تصاویر و حفظ آنها به صورت دائمی ، امنیت بالای درون برنامه جهت حفظ اطلاعات بیمار ، صرفه جویی در هزینه های مصرفی مراکز تصویربرداری و کیفیت بالای تصاویر رادیولوژی و بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت یا کم شدن رزولوشن را نام برد.

افزون بر این یکی از دیگر مزایای قابل ذکر نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  قابلیت ارسال ریپورت بیمار بر روی بارکد اختصاصی او پس از آماده شدن است که با این روش تا حد بسیار زیادی از هرج و مرج مراکز تصویر برداری جلوگیری می شود به دلیل اینکه برای ارائه جواب نیازی به حضور فیزیکی بیمار در مراکز رادیولوژی نمی باشد.

به عنوان کلام آخر در جواب سوال چرا فیلم رادیولوژی PPQ  باید گفت که در درجه اول به منظور حذف فیلم از رادیولوژی و حذف مشکلات ناشی از آن و حذف هزینه های مربوط به فیلم رادیولوژی و چاپگر و پرینتر و … در مراکز رادیولوژی و در درجه بعد افزایش کیفیت تصاویر رادیولوژی بیماران که منجر به افزایش سطح تشخیص بیماری ها توسط پزشکان می گردد ، باید نرم افزار فیلم رادیولوژی PPQ  را جایگزین فیلم رادیولوژی نمود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.