ساخت سوله صنعتی و هرآنچه باید بدانید

سوله صنعتی سازه‌ای فلزی با سقفی شیب دار بوده و بر اساس کاربرد‌ها و محاسبات فنی خاصی ساخته می‌شود. این سازه‌ها معمولا برای ساخت و ساز سوله  و کشاورزی با دهانه بزرگ به کار ‌می‌روند. این نوع سازه‌ها بنابر کاربرد‌های صنعتی گسترده خود، از نظر طراحی با سایر سازه‌ها متفاوت بوده و شامل انواع قوسی هلالی، تمام قوسی، چند ضلعی، تک دهانه، دو یا چند دهانه با ستون مشترک هستند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نکات مهم در طراحی سوله‌های صنعتی ، نکات اجرایی سوله

طراحی سوله مقوله‌ای دقیق و تخصصی بوده و در طراحی آن‌ها باید به فاکتور‌های مهمی دقت نمود و در صورت بی‌توجهی به این موارد هزینه‌های زیادی به سازنده تحمیل گردیده و صرفه اقتصادی پروژه زیر سوال خواهد رفت. همچنین بی‌توجهی به این موارد ممکن است باعث تضعیف سازه‌ها گردد.

در طراحی یک سوله به اطلاعات چون بار برف و نیروی باد و زلزله، ارتفاع جانبی سوله شیب مورد نظر سقف سوله و محاسبه ارتفاع تاج سوله و شیب دهانه عرضی و دهانه‌های طولی سوله و تعداد قاب‌های طولی در نظر گرفته شده برای سوله، پوشش مورد نظر برای سقف سوله و مقاومت خاک مورد نیاز است. اجرای سوله اما خود بحثی دیگر بوده و برای اجرای سوله به تیم‌های مهندسی خاصی نیاز دارد.

مزایای کاربرد سوله صنعتی ، هزینه ساخت سوله و درآمد زایی

از دلایل انتخاب سوله‌های صنعتی توسط صاحبان صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. هزینه ارزان ساخت سوله صنعتی

از ویژگی‌های مهم این سوله‌ها قیمت پایین و ارزان آن است. هزینه ساخت و ساز سوله سازه‌ها بسیار پایین‌تر از ساخت ساختمان‌های مشابه با آجر و مصالح بوده و برای ساخت این سوله‌ها نیز زمان کمتری نیاز است.

۲. انعطاف‌پذیری در استفاده از این سوله‌ها

یک سوله صنعتی را می‌توان به صورت چند منظوره به کار برد. به این صورت که می‌توان از آن‌ها هم برای انبار‌ها، ساختمان‌های اداری و غیره استفاده کرد.

۳. ظاهری زیبا

امکان طراحی مناسب سوله صنعتی به لحاظ معماری و زیبایی شناختی وجود دارد. برای آنکه سوله جلوه‌ای مناسب داشته باشد می‌توان برای دیوار‌های آن از پوشش‌های زیبا، درب‌های چشم الکترونیکی و پنجره‌های جدید یا دوجداره استفاده کرد.

۴. درآمد زایی پایدار سوله

از ویژگی‌های دیگر این سوله‌ها این است که می‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی اجاره داد. اجاره معمولی یک ساختمان بین ۶ تا ۱۲ ماه است اما ملک‌های صنعتی را می‌توان به مدت ۳ تا ۱۰ سال اجاره داد. چون معمولا از سوله‌ها برای واحد‌های تولیدی یا انبار‌ها استفاده می‌کنند که باید برای آن‌ها قرارداد‌های بلند مدتی امضاء کنند.

۵. امکان خرید سوله دسته دوم و صرفه‌جویی در هزینه ساخت

با خرید سوله دسته دوم می‌توان در هزینه اولیه ساخت سوله صرفه‌جویی کرد در مقایسه اجاره یک ملک از خرید سوله دست دوم ‌گرانتر خواهد بود.

۶. دوام و پایداری مناسب سوله در طولانی مدت

از مهم‌ترین نکات مثبت سازه‌های صنعتی دوام و مستحکم بالای آن‌ها است. در ساخت انواع سوله از تیر‌ها و ورق‌های فولادی استفاده می‌شود که در نوع خود مقاوم‌ترین مصالح بوده به راحتی صدمه نمی‌بینند.

اجزای تشکیل دهنده سوله

اسکلت سوله‌های صنعتی عموما از نوع فلزی با سقف شیبدار آماده است. این نوع سازه‌ها دارای قطعات مختلفی به شرح زیر هستند.

  • ستون‌های اصلی با جان تیر ورقی
  • ستون‌های اصلی شیب‌دار سقفی
  • بادبند‌های سقفی
  • بادبند‌های دیواری
  • رفتر‌ها
  • اتصالات پیچ و مهره

به دلیل نوع کاربری صنعتی، ساخت سوله صنعتی از نظر طراحی با سایر سازه‌های فلزی متفاوت است. بخصوص اینکه ستون‌ها و سقف در این نوع اسکلت‌های فلزی متفاوت بوده و دارای شیب می‌باشند. از جمله تفاوت‌های دیگر این سازه‌ها، دهانه‌های بزرگتر نسبت به سایر سازه‌های فلزی است. لذا برای بالا بردن مقاومت اسکلت سوله و ساخت تیر‌ها و ستون‌ها در ابعاد بزرگتر نمی‌توان از پروفیل‌های آهنی موجود در بازار استفاده کرد و در نتیجه بهترین مواد و مصالح برای این منظور استفاده از تیر ورق‌های فولادی است.

مراحل اجرای یک سوله صنعتی

در ابتدا لازم است به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام نمائید.مراجعه مراجع قانونی و طی کردن روال قانونی ، نخستین قدم است. انتخاب زمینی که مشخصات مورد نظر برای ساختن سوله را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است ، زمینی که قرار است سوله مورد نظر در آنجا نصب گردد، توسط مهندسان و طراحان شرکت بازدید نمود و مواردی مانند جنس خاک، میزان تراکم و غیره به طور دقیق بررسی می‌شود تا متناسب با این موارد و شرایط به طراحی نقشه مورد نظر پرداخته شود. در مرحله بعدی پس از بررسی شرایط اولیه، طراحی نقشه انجام خواهد شد.

سپس پیمانکار سازنده سوله با توجه به پیشنهاد‌های ساخت، کار خرید ورق‌ها را انجام داده و این ورق‌ها با توجه به نقشه‌هایی که در مرحله قبلی طراحی شده‌اند برش خورده و روی آن‌ها عملیات سوراخ کاری انجام خواهد گرفت. بعد از مرحله سوراخ کاری، عملیات جوش کاری صفحات و رنگ کاری دو لایه انجام می‌گیرد.

اقداماتی از قبیل خاک‌برداری، تراز کردن، آرماتوربندی و بتن‌ریزی نیز همزمان با ساخت اسکلت انجام می‌گیرد تا زمین مورد نظر برای ساخت آماده گردد. بعد از اینکه اقدامات مربوط به ساخت سوله انجام شد، سوله مورد نظر توسط‌ تریلی به محل از پیش تعیین شده حمل می‌گردد و عملیات نصب آن توسط جرثقیل و نیروی انسانی انجام می‌شود.

مهمترین نکاتی که در ساخت سوله‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند شامل بازگشت سرمایه است که به منظور خرده فروشی و تدارکات برای تمامی شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و این موضوع به روش‌های گوناگونی روی طراحی سوله تاثیر‌گذار خواهد بود. سازه‌های فلزی به راحتی قابل تغییر، تقویت و گسترش دادن بوده و این مسأله تحت عنوان انعطاف‌پذیری و سازگاری بسیار مهم است. از نکات مهم در ساخت سوله استفاده از مصالح قابل بازیافتی مانند فولاد و کاهش هزینه‌های انرژی است.

ابعاد استاندارد سوله

ابعاد و محدوده‌های مشخصی به منظور ساخت استاندارد سوله تعیین می‌شود. معمولا اسکلت و میزان آهنی که به منظور ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد در حدود 30 الی 50  کیلوگرم بر متر مربع است سازه سوله شامل تعدادی ستون است که بهترین و استاندارد‌ترین فاصله آن‌ها حدود 6 الی 9 متر است.

اگر طول سوله از یک اندازه استاندارد بیشتر گردد تغییرات دما به شدت استحکام آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین دلیل اندازه طول استاندارد برای آن‌ها، ۹۰ متر خواهد بود. عرض یک سوله نیز باید بین ۲۰ تا ۳۰ متر باشد. از طرف دیگر اندازه ارتفاع سوله بر روی میزان مصرف آهن به شدت تاثیر‌گذار خواهد بود. لذا ارتفاع استاندارد در نظر گرفته شده برای آن‌ها از ۴ تا ۳۵ متر در نظر گرفته می‌شود.

سوله‌ها از چند نوع دیوار تشکیل می‌شوند که یکی از آن‌ها دیوار خود سوله بوده و آن را از فضای بیرون جدا می‌سازد. به علاوه دیوار‌ها تفکیک‌کننده فضا‌های داخلی هم هستند. دیوار‌ها با هدف‌های مختلف ساخته می‌شوند و با مصالح مختلف قابل اجرا است. قبل از هرکاری باید ابتدا کاربری خود را مشخص کرده و با توجه به اهمیت و الزامات و بودجه نوع دیوار را انتخاب کنید.

اولین گام برای ساخت سوله باید تعیین ابعاد مناسب برای سوله باشد. در حقیقت تا زمانی که ابعاد عرض و طول و ارتفاع موجود نباشد نمی‌توان برای روش ساخت سوله تصمیم گرفت. در واقع سوله‌سازی سه روش اصلی و متفاوت دارد و جنس و نوع مصالح نیز که در این سه نوع سازه استفاده می‌شود، با هم متفاوتند.

انواع سوله از نظر اندازه به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند که البته با توجه به نوع کاربری متغییر است.

۱. سوله با مساحت ۲۰۰ متر

۲. سوله با مساحت ۳۰۰ متر

۳. سوله با مساحت ۵۰۰ متر

۴. سوله با مساحت ۱۰۰۰ متر

۵. سوله با مساحت ۲۰۰۰ متر

۶. سوله با مساحت ۵۰۰۰ متر

کاربردهای ساخت سوله‌های صنعتی

کاربرد‌های سوله‌های صنعتی بسیار گسترده هستند ولی موارد زیر از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

ساخت کارگاه

سوله‌های صنعتی را می‌توان متناسب با اهداف کارگاهی و مشابه آن، از مرکز تعمیرات اتومبیل گرفته تا تولیدکنندگان پنجره ، ساخت. با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مانند عایق بندی پنجره‌ها، روکش‌ها، نمای بیرونی و جداکننده‌های داخلی می‌توان یک سازه بسیار مقاوم و بادوام ساخت.

ساخت مراکز پرورش دام و طیور

سوله‌های صنعتی به دلیل استحکام بالایی که دارند برای ساخت مرغداری و گاوداری و اهدافی مانند این بسیار مناسب هستند اما این بستگی به انتخاب ما دارد که می‌خواهیم چه بازدهی از مکان و شغل خود داشته باشیم. سوله‌های صنعتی ، سهولت در انجام کار‌های زراعی و حیوانی را به ارمغان می‌آورند.

سوله‌های تجاری

با ساخت سوله‌های صنعتی-تجاری طیف گسترده‌ای از اهداف تجاری پوشش داده خواهند شد. از آنجا که استفاده از فضای سوله‌های صنعتی برای این نوع ساختمان‌ها اساسی است، باید سوله‌های خود را متناسب با نیاز‌های کسب و کار احداث کرد.

سوله صنعتی سبک

سوله سبک صنعتی به سازه‌ای می‌گویند که با انجام طراحی خاص و به صورت بسیار سبک ساخته می‌شود. سقف این سوله معمولا شیب‌دار یا منحنی بوده و دهانه آن بسیار بزرگ است. از سوله فوق سبک صنعتی می‌توان در ساخت کارخانه‌ها، انبار‌ها، مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی استفاده نمود.

ساختمان و شکل سوله در طراحی آن نقش داشته و کاربرد سوله به شکل عمده در صنعت است. ابعاد بخش ها از جمله تیر‌ها و ستون‌ها در این سازه بزرگ بوده و لذا نمی‌توان برای ساخت آن‌ها از پروفیل‌های موجود در بازار استفاده کرد. به پروفیل‌هایی که در سوله‌سازی استفاده می‌شوند اصطلاحا تیر ورق گفته می‌شود.

طراحی این نوع سوله‌ها عملی دقیق و نیازمند دانش بوده و فاکتور‌ها و المان‌های بسیاری در ساخت آن‌ها مؤثر هستند به طوریکه کوچک‌ترین بی‌توجهی توسط سازنده، می‌تواند چه از نظر مالی و چه از نظر اقتصادی فاجعه‌بار باشد. این امکان نیز وجود دارد که روش‌ها و کاربرد‌های گوناگونی برای این سوله در نظر گرفته شود. مثلا در مورد کاربری تفرجگاه یا کارخانه بزرگ به هر حال نیاز است که سوله‌های مختلفی ساخته شوند.

یکی از تفاوت‌های عمده این دو نوع سوله، دهانه آن‌ها است یعنی اگر برای سوله‌ای که کاربری تفریحی دارد دهانه بزرگی طراحی شود زمستان‌های بسیار سردی در پیش است و اگر هم برای سوله کارخانه دهانه کوچکی طراحی شود، رفت و آمد ماشین‌ها در آن به سختی انجام خواهد شد. یکی از قابلیت‌های سوله فوق سبک صنعتی این است که می‌توان آن‌ها را با هر اندازه دهانه احداث کرد. البته این سوله‌ها کاربرد‌های متفاوتی داشته و از این جهت در برخی از آن‌ها باید به زیبایی هم نیز توجه شود.

مزیت‌های ساخت سوله صنعتی فوق سبک

از مزیت‌های مهم سوله فوق سبک صنعتی امکان جابجایی آن است. این ویژگی زمانی نمود دارد که زمین مورد نظر برای انبار یک زمین اجاره‌ای بوده و پس از مدت مشخصی صاحب زمین دیگر قصد تمدید قرارداد یا فروش زمین را ندارد. از طرفی معترض است که چرا روی زمین او، ملکی ساخته شده که متعلق به وی نیست. در این موارد استفاده از سوله سبک صنعتی به ما این امکان را می‌دهد تا به راحتی سوله را جا به جا کنیم.

علاوه بر این، سازه‌های ارزان‌تر همیشه پر طرفدار‌تر هستند لذا اگر هزینه اولیه تولید کاهش پیدا کند، می‌توان جنس ارزان‌تر اما با کیفیت‌تری را به مشتری ارائه کرد. به همین دلیل هم مشتریان بیشتر شده و با اعتماد بالاتری خرید می‌کنند. سوله فوق سبک صنعتی به ما این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را تا ۱۵ درصد کاهش داده و سود بیشتری کسب کنیم.

از دیگر مزایای این سوله‌ها نسبت به دیگر سبک‌های سوله‌سازی، نصب سریع این سوله‌ها است به این دلیل که عملیات نصب آن‌ها نیازمند ابزار خاصی نبوده و به راحتی زمانی که به محل آورده می‌شوند می‌توانند نصب گردند. همچنین سوله فوق سبک صنعتی نیاز به تخصص خاصی برای نصب ندارند.

سخن آخر

سازندگان سوله صنعتی امروزه بیشتر به سمت ساخت سوله‌هایی روی آورده‌اند که هم پایداری بالا و هم هزینه ساخت پایینی دارند. این کار باعث خواهد شد که توانایی رقابتی صنعت کاران در بازار تولید کالا و خدمات بالا رفته و کارایی یک سیستم تجاری افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.