آنچه باید در مورد ارز گراف چیست؟

گراف، پروتکلی برای ایندکس داده‌ها در وب 3 است که به کاربر نهایی اجازه می‌دهد تا به‌راحتی اطلاعات موردنظر خود را جستجو کند. این پروتکل را می‌توان با موتور جستجوی گوگل در وب 2 مقایسه کرد که وظیفه فهرست‌بندی و ثبت اطلاعات را بر عهده دارد. بسیاری از کارشناسان دنیای وب، Graph را موتور جستجوی آینده نام‌گذاری کرده‌اند که می‌تواند بر آینده شبکه‌های غیرمتمرکز تأثیرگذار باشد.

معرفی پروتکل گراف

قبل از اینکه ارز دیجیتال گراف را به شما معرفی کنیم، بهتر است با پروتکل آن بیشتر آشنا شوید. پروتکلی از بلاکچین اتریوم که با ماشین مجازی آن (EVM) و زنجیره لایه دوم سازگار است و وظیفه ایندکس و جستجوی داده‌ها در وب 3 را به عهده دارد. در حال حاضر این پروتکل از 31 شبکه دیگر نظیر آربیتروم، کازماس، فانتوم و … پشتیبانی می‌کند. داده‌های این شبکه‌ها توسط ساب گراف (رابط اپ منبع‌باز) استخراج شده و پردازش‌های لازم روی آن انجام می‌شود تا در اختیار کاربران قرار گیرد.

این رابط برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با چند کلیک ساده، اطلاعات و داده‌های موردنظر خود را جستجو کنند. به همین دلیل است که به گراف، گوگل بلاکچین نیز گفته می‌شود. دلیل استفاده توسعه‌دهندگان از این رابط، برطرف‌کردن چالش بزرگ بازیابی اطلاعات قراردادهای هوشمند است که در حالت عادی نمی‌توان به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشت. تا قبل از گراف، توسعه‌دهندگان مجبور بودند که سرورهای متمرکزی ایجاد کنند و به‌وسیله آن، ایندکس اطلاعات را انجام دهند. این عمل در تضاد باهدف بلاکچین و پروتکل وب 3 بود و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کرد. این پروژه در سال 2018 توسط سه نفر از توسعه‌دهندگان وب 3 با نام‌های براندون رامیرز، جانیس پولمن و یانیو تال راه‌اندازی شد و در سال 2020 نسخه اولیه آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

بررسی چگونگی کارکرد گراف

در این اکوسیستم، گروه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کرده و داده‌های موجود را از طریق Supgraph پردازش و ساماندهی می‌کنند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مصرف‌کنندگان: کسانی که داده‌های موردنیاز خود را با استفاده از این موتور جستجو پیدا کرده و هزینه آن را با ارز گراف به ایندکسرها پرداخت می‌کنند.
  • ایندکسرها: گروهی که وظیفه اصلی آن‌ها ثبت اطلاعات است و در عوض آن از شبکه پاداش خود را به‌صورت ارز دیجیتال گراف دریافت می‌کنند. نکته مهم این است که آن‌ها برای تضمین آسیب نزدن به شبکه باید صدهزار GRT را استیک کنند که مقداری از آن توسط شبکه برداشته می‌شود.
  • فیشرمن: وظیفه آن‌ها تأیید ایندکس‌هاست. اگر در طول این فرایند متوجه رفتار مخربی از سوی ایندکسرها شوند و آن را به شبکه گزارش کنند، نصف توکن وثیقه شده توسط آن‌ها را دریافت می‌کنند. اگر شخصی بخواهد به‌عنوان فیشرمن فعالیت کند باید ده‌هزار ارز گراف را گروگذاری کند.
  • متصدیان: وظیفه اصلی این گروه، شناسایی ساب گراف‌هایی است که باید در شبکه، ایندکس شوند. آن‌ها برای این کار ده درصد از کارمزد پرداخت شده به سیستم را دریافت می‌کنند. جالب است بدانید هر یک از اعضای شبکه (توسعه‌دهندگان، مصرف‌کنندگان و …) با پرداخت 1% مالیات می‌توانند به‌عنوان متصدی فعالیت کنند.
  • نمایندگان: آن‌ها ارز دیجیتال گراف خود را در ایندکسرها استیک و بخشی از کارمزد ثبت اطلاعات را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. شبکه از این افراد 0.5% مالیات دریافت می‌کند.
  • داوران: این افراد وظیفه دارند تا خرابکاری‌های گزارش شده توسط متصدیان را بررسی کرده و درستی یا نادرستی آن را تأیید کنند.

معرفی ارز گراف

توکن گراف، کوینی است که با استفاده از پروتکل ERC-20 بر بستر بلاکچین اتریوم طراحی شده و از آن برای پرداخت و وثیقه‌گذاری در شبکه استفاده می‌شود. دارندگان ارز گراف (هولدرها) می‌توانند بر اساس میزان دارایی‌های خود در تصمیمات تأثیرگذار باشند و پیشنهاداتی که از سوی شورای گراف برای ایجاد تغییر در شبکه مطرح می‌شود را قبول یا رد کنند.

مزایا و معایب پروتکل گراف

شبکه گراف نیز مانند سایر شبکه‌های فعال در بلاکچین مزایا و معایبی دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای پروتکل گراف

  1. راحتی: اعضای شبکه می‌توانند به‌راحتی داده‌های وب 3 را با استفاده از ساب گراف جستجو کنند.
  2. کاهش هزینه: قبل از به‌وجودآمدن این موتور جستجو، توسعه‌دهندگان باید برای پیداکردن اطلاعات موردنیاز خود به داده‌های شخص ثالث اتکا کرده یا موتورهای جستجوی خصوصی خود را ایجاد می‌کردند.
  3. پتانسیل رشد بالا: از آنجایی که پلتفرم‌ها، قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بلاکچین علاقه زیادی به ایندکس‌شدن در این شبکه دارند، قدرت آن هر روز در حال افزایش است.

معایب پروتکل گراف

  1. بلاکچین‌های محدود: با وجود اینکه از بلاکچین‌های معروف نظیر پالیگان در گراف پشتیبانی می‌شود؛ اما به دلیل تازه‌ تأسیس بودن این شبکه، تعداد آن‌ها بسیار محدود است.
  2. غیرمتمرکز بودن: بیشتر ساب گراف‌های فعال در این شبکه از سرویس‌های میزبانی برای انجام امور استفاده می‌کنند و به همین دلیل می‌توان گفت این شبکه در حال حاضر به طور کامل غیرمتمرکز نیست.

کیف پول‌های مناسب خرید ارز گراف

کیف پول‌های زیادی وجود دارد که کاربران پس از خرید ارز گراف می‌توانند دارایی‌های خود را در آن نگهداری کنند. در ادامه لیستی از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور
  • کیف نرم‌افزاری تراست ولت
  • کیف نرم‌افزاری اتمیک

بررسی آینده و قیمت ارز گراف

قیمت ارز گراف می‌تواند در آینده رشدهای بزرگی را تجربه کند؛ زیرا از آن برای پرداخت‌های درون شبکه استفاده می‌شود و شبکه این ارز به طور مداوم در حال‌ رشد است. از طرفی این پروتکل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات وب 3، یعنی جستجوی اطلاعات را برطرف می‌کند که موجب می‌شود آینده آن بسیار درخشان باشد. با وجود تازه‌ تأسیس بودن این شبکه، بیش از سه میلیون GRT در ساب گراف‌های مختلف سیگنال شده و 2.6 میلیارد ارز گراف توسط ایندکسرها استیک شده است. این استقبال نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این شبکه در بلندمدت می‌تواند سود بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

جمع‌بندی

می‌توان گفت آینده شبکه و ارز گراف باتوجه‌به ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند بسیار روشن است و هر روز بر قدرت آن‌ها افزوده می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله اطلاعاتی جامع در مورد چگونگی کارکرد، مزایا و معایب این شبکه را با شما به اشتراک بگذاریم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.