اتراسکن چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

این مقاله توسط تیم زوم ارز گردآوری شده است. در صورتی که قصد دارید به اطلاعات تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین دسترسی داشته باشید، لطفاً به پایگاه خبری و آموزشی زوم ارز سر بزنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بلاکچین‌ها پایگاه‌های داده باز و شفافی هستند که هر اتفاقی که در زنجیره‌های مختلف رخ می‌دهد، بر روی این بستر منتشر می‌شود. جستجوی مستقیم اطلاعات در بلاکچین کار دشواری است. به همین خاطر است که توسعه‌دهندگان جستجوگرهایی مانند Etherscan و BscScan را راه‌اندازی کرده‌اند. این جستجوگرها یک رابط ساده برای مشاهده فعالیت‌های روی بلاکچین ارائه می‌دهند. برای یادگیری آموزش کار با اتراسکن با زوم ارز همراه باشید.

اتراسکن چیست؟

اتراسکن یک جستجوگر بلاکچین است که امکان مشاهده و جستجوی فعالیت‌های مختلف روی بلاکچین را فراهم می‌کند. اتراسکن یک ابزار ضروری برای تحقیقات بلاکچین بوده و متمرکز بر زنجیره اتریوم است. همچنین، کاربران با استفاده از این جستجوگر می‌توانند تراکنش‌هایی که در زنجیره ثبت می‌شوند را ردیابی کنند.

برای آشنایی کامل با ارز دیجیتال اتریوم می‌توانید به صفحه اتریوم چیست مراجعه کنید.

کاربردهای اتراسکن

  • جستجو و مشاهده تراکنش‌ها
  • جستجو و مشاهده ولت‌ها
  • تعامل با قراردادهای هوشمند
  • ردیابی گس فی
  • بررسی و لغو تأییدیه توکن‌ها

کاربران معمولاً برای جستجو، تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌های خود از اتراسکن استفاده می‌کنند. به طور کلی، کاربردهای اتراسکن عبارتند از جستجو و مشاهده تراکنش‌ها و کیف پول‌ها، تعامل با قراردادهای هوشمند، ردیابی گس فی و بررسی و لغو تأییدیه‌های توکن‌ها.

اگرچه شما می‌توانید در سایت اتراسکن کیف پول اتریوم خود را پیدا کنید و تراکنش‌هایتان را ردیابی کنید، اما با این حال به خاطر داشته باشید که برای استفاده از اتریوم یا انجام تراکنش، باید از طریق صرافی یا کیف پول خود اقدام کنید.

جستجوی تراکنش‌ها در اتراسکن

اتراسکن دارای ویژگی‌های ارزشمند زیادی است. شما می‌توانید تراکنش‌های مورد نظرتان را جستجو و تأیید کنید که تراکنش‌ها انجام شده‌اند. از دو طریق می‌توانید این کار را به انجام برسانید. نخست، از هش تراکنش می‌توانید استفاده کنید که شناسه مخصوص آن تراکنش است. راه دوم این است که از آدرس کیف پول استفاده کرده و به دنبال تراکنش بگردید.

در کادر جستجوی صفحه اول سایت می‌توانید آدرس ولت یا هش تراکنش را وارد کنید.

نحوه خواندن تراکنش‌ها در اتراسکن

با جستجوی یک تراکنش در جستجوگر اتراسکن اطلاعات مختلفی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  • Hash. هش تراکنش شناسه مخصوص پیوست شده به تراکنش است.
  • Status. تراکنش موفق، در حالت انتظار یا ناموفق است.
  • Timestamp. برچسب زمانی نشان می‌دهد که تراکنش چه زمانی تأیید و ماین شده است.
  • From. ارسال‌کننده تراکنش چه کسی بوده است.
  • To. چه کسی تراکنش را دریافت نموده است.
  • Tokens transferred. در این قسمت نشان داده می‌شود که چه توکن‌هایی و با چه مقداری منتقل شده‌اند.
  • Transaction Fee. هزینه تراکنش چقدر است.
  • Gas Price. چقدر گس فی پرداخت شده است و وضعیت شبکه در زمان انجام تراکنش را نشان می‌دهد.

مشاهده کیف پول در اتراسکن

آدرس‌های کیف پول دربردارنده اطلاعاتی در مورد دارایی و تراکنش‌ها هستند. به‌عنوان مثال، در زیر تصویری از آدرس ولتی را می‌بینید که حاوی دارایی‌های مختلف اکوسیستم Aave است. می‌توانیم ببینیم که دارایی‌هایی به ارزش 136.9 میلیون دلار در 18 توکن مختلف در این آدرس وجود دارد. در مجموع، 7 تراکنش جداگانه در لیست «تراکنش‌ها» دیده می‌شود. همچنین، مشاهده می‌شود که آخرین تراکنش این آدرس به 47 روز قبل برمی‌گردد.

بخش توکن نیز توکن‌ها را بر اساس استانداردهای مربوطه دسته‌بندی می‌کند. برای مثال، یک دارایی NFT در دسته‌بندی ERC-721 قرار می‌گیرد و در زیر آن نشان داده می‌شود.

بررسی و لغو تأییدیه‌های توکن‌ها

اسکمرها در دنیای ارزهای دیجیتال همیشه در کمین هستند. هنگامی که از یک پروتکل دیفای استفاده می‌کنید، باید قراردادهای هوشمند را برای هزینه کردن توکن‌ها تأیید کنید. معمولاً به صورت پیش‌فرض تعداد توکن‌ها روی بی‌نهایت تنظیم می‌شود تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود. با این حال، این فرصتی را در اختیار اسکمرها قرار می‌دهد تا بتوانند با تخلیه توکن‌ها از کیف پولتان از شما سوء استفاده کنند. برای جلوگیری از این هک وحشتناک، اتراسکن ابزار مفیدی را برای بررسی و لغو تأییدیه توکن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند مقدار توکن‌های تأییدشده را تغییر داده و تنظیم کنند.

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای سولانا به تومان، از صفحه قیمت سولانا امروز در وبسایت زوم ارز دیدن کنید.

برای این منظور، در نوار منو گزینه More را انتخاب کرده و در بخش Tools به دنبال گزینه Token Approvals بگردید. این ابزار همچنین مقدار ریسکی که یک ولت در معرض آن قرار دارد را نشان می‌دهد. با کلیک بر روی گزینه revoke می‌توانید تعداد توکن‌هایی که قرار است تأیید شوند را تغییر دهید یا این تنظیمات را به طور کامل لغو کنید.

ردیابی گس فی در اتراسکن

گس پرایس یا قیمت گس ما را از شرایط فعلی شبکه مطلع می‌کند. با افزایش تقاضا برای فضای بلاک، قیمت گس به خاطر تمایل کاربران برای تأیید سریع‌تر تراکنش‌ها افزایش می‌یابد. اتراسکن مقدار تخمینی گس پرایس برای تأیید شدن تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. اتراسکن همچنین نشان می‌دهد که کدام قراردادها بالاترین گس فی را دارند و قیمت گس برای 1,000 بلاک آخر را نیز به نمایش می‌گذارد.

تعامل با قراردهای هوشمند در اتراسکن

اتراسکن به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ویژگی‌های Read Contract و Write Contract قراردادهای هوشمند را بخوانند و ویرایش کنند. خواندن قراردادها به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم از جزئیات دقیق تراکنش‌ها مطلع شویم.

مورد استفاده دیگر به مینت کردن NFTها برمی‌گردد. قراردادهای دارای علامت تیک، قراردادهای تأیید شده هستند. اگر قرارداد تأیید شده نباشد، ممکن است نتوانید با آن تعامل داشته باشید، مگر اینکه به رابط باینری اپلیکیشن آن دسترسی داشته باشید.

هنگام مینت کردن NFTها با استفاده از قراردادهای هوشمند، به یاد داشته باشید که آدرس و مبالغ را تأیید و اطمینان حاصل کنید که روند درست را دنبال کنید، زیرا قراردادهای هوشمند پس از اجرا غیر قابل برگشت هستند.

مینت کردن NFTها با استفاده از قراردادهای هوشمند

برای مینت کردن NFTها با استفاده از قراردادهای هوشمند، به بخش Write در قرارداد هوشمند بروید که در جستجوگری مانند اتراسکن قابل مشاهده است.

  1. آدرس قرارداد را در نوار جستجوی اتراسکن وارد کنید.
  2. به بخش Write Contract بروید و ولت خود را با کلیک کردن روی گزینه Connect to Web3 متصل کنید.
  3. بررسی کنید که آیا قرارداد برای عموم باز است یا فقط لوت هولدرها امکان مینت کردن را دارند. اگر قرارداد برای عموم باز است، هزینه را بپردازید و lootId موجود را وارد کنید.
  4. اگر کارمزد خیلی بالا باشد، به این معنی است که NFT مورد نظرتان قبلاً مینت شده است. دوباره با یک آیدی دیگر امتحان کنید.

توجه داشته باشید چنانچه گس فی خیلی زیاد است، گس پرایس فعلی را دوباره بررسی کنید تا بدانید که برای مینت کردن NFT چقدر باید هزینه بپردازید.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد بلاکچین بدانید را از صفحه بلاکچین چیست دنبال کنید.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم به برخی از ویژگی‌های اصلی اتراسکن اشاره کنیم. اتراسکن ویژگی‌های دیگری نیز دارد که کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را با APIهای آن بسازند. اتراسکن همچنین دارای فهرستی است که می‌توانید انتقال توکن‌های ERC-20 و ERC-721 را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.