قفل اثر انگشتی بهتره یا قفل کارتی

ساختار غیرایمن و قدیمی قفل‌های کلیدی روزبه‌روز بیشتر موجب به خطر افتادن جان و مال افراد می‌شود و به‌طبع به منظور افزایش امنیت باید به فکر راه چاره بود. امروزه با تولید انواع قفل هوشمند ایمن و مطمئن امکان تضمین کردن امنیت به وجود آمده است و این قفل‌ها بهترین جایگزین برای قفل‌های کلیدی پردردسر هستند. در زمانی که گم شدن کلید و یا خراب شدن قفل کلیدی به معنای ایجاد کلی دردسر و هزینه اضافی بود، قفل‌های کارتی و اثر انگشتی بیشترین ایمنی را با کمترین مشکلات به وجود آوردند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

البته بسیاری از افراد پس از آشنایی با انواع قفل هوشمند و مزایای آن بین دو راهی انتخاب از میان دو مدل برتر قفل هوشمند یعنی قفل کارتی و قفل بیومتریک اثر انگشتی قرار می‌گیرند. خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که برای کسب و کارها کدام یک بهتر است و ایمنی و آسودگی بیشتری را تضمین می‌کند؟ یا برای مثال کدام یک در اماکن خاص مثل طلا فروشی یا عتیقه فروشی موجب ایجاد امنیت بیشتر به همراه سهولت کاربری است؟ به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب به بررسی ویژگی‌های هر یک و در انتها به مهمترین تفاوت‌های قفل اثر انگشتی و قفل کارتی یا هتلی بپردازیم.

قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی یکی از امن‌ترین قفل‌ها در بازار جهانی است که روش ورود آن با تشخیص اثر انگشت کاربر از طریق قسمت مربوطه در قفل است. البته بسیاری از مدل‌های پیشرفته این قفل دیجیتال علاوه بر اثر انگشت با رمز عبور یا پسورد، تلفن همراه و کلید مکانیکی هم باز می‌شوند و تمامی این روش‌ها مطمئن و ایمن هستند.

در مجموع حتماً می‌دانید که اثر انگشت هر انسان با فرد دیگری تفاوت دارد و منحصر به فرد است. از این رو با بهره‌گیری از قفل اثر انگشتی هیچ شخصی نمی‌تواند با ساخت کپی یا استفاده از روش‌های دیگر ورود غیرمجاز داشته باشد. البته برای قفل‌های هوشمند امکان تعریف چندین اثر انگشت مختلف شامل اثر انگشت همکاران در محل کار یا اثر انگشت اعضای خانواده در منزل وجود دارد. به این ترتیب تنها کسانی که اجازه ورود دارند، می‌توانند این قفل را باز کنند و وارد منزل یا محل کار شوند. به همین دلیل با اطمینان کامل می‌توان گفت قفل هوشمند اثر انگشتی ایمن‌ترین قفل به شمار می‌رود. قفل اثر انگشتی با توجه به امکانات ویژه خود، به عنوان بهترین قفل هوشمند برای پروژه های بزرگ شناخته می‌شود.

همچنین از سایر ویژگی‌ها و مزایای قفل اثر انگشتی به صورت مختصر چنین مواردی برتری دارند:

  1.     با حساسیت و دقت بالایی در تشخیص اثر انگشت کار می‌کنند.
  2.     با به‌کارگیری این قفل دیجیتال مشکلاتی مثل جا گذاشتن، شکستن و گم شدن کلید از بین می‌رود.
  3.     در هر زمان کاربر اصلی می‌تواند اثر انگشت جدیدی معرفی کند یا قبلی را حذف کند.
  4.     برای درب‌های منزل و محل کار مناسب هستند.
  5.     عملکرد این قفل‌های هوشمند بسیار آسان است و کاربر در زمان کوتاهی درب را به راحتی باز می‌کند.

قفل کارتی

قفل کارتی یکی از مدل‌های پیشگام انواع قفل هوشمند بوده است و به دلیل استفاده متداول و رایج در هتل‌ها به نام قفل هتلی هم شناخته می‌شود. روش ورود و باز کردن این قفل‌ها از طریق کارت‌های مخصوص است و اغلب از کارت RFID برای آن‌ها استفاده می‌شود. در مدل‌های مرغوب و باکیفیت امکان کپی کردن کارت مذکور وجود ندارد و همین مسئله منجر به افزایش امنیت و در نهایت برتری این محصولات نسبت به قفل‌های کلیدی و قدیمی شده است.

نمونه‌های مرغوب قفل کارتی با چندین عدد کارت ارائه می‌شوند تا هر کاربر به دلخواه کارت‌های مورد نظر را در اختیار اعضای خانواده یا همکاران بگذارد. از طرفی مدل‌های جدید این قفل‌ها که همراه با کارتRFID  هستند، به تماس کارت با بدنه قفل نیازی ندارند و به اصطلاح به صورت بی‌سیم کار می‌کنند.

از سایر ویژگی‌های مهم قفل کارتی چنین مواردی قابل توجه هستند:

  1.     در قفل‌های کارتی امکان ثبت ورود و خروج وجود دارد.
  2.     درست برعکس قفل‌های کلیدی، امکان کپی کردن کارت وجود ندارد و تنها باید از کارت‌های مخصوص قفل استفاده کرد.
  3.     استفاده از این محصولات بسیار آسان است و به این ترتیب همه افراد با سنین مختلف می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.
  4.     با تعیین بازه زمانی خاص برای ورود و خروج می‌توان محدودیت‌های لازم را به منظور افزایش ایمنی اعمال کرد.

مهمترین تفاوت های قفل اثر انگشتی و قفل کارتی

در مجموع هر دو قفل کارتی و قفل اثر انگشتی از زیرمجموعه‌های قفل‌های هوشمند هستند که ایمنی بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورند. با این وجود با چنین تفاوت‌هایی نسبت به یکدیگر متمایز شده‌اند:

  •       نحوه ورود: تفاوت در نحوه ورود و دسترسی واضح‌ترین تفاوت قفل هتلی و اثر انگشتی است. در مدل‌های بیومتریک اثر انگشتی تنها باید انگشت خود را در محل مشخص قرار دهید و در مدل‌های کارتی باید کارت RFID مخصوص را به محل مربوطه نزدیک کنید.
  •       کاربرد: قفل‌های کارتی بیشتر در اماکنی مثل هتل‌ها استفاده می‌شوند اما با این حال برای انواع درب‌ها قابل استفاده هستند. قفل‌های اثر انگشتی برای انواع درب منزل، شرکت، مجموعه‌ها و محیط‌های کاری کاربرد دارند.
  •       احتمال پشت در ماندن: با قفل اثر انگشتی احتمال پشت در ماندن از بین رفته است. در حالی که برای باز کردن قفل کارتی همیشه باید کارت مربوطه را به همراه داشت.
  •       امکانات و قابلیت‌ها: هر دوی محصولات دارای امکانات ویژه‌ای مثل ورود با رمز عبور، اتصال به تلفن همراه، چشمی دیجیتال، محدودیت زمانی، ثبت ورود و خروج هستند. البته چنین مواردی در قفل‌های اثر انگشتی متداول‌تر می‌باشند.

در نهایت با در نظر گرفتن ویژگی‌های و نکات مذکور می‌توانید مدلی متناسب با نیاز خود را به آسانی تهیه نمایید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.