دستگاه CNC چیست؟

CNC مخفف Computer Numerical Control یا همان کنترل عددی به وسیله کامپیوتر، روشی برای خودکار کردن ماشینکاری است. اگر تجهیزات معمولی نیاز به کار دستی دارند، در CNC، یک کامپیوتر ماشین ها را برای انجام وظایف کنترل می کند. یکی دیگر از ویژگی های مشترک همه ماشین های سی ان سی (CNC) این است که می توانند ابزار خود را حداقل در دو جهت مختلف حرکت دهند. جهت ها را محور می نامیم و هر چه ماشین دارای تعداد محور بیشتری باشد، پیچیده تر است. سه محور خطی ممکن وجود دارد: X، Y و Z، و سه محور چرخشی اضافی: A، B و C. کنترل حرکت محورهای دستگاه را میتوانیم با داشتن آموزش پاورمیل به وسیله کامپیوتر انجام دهیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دستگاه های CNC چگونه کار می کنند؟

همه ماشین‌های CNC وظایف را طبق یک کد انجام می‌دهند که به آنها می‌گوید چگونه حرکت کنند، بچرخند و از ابزارهای مختلف استفاده کنند. کد یک دستورالعمل گام به گام با مختصات و دستورات خاص است که یک دستگاه CNC می تواند آن را بخواند و دنبال کند. ماشین‌کاران CNC این واحدها را از طریق برنامه‌نویسی CNC و همچنین تعمیر و نگهداری عمومی ابزارها را انجام می‌دهند. با این حال، کارهای بسیار پیچیده بسیار پر زحمت و وقت گیر هستند، بنابراین برای سرعت بخشیدن به کارها و جلوگیری از اشتباهات، می توان از یک سیستم ساخت به کمک رایانه (CAM) استفاده کرد.

CAM نرم افزار کامپیوتری است که برای ایجاد کد برای ماشین های CNC استفاده می شود. نرم افزار های پاورمیل (PowerMill) و مسترکم (Mastercam) از جمله این نرم افزارها هستند. معمولاً این نرم افزار با طراحی به کمک رایانه (CAM) مانند سالیدورک (SolidWorks) و کتیا (CATIA) قطعه که باید با دستگاه CNC تولید شود کار می کند. یک مهندس فقط نیاز به جزئیات عملیات و پارامترهای کاری دارد. پس از آماده شدن یک کد، برای شروع فرآیند به دستگاه ارسال می شود.

علاوه بر این، بر اساس طراحی سه بعدی، می توان درک کاملی از نحوه برش یک قطعه خاص از یک قطعه کار و حتی محاسبه هزینه آنی دریافت کرد.

انواع دستگاه های CNC

امروزه دستگاه های CNC زیادی، از کوچک تا بزرگ، با موارد استفاده تخصصی خاص خود وجود دارند. برخی از این ماشین‌ها فقط برای یک یا دو کار خاص ساخته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر (مانند سیستم‌ها و مراکز ماشینکاری مدرن) می‌توانند عملیات مختلفی را انجام دهند که حتی شامل تغییر خود ابزارها می‌شود. با این حال، گروه های مختلفی از دستگاه های CNC پرکاربرد وجود دارد که باید به آنها اشاره کرد.

دستگاه CNC فرز مکانیکی چیست؟

عملکرد مهم ماشین های CNC فرز ساده است – حذف مواد با یک فرز. یک گروه فرز از ماشین‌های CNC برای آسیاب کردن، سوراخ کردن، ضربه زدن، تکمیل و چرخاندن یک شی یا یک قطعه مواد وجود دارد. از روترها و پلاترهای ساده CNC رومیزی که می توانند یک فرم را برش دهند یا سوراخی را در فوم نرم ایجاد کنند تا هیولاهای صنعتی که قادر به تشکیل اشیاء نزدیک به هنر هستند را شامل می شود. ترکیبی از ابزارهای مختلف برش مکانیکی و دستورات کامپیوتری این امکان را به وجود می آورد که بسته به RPM و ابزار دستگاه، اشیاء سه بعدی شگفت انگیز را از چوب، فلز، موم و بسیاری از مواد دیگر تولید کنید. مراکز پیچیده CNC فرز حتی می توانند خود آسیاب ها را تغییر دهند تا چندین عملیات را به صورت یکجا انجام دهند. با استفاده از فرم مناسب، مواد آسیاب و کارکرد ماشینی به اثرات متفاوتی می رسد.

تراش CNC یا تراش چیست؟

ماشین های تراش مشابه ماشین های فرز هستند – همچنین برای برش و حذف مواد ساخته می شوند. تفاوت اصلی این است که تراش ها هنگام سوراخ کردن یا برش قطعات کار (معمولاً به صورت افقی) آنها را می چرخانند. ماشین‌های تراش CNC به سرعت اجسام را برش می‌دهند و اکثر مدل‌های قدیمی تنها دارای دو محور X و Z هستند که برای کارهای خاص کافی است. از آنجایی که هم قطعه کار و هم آسیاب می توانند همزمان بچرخند، یک ابزار برش قادر است یک برش شعاعی متقارن صاف در کل سیلندر ایجاد کند. ماشین تراش دو محوره CNC به طور گسترده برای پردازش قطعات استوانه ای از مواد استفاده می شود که نیاز به الگوهای متقارن یا انحنا در سراسر شعاع دارند. مراکز تراشکاری مدرن می توانند محورهای بیشتری داشته باشند یا از ابزار زنده برای انجام کارهای پیشرفته استفاده کنند.

چه CNC های دیگری وجود دارد؟

از آنجایی که کنترل عددی کامپیوتری تنها راهی برای خودکارسازی ابزارهای مختلف برای عملیات های مختلف است، طیف گسترده ای از ماشین ها در حال حاضر در بازار موجود است. ابزارها، مواد و روش‌های جدید برای انجام یک کار خاص، ماشین‌های CNC جدیدی مانند پرینترهای سه بعدی و غیره را به وجود می‌آورند. سازندگان ماشین همچنین واحدها و سیستم های سفارشی CNC را برای نیازهای خاص تولید ایجاد می کنند تا تقریباً هر مرحله از ساخت را خودکار کنند. به چند مورد اشاره می کنیم – ماشین های CNC خیاطی و گلدوزی، چیدن و بارگیری، جواهر سازی و پرداخت جواهرات نیز وجود دارد.

آکادمی ایران سالید با بهره گیری از اساتید مجرب و متخصص به آموزش نرم افزار های ماشین کاری از قبیل پاورمیل و مدلسازی قطعات صنعتی با استفاده از نرم افزارهای سالیدورک و کتیا پرداخته است. جهت استفاده از آموزش ها و مشاوره تخصصی با ما در ارتباط باشید.

شماره تماس: 02128423663

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.