چگونه می توان سقف های بتنی را سوراخ کرد؟

یکی از سوالات رایج ساختمان سازی آن است که چگونه می توان سقف های بتنی را سوراخ کرد تا کمترین آسیب بر سازه بتنی وارد شود. اغلب سوراخ کردن سقف های بتنی به منظور عبور لوله و کانال، کاشت میلگرد، کاشت بولت، عبور کابل برق، لوله آب و گاز و … مورد استفاده قرار می گیرد. برای تعیین ابزار مورد نیاز برای سوراخکاری بتن می بایست مواردی چون عمق سوراخ، تعداد سوراخ مورد نیاز، قطر سوراخ، عمودی یا افقی بودن سوراخ، ضخامت بتن، مهارت فردی اپراتور، تعداد میلگردهای موجود در بتن مسلح و … مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها به انتخاب درست ابزار برای سوراخ کردن سقف های بتنی استفاده شود. همچنین اگر بتن مسلح باشد و میلگردهای تقویتی در بتن مورد استفاده قرار گرفته باشد، تا مقاومت کششی آن افزایش یابد، سوراخکاری بتن کمی دشوار تر شده و از مته های مخصوص تر یا از بتن کن می بایست استفاده کرد. به منظور اجاره هرکدام از این ابزار از سایت تهران تخریب می توان ابزار مورد نظر را اجاره و مورد استفاده قرار داد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ابزار مورد استفاده برای سوراخ کردن سقف های بتنی

به منظور سوراخ کاری و یا ایجاد حفره بتن یا کرگیری یا جدا کردن بخشی از بتن، علاوه بر ابزار مورد استفاده لازم است تا نوع بتن و شرایط را نیز در نظر گرفت. از ابزار لازم برای سوراخ کردن سقف های بتنی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  •         مته مخصوص بتن: مته های مخصوص بتن عملیات سوراخکاری را در مقایسه با دریل چکشی در مدت زمان بیشتر اما با دقت بالاتری انجام می دهند. مته مورد استفاده برای سوراخکاری بتن باید قابلیت هایی چون داشتن سرعت متغیر، داشتن گیره مناسب در تنظیم عمق سوراخ، قابلیت چکش کاری مته و …. را داشته باشد. برای سوراخکاری با حجم بالا و سایز بزرگ نمی بایست از مته مخصوص استفاده کرد و می توان از پیکور یا دستگاه کرگیری استفاده کرد.
  •         دریل چکشی: دریل های چکشی از ابزارهایی هستند که در زمان سوراخ کردن بتن عملکرد قدرتمند و تطبیق پذیر خواهند داشت و برای برش بتن مسلح مورد استفاده قرار می گیرند. میزان لرزش، کنترل گشتاور، نوع برند، وزن، نوع مته، مصالح پایه و … از مواردی است که در زمان خرید دریل چکشی می بایست مورد توجه قرار گرفته شود.
  •         دستگاه ضربه زننده یا پیکور: دستگاه ضربه زننده یا پیکور به دلیل ارتعاشات بالا سبب تخریب بالا شده و در تخریب حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل سوراخکاری بتن

در زمان سوراخکاری بتن پس از آنکه شرایط ایمنی برای اپراتور مهیا گردید می بایست کنترل گردد که مته دقیق در روی سطح بتن و در جای مناسب قرار گرفته باشد. نگهدارنده های پایه دستگاه سوراخکاری بتن به درستی در جای خود قرار گرفته باشند. برای پایان دادن به سوراخکاری بتن بهتر است ابتدا دستگاه سوراخ کننده را بیرون کشیده و بعد دستگاه را خاموش کنید. به دلیل سرعت بالای ابزار سوراخکاری بتن، حرارت زیادی حین کار ایجاد می شود و برای همین است که برای خنک کردن سر مته دستگاه سوراخکاری بتن از آب استفاده می کنند.    

مزایای ابزار مورد استفاده جهت سوراخ کردن سقف

استفاده از ابزار مناسب جهت سوراخ کردن سقف بتنی دارای مزایای ذیل خواهد بود که عبارتند از:

  •         ابزار مورد استفاده برای سوراخ کردن سقف به عمقی که می بایست سوراخ شود، قابل تنظیم است. استفاده از ابزار مناسب سوراخکاری سقف سبب افزایش سرعت و کیفیت حین اجرای کار می شود.
  •         با استفاده از ابزار مناسب سوراخکاری بتن، می توان در زوایا و قطهایی مختلف به سوراخکاری پرداخت.
  •         استفاده از ابزار مناسب برای سوراخکاری بتن از ترک و ایجاد عیب در سازه بتنی جلوگیری می کند.
  •         با استفاده از ابزار مناسب سوراخکاری می توان در زوایای عمودی یا افقی سوراخ مورد نیاز را ایجاد کرد.

کرگیری یا مغزه گیری سقف یا سوراخ کردن سقف بتنی

از کرگیری یا مغزه گیری جهت کاربردهای مختلفی چون تعیین مقاومت فشاری، تعیین مقاومت خمشی، محاسبه مقاومت کششی، به دست آوردن عمق کربناتاسیون و… استفاده کرد. اما اغلب از برش بتن با کرگیری در سقف برای عبور لوله های تأسیساتی استفاده می کنند. موتور مورد استفاده در دستگاه های کرگیری دیوار الکتریکی یا بنزینی است. اغلب تجهیزاتی که جهت کرگیری مورد استفاده قرار می گیرند شامل پایه، سرمته و الکتروموتور هستند. پیشتر از چکش برقی یا کمپرسورهای بادی جهت تخریب مقطعی برای عبور لوله های تأسیساتی در سقف استفاده می گردید. این دستگاه ها علاوه بر تخریب مقطع مورد نظر، سایر قسمت های بتن را تحت فشار قرار داده و باعث ایجاد تنش در بتن و کاهش طول عمر بتن خواهد شد.

اغلب دستگاه های کرگیری یا مغزه گیری امروزی، علاوه بر اینکه مشکلات دستگاه پیکور و چکش برقی را ندارد قادر هستند تا برش های استوانه ای شکلی از 2.5 تا 25 سانتیمتر ایجاد کنند. برای استفاده از دستگاه کرگیر ابتدا لازم است تا پایه دستگاه در محل مناسب قرار گرفته و فیکس گردد و توسط رول بولت در محل خود ثابت شود و بعد عملیات کرگیری آغاز شود.

تهران تخریب

به منظور اجاره ابزار ساختمانی به خصوص ابزار مناسب جهت سوراخ کردن بتن سقف می توان از سایت تهران تخریب استفاده کرد. با مراجعه به سایت https://tehrantakhrib.com یا از طریق تماس تلفنی با شماره های  09120929441 می توان پس از بهره گیری از نظرات کارشناسان این شرکت به اجاره ابزار ساختمانی مورد نظر اقدام نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.