گواهینامه ایزو ارزان اصل چیست؟

دریافت ایزو گواهی می‌دهد که یک سازمان، فرایند تولید، خدمات و رویه مستندسازی تمام الزامات استاندارد و تضمین کیفیت را دارد. برای اخذ ایزو ارزان از مراکز مشاوره ایزو معتبر اقدام کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

  • انتخاب استاندارد مدیریت
  • تماس با ما
  • ارزیابی اولیه
  • آماده سازی اسناد
  • صدور گواهینامه

این گواهینامه‌ها در بسیاری از زمینه‌های صنعت مانند مدیریت انرژی، مسئولیت اجتماعی، تجهیزات پزشکی و … وجود دارند و برای اطمینان از سازگاری تدوین شده‌اند. هر گواهی دارای استانداردها و معیارهای جداگانه‌ای است.

ارزان بودن همیشه به معنای نامعتبر بودن است؟

امروزه سازمان‌های بسیاری به دنبال مرکز گواهی‌دهنده‌ی ایزو می‌باشند اما بسیار مهم است که دقت کنید در دام شرکت‌های فیک و تقلبی نیفتید. تنها دارا بودن کد ریجستری دلیل بر اصل بودن گواهینامه‌ها نیست؛ بلکه باید اعتبار مرجع اعتبار بخشی را نیز بسنجید.

رقابت اصلی بین مراجع صدور گواهینامه‌های ایزو بر سر هزینه است. مراجعی که گواهینامه ایزو فوری صادر می‌کنند، چون پیاده‌سازی به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد، نرخ هزینه پایین‌تری دارند.

چه بخواهید سیستم را به صورت داخلی توسعه دهید و چه فقط به دنبال جذب یک مشاور ارزان قیمت هستید، مطمئن شوید که مرجع صدور یا مرکز مشاوره دارای سابقه ثابتی از طراحی، پیاده‌سازی، ممیزی داخلی و صدور گواهینامه سیستم مدیریت است.

دلایل اخذ ایزو

فرآیند دریافت گواهینامه برای استاندارد ISO می تواند گران، زمان بر و به طور بالقوه برای کسب و کار مختل باشد. قبل از هر اقدامی برای دریافت گواهینامه، تعیین نیاز به گواهینامه می تواند مهمترین قدم باشد.

اولین قدم برای دریافت گواهی، تعیین اینکه آیا گواهینامه ارزش هزینه‌های آن را دارد یا خیر. برخی از دلایلی که سازمان ها به دنبال صدور گواهینامه هستند عبارتند از:

    ملزومات قانونی

برخی از کسب و کارها و محصولات به گواهی مطابقت با استانداردهای رایج نیاز دارند.

استانداردهای تجاری هنگامی که صدور گواهینامه یک الزام قانونی نیست، محصولات و خدماتی که دارای گواهینامه حداقل استانداردها هستند برای برخی از صنایع ضروری است.

    الزامات مشتری

حتی در مواردی که یک استاندارد صنعتی یا الزامات قانونی برای صدور گواهینامه وجود دارد، برخی از مشتریان مانند سازمان‌های دولتی ممکن است گواهینامه را ترجیح دهند یا به آن نیاز داشته باشند.

    بهبود مستمر

سازگاری بهبود یافته صدور گواهینامه می تواند به سازمان های بزرگ کمک کند تا تضمین کیفیت ثابتی را در واحدهای تجاری و همچنین در سراسر مرزهای بین المللی ارائه دهند.

    رضایت مشتری

مشتریان سازمانی که از یک محصول یا خدمات در زمینه ها و کشورهای مختلف استفاده می کنند، از عملکرد ثابت قدردانی می کنند. انطباق با استانداردها همچنین می تواند به سازمان دارای گواهینامه در حل مسائل مشتریان کمک کند.

فرایند صدور گواهینامه های ایزو به چه صورت است؟

فرآیند صدور گواهینامه برای استانداردهای ISO بسته به استاندارد و سازمان گواهی دهنده متفاوت است. برای استانداردهای رایج، سازمان ها ممکن است نیاز داشته باشند ابتدا یک مرجع صدور گواهینامه مناسب را بررسی و انتخاب کنند. توصیه‌هایی برای مراحلی که باید برای دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت ISO، ISO 9001:2015 دنبال کنید، شامل موارد زیر است

    درک استاندارد ISO

شناسایی مناطق مشکل دار، جایی که عملیات مطابق با الزامات ISO نیست.

به طور رسمی فرآیندها، رویه‌ها و برنامه‌هایی را برای بهبود مناطق مشکل‌دار مستند کنید.

    اجرای استانداردهای ISO

انجام ممیزی داخلی برای بررسی انطباق با استاندارد قبل از حسابرسی رسمی؛ و

تحت ممیزی انطباق رسمی یا فرآیند صدور گواهینامه قرار گیرند.

استانداردهای ISO چگونه تدوین می شوند؟

سازمان بین المللی استاندارد یک فرآیند شش مرحله ای برای تدوین استانداردها دارد. مراحل شامل موارد زیر است:

    مرحله پیشنهاد

اولین گام در توسعه یک استاندارد جدید زمانی شروع می شود که انجمن های صنعتی یا گروه های مصرف کننده درخواستی ارائه دهند. کمیته ISO مربوطه تعیین می کند که آیا واقعاً استاندارد جدیدی لازم است یا خیر.

    مرحله مقدماتی

یک گروه کاری برای تهیه پیش نویس کاری استاندارد جدید تشکیل می شود. این کارگروه متشکل از کارشناسان موضوع و ذینفعان صنعت است. هنگامی که پیش نویس رضایت بخش تشخیص داده شود، کمیته مادر گروه کاری تصمیم می گیرد که کدام مرحله بعدی رخ دهد.

    مرحله کمیته

این یک مرحله اختیاری است که طی آن اعضای کمیته اصلی پیش نویس استاندارد را بررسی و نظر می دهند. هنگامی که کمیته در مورد محتوای فنی پیش نویس به اجماع رسید، می تواند به مرحله بعدی حرکت کند.

    مرحله استعلام پیش نویس

استاندارد در این مرحله، پیش نویس استاندارد بین المللی (DIS) نامیده می شود. برای نظرات و در نهایت رای دادن بین اعضای ISO توزیع می شود. اگر DIS در این مرحله بدون هیچ تغییر فنی تایید شود، ISO آن را به عنوان استاندارد منتشر می کند. در غیر این صورت به مرحله تایید منتقل می شود.

    مرحله تایید پیش نویس

استاندارد به عنوان پیش نویس نهایی استاندارد بین المللی (FDIS) به اعضای ISO ارائه می شود. آنها به تایید استاندارد جدید رای می دهند.

    مرحله انتشار استاندارد

اگر اعضای ISO استاندارد جدید را تایید کنند، FDIS به عنوان یک استاندارد رسمی بین المللی منتشر می شود.

اعضای شرکت کننده ISO در مورد تاییدیه های استاندارد رای می دهند. یک استاندارد باید از حداقل دو سوم اعضای شرکت کننده رای مثبت و حداکثر از یک چهارم اعضای شرکت کننده رای منفی دریافت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.