سیر تحول دوربین های مدار بسته

دوربین های مدار بسته که چند سالی است تبدیل به یک نیاز اساسی برای خانواده ها، مشاغل و ارگان ها شدند سیر تحول جالبی را پشت سر گذاشته اند. اولین دوربین مداربسته در تاریخ 1942 برای نظارت به پرتاب موشک در بحبوحه جنگ جهانی استفاده شد. این دوربین مداربسته توسط شرکت زیمنس با مسئولیت والتر بروخ آلمانی و برای اهداف نازی ها ساخته شد بود. موشک v2 اولین جنگ افرازی بود که به تکنولوژی ثبت تصویر مجهز شد. در آمریکا نیز در همان سالها دوربین های مداربسته اولیه به بازار عرضه شد اما با واکنش خوبی از سمت مردم روبرو نشد. جالب است بدانید نظر اولیه مردم در برابر تکنولوژی های جدید همواره در طول تاریخ منفی بوده است و پذیرش خدمت تکنولوژی به مردم همیشه نیازمند زمان بوده است. به عنوان مثال زمانی که اولین ماشین ها اختراع شدند یک روزنامه نگار معتبر درباره آن گفته بود: این گاری بی اسب معمولی هرگز به اندازه دوچرخه کاربرد عمومی نخواهد داشت! طبیعیست که مردم درباره دوربین مداربسته نیز واکنش تندی داشتند. اما به زودی دوربین های مداربسته به زودی توسط شهرداری آمریکا در معابر و ارگان های مهمی مثل بانکها که در معرض خطر سرقت بودند نصب شدند. دوربین های مداربسته ابتدا نقش یک چشم را بازی می کردند. یک شاهد مستند. اما امروزه دوربین های مداربسته به حدی پیشرفته شدند که با استفاده از فناوری AI (هوش مصنوعی) میتوانند به جای یک انسان متفکر تصاویر و صداها را تحلیل کنید و در مواقع لازم هشدار بدهند. خرید دوربین مدار بسته این روزها فقط برای ثبت حادثه دزدی نیست. دوربین های مداربسته هوشمند این روزها حتی برای محیط بانی، حضور و غیاب، کنترل بیماری ها و ماسک (خصوصا در دوره همه گیری ویروس کرونا) و کاربردهایی از این قبیل استفاده میشوند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اولین دوربین مدار بسته در ایران

حتما تعجب میکنید که بشنوید اولین دوربین مداربسته در ایران مربوط به دوربین کنترل سرعت بود! اولین دوربین مداربسته ایران در جاده کرج و برای مخابره تخلف سرعت ماشین نصب شد. این دوربین در اردیبهشت سال 1339 شمسی(معادل 1960 میلادی) در جاده کرج نصب شد. جالب است بدانید تکنولوژی دوربین مداربسته همزمان با کشورهای پیشرفته دنیا وارد ایران شد و ایران در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا جر اولین کشورهای استفاده از دوربین مداربسته بود. روزنامه وقت اینگونه خبر نصب اولین دوربین مداربسته را به اطلاع مردم رساند:

«امروز خبرنگار ما به این موضوع دست یافت که پلیس راه در جاده کرج دستگاهی با عنوان سرعت سنج نصب کرده است که این دستگاه می تواند سرعت اتومبیل‌های متخلف و شماره آنها را ثبت کرده و با استفاده از بی‌سیم به پاسگاه بعدی مخابره می ‌کند و ماموران پلیس راه در ایستگاه بعدی منتظر رسیدن اتومبیل متخلف مانده و راننده آن را متوقف میکنند و به دادگاه می‌فرستند.»

دوربین سیم کارت خور

انقلاب عظیم دوربین های مداربسته

صنعت دوربین مداربسته شکل گرفته بود و به کار خود ادامه میداد. اما همیشه انقلابی در راه است!!! به لطف پیشرفت جذاب تکنولوژی با تغییر پروتکل ضبط و انتقال تصویر تحولی در صنعت دوربین های مدار بسته پدید آمد. منظور از این تحول اولین دوربین مداربسته ای است که تحت شبکه به انتقال تصویر میپرداخت. با ظهور اولین دوربین های مداربسته تحت شبکه در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت سوئدی اکسیس که بر پایه سیستم عامل های لینوکس بودند انقلاب عظیمی در این صنعت به وقوع پیوست به طوری که از هر نقطه جهان امکان ارتباط تصویری و یا صوتی با این سیستم ها برقرار شد. پیش از این دوربین به صورت آنالوگ به انتقال تصاویر میپرداختند(این تکنولوژی تا سال 2012 نیز بسیار فراگیر بوده اما امروزه کمتر سیستم دوربین مداربسته ای را می بینیم که بر بستر آنالوگ به انتقال تصویر بپردازد). تا قبل از سال 1968 نیز ویژگی ضبط تصویر در دوربین های مداربسته وجود نداشت. کم کم تکنولوژی های تحلیلی راه خود را به دوربین های مداربسته باز کردند. در سال 1990 اولین دوربین هایی که حرکت را تشخیص داده و سپس به ضبط می پرداختند وارد بازار شدند. این تحول نیز بسیار به همه گیرتر شدن دوربین های مداربسته کمک کرد. کم کم دوربین هایی با قابلیت ضبط صدا، دوربین دید در شب، دوربین سیم کارت خور و… نیز فراگیر و محبوب شدند.

دوربین خودرو

دوربین های مداربسته امروزی

پیشرفت تکنولوژی کم کم دوربین های مداربسته را کامل تر کرده و خبرهای جدید از دوربین های مداربسته نسل جدید نشان میدهد که دست بردار هم نیست و گویا قله تکامل انتها ندارد! این تکنولوژی های جدید دوربین های مداربسته را از کیفیت ضبط گرفته تا پروتکل های ضبط، ذخیره سازی بهینه و فشرده سازی اطلاعات و … تحت تاثیر قرار میدهند. از جدید ترین دوربین های مداربسته میتوان به دوربین دید در شب رنگی اشاره کرد. تا همین چندی پیش تمام دوربین های دید در شب با استفاده از مادون قرمز به ضبط تصاویر سیاه و سفید می پرداختند اما حالا خرید دوربین دید در شب رنگی بسیار معمول شده است. این روزها انقدر استفاده از دوربین مداربسته برای رفاه حال و حل چالش های روزمره حتی بین خانوار ها فراگیر شده که علاوه بر تجهیز خانه ها به دوربین مداربسته، خانواده ها به فکر تجهیز اتومبیل خود به دوربین مداربسته افتاده اند و دوربین خودرو تبدیل به یکی از پرفروش ترین انواع دوربین مداربسته شده است. همانگونه که گفته شد جدید ترین تکنولوژی اضافه شده به دوربین های مداربسته هوش مصنوعی است. دوربین های امروزی توانایی فکر کردن دارند! قبلا دوربین های مداربسته چای چشم و گوش انسان ها را گرفته بودند اما حالا در یک سیر تکاملی پرسرعت جای مغز او را نیز میگیرند. به عنوان مثال دوربین های تشخیص چهره ای که میتواند اطلاعات چهره 1000 نفر از کارکنان یک شرکت را به خاطر بسپارند و به شما بگویند یک فرد بیشتر وقت خود را در کدام قسمت شرکت بوده است؟ چند ساعت ماسک به صورت داشته است؟ دوربین های مستقر در حیات وحش میتوانند ورود شکارچیان را تشخیص و هشدار بدهند، به فرایند تولید نظارت کنند و … .

این مقاله به کوشش سایت دوربین مارکت به نگارش درآمده است. برای خرید انواع دوربین های مداربسته روز دنیا و کسب مشاوره میتوانید به سایت معتبر دوربین مارکت سری بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.