معرفی انواع پژو پارس و بررسی قیمت در car.ir

با گذشت بیست سال از تولید اولین خودرو پژو پارس، هم چنان این ماشین لوکس توانسته است در صدر پرفروش‌ترین محصولات ملی قرار داشته باشد. این خودرو از فیس لیفت پژو ۴۰۵ و ایجاد تغییرات گسترده بر روی موتور و قدرت آن تولید و در معرض فروش خانواده‌های ایرانی قرار گرفت. از یک سو امکانات و آپشن‌های پیشرفته به کار رفته در این محصول و از طرفی مناسب بودن قیمت پارس موجب شده تا هم‌چنان به عنوان یک خودرو مجهز و محبوب در بازار داخلی شناخته شود.

شناخت انواع پژو پارس

شرکت ایران خودرو، ساخت پژو پارس خود را تنها به نوع پارس معمولی و پارس سال محدود نکرده است. بلکه در طی سالیان متمادی موفق شده است با ایجاد تغییرات در طراحی بدنه و هم چنین قابلیت‌های فنی محصولات اولیه این مدل از خودرو، انواع متنوع دیگری را با مزایا و ویژگی‌های متفاوت در خط تولید خود قرار دهد.

استفاده از دانش ملی و طراحی مهندسین داخلی در ساخت این خودرو به کار رفته است. در این میان توجه به قابلیت‌ها، امکانات و آپشن‌های موجود در انواع تیپ‌های مختلف پژو پارس به منظور کسب اطلاعات صحیح و کافی در مورد قیمت آن‌ها هنگام خرید لازم و ضروری است تا بتوانید در پایان با رضایت خاطر یک خرید مقرون به‌صرفه را تجربه کنید. با توجه به اینکه با وجود تعداد زیادی از رقبای خارجی مانند خودروهای چینی و کره‌ای هم چنان توانسته است یکی از سدان‌های لوکس محبوب ایرانیان باشد. این امر برگرفته از کیفیت بالای قطعات در ساخت و مونتاژ و امکانات است.

پژو پارس معمولی

این خودرو که با ایجاد تغییرات ظاهری بر روی پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۷۹ تولید خود را شروع کرده است با ظاهری جذاب و امکانات پیشرفته‌تر موفق شد در کمترین زمان به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کمپانی ایران خودرو تبدیل شود. هر چند در حال حاضر هم‌چنان این محصول ملی تولید می‌شود اما به جرات می‌توان گفت که نسخه‌های مختلفی از آن با مشخصه‌های منحصر به فرد تولید و روانه بازار می‌شوند. پژو پارس در ابتدا با نام X9 در ایران متولد شد. در ادامه با نام پژو سفیر در بازار شناخته شد تا در نهایت نام پژو پارس یا پژو پرشیا را برای آن برگزیدند.

قیمت مناسب این خودرو در برابر امکاناتی که دارد توانسته نگاه‌های افراد زیادی را از سمت خودروهای چینی و کره‌ای را به سمت خود جلب نماید. این سدان مناسب برای خانواده‌های ایرانی با موتور XU7 با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ همراه با حجمی معادل با ۸/۱ لیتر می‌تواند قدرت ۱۰۰ اسب بخار را تولید نماید و با گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر موجب حرکت ماشین شود.

مصرف سوخت ۲/۹ لیتری آن، بهره‌مندی از گیربکس ۵ دنده دستی، زمان ۱۱ ثانیه برای رسیدن به شتاب سرعتی، استفاده از سیستم ترمز ABS و EBD به صورت هم‌زمان، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، قرار دادن کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، تعبیه دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک مطبوع هوا و هم چنین سیستم ضد سرقت، قفل خودکار و اتو فلاشر از جمله مزایای پژو پارس معمولی یا سال است که به عنوان اولین خودرو لوکس ایرانی خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر این خودرو با مدل جدیدتر خود یعنی پژو پارس سال با ایجاد تغییراتی در انتخاب موتور تولید می‌شود. ارتقاء استاندارد آلایندگی از یورو ۳ به یورو ۴، بهبود بخشیدن به سیستم ترمز ABS و EBD، امکان استفاده از آن به صورت دو‌گانه سوز (سیستم سوخت بنزین و گاز CNG به صورت هم‌زمان) و… از موارد تغییر در این محصول به شمار ‌می‌روند. همین فاکتور‌ها موجب می‌شوند تا قیمت پارس سال در بازار به صورت دوره‌ای در حال تغییر باشد.

پژو پارس LX

مدل LX پژو پارس یکی از محبوب‌ترین انواع پژو پارس در بین خریداران است. به کار بردن موتور TU5 با ۴ سیلندر و مقدار حجمی ۶/۱ لیتر می‌تواند قدرتی معادل با ۱۰۸ اسب بخار را در کنار گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید کند. مقدار زمان لازم برای شتاب‌ گیری صفر تا صد این محصول ۲/۱۴ ثانیه است که می‌تواند به سرعت حداکثری ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

با توجه به اینکه مصرف سوخت این خودرو نسبت به پژو پارس سال به میزان ۲ لیتر کاهش پیدا کرده است، می‌توان گفت این ماشین یکی از پرفروش‌های بازار است. خودرو پژو پارس LX در دو نوع جعبه دنده دستی با ۵ دنده و اتوماتیک ۴ دنده تولید و به بازار عرضه می‌شود.

از جمله ویژگی‌های این محصول ایرانی می‌توان به باک بنزین ۷۰ لیتری، استاندارد آلایندگی یورو ۴، استفاده از ترمز‌های دیسکی در جلو عقب، مجهز بودن به سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه مطبوع هوا به صورت اتوماتیک، سیستم صوتی پخش اتوماتیک به همراه دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان، بهره‌مندی از کلید بازکن درب صندوق عقب از داخل کابین و در مدل اتوماتیک قرار دادن کیسه هوا برای سرنشینان جلو را می‌توان نام برد.

یکی از مشکلات خودرو پژو پارس LX، کاهش میزان شتاب‌گیری آن نسبت به پارس سال است که این موضوع هیچ تأثیری بر قیمت آن نداشته است.

پژو پارس ELX

هر چند تولید پژو پارس ELX متوقف شده است اما داشتن اطلاعات کافی در مورد آن خالی از لطف نیست. در صورتی که بخواهید این محصول را به صورت دست دوم خریداری کنید، شناخت آن می‌تواند در انتخاب شما نقش به سزایی داشته باشد.

این خودرو با قابلیت مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر تولید گردید. به کارگیری موتور XU7 برگرفته از موتور زانتیا همراه با ۴ سیلندر و شانزده سوپاپ موجب این قدرت و شتاب می‌شود. مقدار قدرت موتور با گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر به ۱۰۰ اسب بخار می‌رسد.

قیمت این ماشین در بازار با توجه به اینکه دیگر در خط تولید ایران خودرو قرار ندارد، به صورت سلیقه‌ای و کاملاً آزاد از جانب فروشنده انجام می‌شود.

امکانات پژو پارس ELX که موجب شد تا این اتومبیل از لحاظ آپشن‌ها متفاوت باشد عبارت‌اند از:

جعبه دنده ۵ دستی، مدت زمان ۹ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت کمتر در حدود ۱/۸ لیتر، باک بنزین ۷۰ لیتری، بهره‌مندی از استاندارد آلایندگی یورو ۴، استفاده از ترمز‌های دیسکی در عقب و جلو ماشین، کلید بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاقک و هم چنین قرار دادن دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو خودرو.

پژو پارس اتوماتیک

بهره‌مندی از جعبه دنده اتوماتیک در خودرو‌ها یکی از مزیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود تا بدون گرفتن کلاچ و اذیت شدن پا به خصوص در ترافیک‌های سنگین، راننده با خیال آسوده، لذت رانندگی آرامش بخش را داشته باشد.

ایران خودرو در ادامه روند تولید انواع محصولات پژو پارس، با ایجاد تغییر در گیربکس این خودرو موفق به ساخت پژو پارس اتوماتیک شد. جعبه دنده ۴ سرعته که الهام گرفته از تیپ ۶ ماشین پژو ۲۰۶ است در این محصول استفاده شده است. از جمله ویژگی‌های دیگر این اتومبیل می‌توان به شتاب‌گیری صفر تا صدی در ۱۵ ثانیه و مصرف سوخت پایین ۵/۸ لیتر اشاره کرد.

پژو پارس دو‌گانه سوز

با توجه به نوسانات موجود در بازار‌های جهانی و همچنین افزایش قیمت سوخت مصرفی خودرو‌ها و تولید آلاینده‌های زیست محیطی، تولید‌کنندگان داخلی با کمک دانش مهندسین خود و ایجاد تغییرات بر روی موتور خود توانستند امکانی را فراهم کنند تا خودرو‌ها علاوه بر سوخت بنزینی بتوانند با گاز CNG نیز کار کنند.

پژو پارس دوگانه سوز با همین رویکرد و البته قیمتی گران‌تر از سایر رقبای خود، تولید به بازار عرضه گردید. هر چند استفاده خودرو به این صورت موجب می‌شود تا استهلاک آن افزایش یافته و مشکلاتی از جمله افت توان موتور، خراب شدن واشر سر سیلندر و… را به وجود آورد اما به دلیل گرانی قیمت سوخت می‌توان گفت یک انتخاب مقرون به‌صرفه به شمار می‌رود.

برخی از امکانات و آپشن‌ها مانند اتو فلاشر، قفل مرکزی اتومات، اتو مستر و سیستم ضد سرقت در این نوع خودرو حذف شده است. علاوه بر این هرگاه پژو پارس با استفاده از سوخت گاز کار کند، عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به سایر مدل‌ها خواهد داشت و همین امر موجب می‌شود تا از طول عمر ماشین کاسته شود.

مقایسه و مشخصات پژو پارس

۱. در بین انواع مختلف پژو پارس تولید شده توسط کمپانی ایران خودرو، پارس ELX از توان قدرتی موتور بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها برخوردار است این در حالی است که پژو پارس سال کمترین قدرت موتور را به خود اختصاص داده است.

۲. همراه با پیشرفت تجهیزات فنی، تعداد سوپاپ‌ها از ۸ به ۱۶ ارتقا پیدا کرده است به خصوص در مدل‌های پارس LX و ELX.

۳. در مورد مصرف سوخت، خودرو پژو پارس LX یک انتخاب مناسب و بهینه است.

۴. از لحاظ امنیتی می‌توان گفت، پژو پارس سال و ELX علاوه بر به کارگیری سیستم ضد سرقت از دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو نیز استفاده کرده است که موجب افزایش ضریب ایمنی می‌شود.

بررسی قیمت پژو پارس

عوامل متعددی در تعیین قیمت پارس اثرگذار هستند. نوع خودرو، امکانات و تجهیزات به کار رفته در آن، سیستم فنی، موتور خودرو، میزان مصرف سوخت، حداکثر شتاب و سرعت ماشین، طراحی ظاهری و داخلی و… از جمله پارامتر‌هایی هستند که در تعیین قیمت پژو پارس در بازار تأثیر به سزایی دارند.

قیمت این محصول ایران خودرو مانند سایر انواع ماشین موجود در بازار، دستخوش تغییرات شدیدی شده است به نحوی که با افت و افزایش قیمت‌های ناگهانی مواجه شده است. با استفاده از یک منبع معتبر می‌توانید ضمن بررسی مشخصات فنی و ظاهری خودرو، با کسب اطلاعات کافی در مورد قیمت به‌روز این محصول یک خرید منصفانه را داشته باشید.

تیپ‌های مختلف پژو پارس در یک نگاه

پژو پارس در سه دسته اصلی پژو پارس سال، پارس LX و پارس ELX تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از این دسته‌ها خود شامل زیرمجموعه‌های دیگر نیز می‌شوند. پژو پارس سال، اولین خودروی تولید شده توسط کمپانی ایران خودرو است که توانسته در دو نوع گازسوز و سوخت بنزینی روانه بازار شود.

پارس LX با استفاده از امکانات و آپشن‌های پیشرفته یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پرشیا است که با قابلیت مصرف سوخت پایین و شتاب بالا ارائه می‌شود. این خودرو نیز در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک با موتور حجم ۸/۱ و ۲ لیتری تولید می‌شود.

پژو پارس ELX با توجه به اینکه در خط تولید قرار ندارد و از طرفی با ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد از قبل ساخته و در بازار موجود است، دارای قیمتی گران‌تر نسبت به سایر مدل‌ها است.

خرید بهترین مدل پژو پارس

با یک نگاه اجمالی به مطالب گفته شده در بالا، انتخاب بهترین مدل پژو پارس بسته به شرایط خرید شما، مقدار بودجه کنار گذاشته شده و میزان عملکرد مورد انتظار از خودرو آینده می‌توانند از عوامل تأثیر‌گذار در انتخاب شما باشند.

اگر شتاب و سرعت خودرو برای شما اهمیت دارد، پارس ELX یک گزینه مناسب نسبت به سایر رقبا است. این در حالی است که به منظور کاهش استهلاک و هزینه نگه‌داری کمتر می‌توان گفت انتخاب پارس LX می‌تواند یک گزینه شایسته باشد. علاوه بر این رانندگی در جاده‌های پرترافیک شهری مانند تهران و شهرستان‌های بزرگ به دلیل تعویض دنده‌های پیاپی موجب کلافگی و وارد شدن آسیب جدی به مفاصل زانو و پا شود که در این صورت خرید پارس آتوماتیک، یک انتخاب مناسب برای شما راننده محترم است.

کلام آخر

تولید خودرو ملی یکی از افتخارات کشور است که توسط گروه خودروسازی ایران خودرو میسر گردید. ایجاد تغییر در پلتفرم پژو ۴۰۵ و همچنین طراحی ظاهری و بدنه متفاوت موجب خلق پژو پارس شد تا آن را در خط تولید این کمپانی به مدت بیست سال قرار دهد. از این‌رو همراه با تولید انبوه این محصول، استفاده از امکانات و آپشن‌های مختلف در این خودرو موجب شد تا انواع مختلفی از آن تولید و به بازار عرضه شود. به نحوی که هم‌چنان صدرنشین جدول پرفروش‌های ایران خودرو باشد. تمامی محصولات پژو پارس به ظاهر مشابه دارای ویژگی‌ها و ساختار فنی متفاوتی هستند که همین اختلاف موجب می‌شود تا از لحاظ قیمتی نیز با یکدیگر متفاوت باشند.

چنانچه شما هم قصد خرید پژو پارس را دارید، با مراجعه به صفحه قیمت پژو پارسcar.ir  با اطلاعات کافی در موردخودروی مورد نیاز خود می‌توانید یک خرید مقرون به صرفه و بهینه را با خیال آسوده انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.