کاخ سعدآباد، مجموعه ای از 18 کاخ و حقایقی که خبر نداشتید!

کاخ سعدآباد عمارتی تاریخی که در دوره قاجار و پهلوی محل اقامتگاه ییلاقی بوده است. گشت و گذار در این کاخ در هر فصلی لذت خاص خودش را دارد و عبرت های تاریخی را یادآور می شود. قسمت های دیدنی و زیبای کاخ به حدی زیاد هستند که باید یک نیم روز کامل را به آن اختصاص دهید. اگر به فکر گشت و گذار در منطقه شمیرانات و بررسی جاذبه های دیدنی آن هستید، عمارت سعدآباد که سرآمد آنهاست را از دست ندهید. همچنین برای اقامت خود می توانید بهترین هتل های تهران را با دسترسی بسیار راحت و تخفیف عالی در اقامت 24 رزرو کنید. در ادامه بیشتر با بهترین قسمت های کاخ سعدآباد آشنا خواهید شد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چگونه به کاخ سعدآباد برویم؟

عمارت و قصر سعدآباد در قسمت شمال تهران، روی کوهپایه توچال قرار دارد. در واقع این کاخ در مرکز نیاوران، ولنجک و تجریش قرار دارد که از جهات مختلف به آنها منتهی می شود. با توجه به موقیعت جغرافیایی، از مسیرهای مختلف امکان دسترسی وجود دارد. کسانی که با خودرو شخصی هستند، ورودی زعفرانیه مناسبتر است و کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند ورودی دربند گزینه بهتری است و پیاده روی کمتری دارد.

آدرس کاخ سعدآباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

دیدنی های کاخ سعدآباد

18 ساختمان اصلی، مجموعه ای از کاخ های بزرگ و کوچک در مجموعه عمارت سعدآباد وجود دارند. برخی از آنها تغییر کاربر به بخش اداری یا نهاد ریاست جمهوری داده اند و بخشی دیگر هم قابل بازدید نیستند. در ادامه مهمترین آنها را به طور مختصر توضیح می دهیم:

  • کاخ احمدشاهی

 این کاخ در زمان احمد شاه قاجار ساخته شده که پس از به سلطنت رسیدن رضاخان، ساخت آن تمام شد.

  • کاخ سفید یا کاخ ملت

 بزرگترین کاخ این مجموعه است که محل زندگی محمدرضا شاه و فرح بوده است. سفالینه، پرده های رنگ روغن، فرش نفیس، کریستال ها و میزتحریر ملکه سابق فرانسه از جمله دیدنی های این کاخ است.

 

  • کاخ اسود یا سیاه

 این کاخ به موزه هنرهای زیبا تبدیل شده و در بخش جنوبی این مجموعه است. به دلیل بکارگیری سنگ مرمر سیاه در نمای ظاهری به این اسم معروف شده و محل زندگی وزیر دربار بوده است.

  • کاخ شمس

 این ساختمان در شمال غرب کاخ سعدآباد است. لباس های فرح در این مجموعه است به همین دلیل موزه پوشاک سلطنتی و مردم شناسی هم نام دارد.

  • کاخ اشرف

 این کاخ در شرق مجموعه است و به موزه ظروف کاخ سعدآباد معروف است. صنایع دستی و ظروف سلطنتی قاجار و پهلوی و ظروف اهدایی از سراسر دنیا در آن نگهداری می شود.

  • کاخ شهرام

 امروزه به موزه نظامی کاخ سعدآباد تبدیل شده که ابتدا متعلق به همسر دوم رضاخان، تاج الملوک، بود و سپس در اختیار شهرام، پسر اشرف پهلوی داده شد.

  • کاخ ملکه عصمت دولتشاهی

 این کاخ به موزه استاد فرشچیان تبدیل شده و قبلا، همسر چهارم رضا شاه به نام عصمت دولتشاهی در آن زندگی می کرده است. در حال حاضر 5 سالن با بیش از 70 اثر نقاشی از کارهای استاد فرشچیان برای بازدید عموم باز است.

 

  • کاخ قدیم ولیعهد رضاشاه

 به کاخ کرباس معروف است و امروزه با کاربری موزه مینیاتور استاد بهزاد برای بازدید قرار گرفته است. زیرزمین این کاخ، آموزشگاه و نمایشگاه هنری است.

  • کاخ فرح

 در شمالی ترین نقطه کاخ سعدآباد قرار گرفته و اکنون به موزه نگارستان معروف است. آثار هنری استاد رضا صمدی، مینا قویدل، نادر یاسمی و غیره در این موزه است و نمایشگاه های هنری زیادی در آن برگزار می شوند.

  • کاخ ملکه توران امیر سلیمانی

 با عنوان موزه چهره های ماندگار معروف است. بخش داخلی آن موزه مجسمه مشاهیر و دانشمندان ایرانی و بخش بیرونی آن موزه آثار استاد فرشچیان است.

  • موزه برادران امیدوار

 در بخش شمال غربی است و دستاوردهای ارزشمند برادران امیدوار در آن نگهداری می شود. قبل از این محل نگهداری کالسکه های دربار بوده است.

  • موزه آب کاخ سعدآباد

 در مرکز مجموعه سعدآباد است و ابزار و تندیس های دانشمندان حوزه آب در آن قرار دارد. قبلا محل زندگی رئیس تشریفات دربار و مسئول حفاظت ارتش بوده است.

  • موزه خودروهای کاخ سعدآباد

 سه خودرو رولز رویس، یک خودرو اسپید باگی، پس اتومبیل بنز، یک کالسکه، 6 موتورسیکلت و یک اسنوموبیل در این مجموعه نگهداری می شوند.

بخش های دیگر کاخ سعدآباد، سالن های سینما، زمین تنیس، آمفی تئاتر، کتابخانه، موزه آشپزخانه سلطنتی و بسیاری دیگر هستند.

قیمت بلیط کاخ سعدآباد چقدر است؟

برای بازدید از کاخ سعدآباد باید علاوه بر پرداخت هزینه ورودی، برای بازدید هر یک از کاخ های مجموعه هم جداگانه مبلغ ناچیزی بین 3 تا 5 هزار تومان پرداخت کنید.

زمان بازدید کاخ سعدآباد

ساعت کاری کاخ سعدآباد در 6 ماه اول سال از 9 صبح تا 19 و برای 6 ماه دوم سال از 9 صبح تا 18:30 است. زمان بازدید از کاخ سعدآباد در این ساعات امکان پذیر است.

کاخ سعدآباد چه روزهایی باز است؟

در تمام ایام سال بجز 14 خرداد، 21 رمضان، 25 شوال، 28 صفر و روزهای تاسوعا و عاشورا امکان بازدید وجود دارد.

شماره تلفن کاخ سعدآباد: -9-22752031-021

با توجه به اینکه دسترسی به کاخ سعدآباد از مسیرهای مختلف و موقعیت قرارگیری این عمارت طولانی است توصیه می کنیم برای رزرو هتل به گزینه های نزدیک، لوکس و قیمت مناسب فکر کنید. اقامت 24 برای راحتی و رضایت خاطر مسافران و گردشگران عزیز، هتل دیاموند، آسا، سپهر، بلوط، اسپیناس پالاس، رکسان و بسیاری دیگر را با تخفیف عالی برای رزرو آماده کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.