توکن سوزی چیست و چرا انجام می ‌شود؟

اگر چه سوزاندن دارایی‌های متمرکز و ارزهای فیات، عجیب و اقدامی غیرقابل قبول به نظر می‌رسد؛ اما توکن سوزی در حوزه رمزارزها، امری تقریبا رایج است. توکن سوزی در واقع یک استراتژی است که به وسیله پروژه‌های ارز دیجیتال برای تاثیرگذاری بر قیمت یک توکن در بازار، انجام می‌شود. این می‌تواند شامل تمام رمزارزها در حوزه های مختلف و حتی متاورس باشد. این کار با حذف دائمی برخی توکن‌ها از گردش بازار انجام می‌پذیرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سوزاندن توکن‌ها به هیچ وجه اتفاق جدیدی نیست، اما اخیرا توجه بیشتری به سمت این رویدادها جذب شده است. لازم به ذکر است که رمزارزهای اصلی چون بیت کوین و اتریوم، برنامه توکن سوزی ندارند، اما بسیاری از آلت کوین‌های قوی از این فرایند به نفع خود استفاده می‌کنند.

توکن سوزی چطور کار می ‌کند؟

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، هدف از سوزاندن توکن، حذف مقدار معینی توکن از منبع در گردش آن است. یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی که پروژه‌های رمزنگاری در این فرایند انجام می‌دهند، خرید مقدار مشخصی توکن از بازار برای خارج کردن آن از گردش است. سپس این توکن‌ها به یک آدرس خصوصی سرد به نام آدرس Burn منتقل خواهند شد. پس همان طور که مشاهده می‌کنید، چیزی به نام سوزاندن واقعی وجود ندارد و در حقیقت این فرایند به حذف مقداری توکن از منبع در گردش آن اشاره دارد.

نکته: لازم به ذکر است که حذف توکن‌ها، فرایندی یک سویه بوده و شانس این که مجدد توکن‌های حذف شده به چرخه وارد شوند، وجود نخواهد داشت. در واقع وجود یک آدرس خصوصی نامشخص و ناشناس نیز به همین دلیل است که هیچ ریسک بازگشتی پس از حذف توکن‌ها وجود نداشته باشد و حتی هکرها قادر به انجام فعالیتی در این زمینه نباشند.

مثال‌های زیادی از پروژه‌های مختلف رمزارزها که تا کنون چنین فرایندی را پشت سر گذاشته‌اند، وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به توکن سوزی 55 میلیارد XLM در Stellar، حذف 60 میلیون دلار توکن BNB و همین طور تکرار چنین فرایندی در خصوص استیبل کوین‌های USDT؛ USDC و … اشاره کرد.

اصلی ترین مزایای توکن سوزی کدامند؟

سوزاندن توکن‌ها اساساً برای ایجاد محدودیت عرضه انجام می‌شود و در نتیجه یک کشش مصنوعی به سمت بالا برای قیمت توکن ایجاد می‌شود. هر شبکه ارز دیجیتال، پروتکل مخصوص به خود برای سوزاندن رمزار را به صورت مجازی تعریف کرده است. این پروتکل به معنای مرتبط کردن کوین‌های در گردش با کلیدهای خصوصی غیرقابل دسترسی است تا کسی ادعای برگشت کوین‌ها یا مالکیت آن‌ها را نداشته باشد.

به علاوه رویداد سوزاندن کوین‌ها در دفتر کل ثبت شده و کاملا بی خطا خواهد بود. این باعث می‌شود که ضمن حذف تعداد مشخص توکن از بازار، ثبات در ساختار رمزارز مربوطه همچنان حفظ شود. در حقیقت این فرایند تنها با سودآوری و نکات مثبت برای بازار و شبکه رمزارز مربوط به آن همراه بوده و هیچ گونه ریسک و خطری ایجاد نخواهد کرد.

قطعا این فرایند حذف تعدادی توکن از چرخه و منبع در گردش آن، به هدف خاصی صورت می‌گیرد که البته اصلی‌ترین آن‌ها، افزایش ارزش آن ارز دیجیتال است. بدیهی است و از پیش می‌دانیم که با کاهش عرضه، همیشه (در صورت وجود تقاضا) با افزایش نرخ مواجه خواهیم بود. حتی گاهی اوقات کاهش عرضه، خود به شکل گرفتن تقاضای بیشتر و در نتیجه جهش قیمتی منجر می‌شود. این تاثیرگذاری می‌تواند هم در کوتاه مدت به صورت جهشی بوده و هم در درازمدت خود را نشان دهد.

بعضی مواقع نیز از چنین ساختاری برای حفظ ثبات در بازار استفاده می‌شود. گاهی اوقات سرمایه گذاران در حوزه یک ارز دیجیتال، تحت تاثیر گردش بیش از حد آن قرار می‌گیرند و در چنین شرایطی، حذف تعدادی از توکن‌ها، باعث بهبود وضعیت خواهد شد.

حفاظت شبکه با توکن سوزی

حفظ سلامت شبکه، هدف بعدی دیگری است که در توکن سوزی دنبال می‌شود. با کاهش تعداد توکن‌های در گردش، میزان تراکنش‌ها نیز به لحاظ عددی و حجمی کاهش خواهد یافت. به این شکل سلامت شبکه ارتقا پیدا کرده و پایداری آن بهبود می‌یابد. این حتی موجب محافظت شبکه در برابر اسپم خواهد شد.

سوزاندن توکن‌ها، باعث خواهد شد تا سد دفاعی در مقابل حملات توزیع شده دیداس یا همان DDOS شکل بگیرد و به این شکل محافظت شبکه در برابر تراکنش‌های اسپم ارتقا یابد.

جالب است بدانید که در بعضی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، به جای آن که به ماینرها، کارمزد تراکنش پرداخت شود، سوزاندن توکن‌ها به صورت خودکار انجام خواهد شد و این جایگزین پرداخت کارمزد تراکنش به ماینرها خواهد شد. این در عمل باعث خواهد شد تا جذابیت سودآوری نیز برای ماینرها افزایش یافته و به طور کلی بازار ارز دیجیتال مربوط به آن، بهینه سازی شود.

فرصت سودآوری

یک نکته مهم برای سرمایه گذاران این است که در خصوص زمان سوزاندن توکن‌ها و خارج کردن تعدادی از آن‌ها از چرخه منبع در گردش رمزارز مربوطه آگاهی پیدا کنند. به این شکل یک فرصت سودآوری برای خرید آن رمزارز پیش از وارد شدن به چرخه حذف تعدادی، وجود دارد. در صورتی که تمام مهره‌ها درست به حرکت درآمده و معادلات خوب پیش بروند، خرید پیش از این رویداد، می‌تواند با انتظار افزایش قیمت قابل توجه و سودآوری خوبی همراه باشد.

در حقیقت این فرایند به سرمایه گذاران در حوزه رمزارزهای مختلف، یک حس وفاداری مثبت بیشتر داده و باعث می‌شود تا نگاه بهتر و امیدوارانه‌تری به آینده آن ارز دیجیتال (neel.market/prices) خاص داشته باشند. با افزایش ارزش کوین، سرمایه گذارانی که روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند، به تحولات مثبت در ثبات و امنیت شبکه و همین طور ارزش گذاری دارایی دیجیتال خود، خوش بین‌تر خواهند بود.

سخن پایانی

توکن سوزی یا کوین برن، یکی از عملیات موثر در حفظ ارزش بازار رمزارزهای مختلف و بالا بردن سطح جذابیت و البته امنیت شبکه آن است. شما تا به حال از کدام فرایند حذف توکن‌ها در شبکه، سود برده و چه تجربه‌ای در خصوص آن دارید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.