روغن رزماری چیست؟ خواص روغن رزماری + مضرات

روغن رزماری از برگ های گیاه درختچه رزماری استخراج می شود. رزماری در گذشته یک گیاه بومی منطقه مدیترانه بوده است که اکنون در سراسر جهان رشد می کند و از برگ و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اگر می خواهید روغن رزماری را امتحان کنید، کافی است مقداری از آن را استنشاق کنید یا مقداری از رقیق شده آن در روغن حامل را به صورت موضعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این روغن بسیار غلیظ است، بنابراین فقط چند قطره از آن کافی است.

خواص روغن رزماری

روغن و اسانس رزماری دارای خواص بسیاری است که در این جا به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم:

1- سلامت کبد و تقویت عملکرد گوارش

مصرف خوراکی روغن رزماری، عملکرد کبد را به طرق مختلف بهبود می بخشد. این روغن همچنین می تواند در ارتقاء سلامت دستگاه گوارش مفید باشد و نیز می تواند اشتها را افزایش داده و از بروز مشکلاتی مانند سوء هاضمه و نفخ جلوگیری کند. روغن رزماری ممکن است باعث ترشح صفرا شود که در هضم چربی های اضافی تاثیر گذار است و مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از کبد فعال می کند.

2- تحریک رشد مو و بهبود بیماری های پوست سر

زیبایی و سلامتی مو تاثیر بسیاری در ظاهر دارد، به همین دلیل رسیدگی و حفظ سلامت موها برای همه ضروری است. با این حال، خطرات زیادی برای آسیب به موهای شما وجود دارد، از جمله آب و هوای سرد و خشک یا نامناسب، عوارض رژیم غذایی، پیری و ریزش مو. اسانس رزماری می تواند در کنترل و حفاظت در برابر این خطرات مفید باشد. یکی از رایج ترین انواع ریزش مو در بین افراد، آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود، گرچه می تواند بر زنان نیز تأثیر بگذارد. روغن رزماری با جلوگیری از حمله جانبی تستوسترون به فولیکول های مو که علت اصلی این بیماری است، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند.

در تحقیقاتی، مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دوبار در روز روغن رزماری را به مدت شش ماه بر پوست سر خود ماساژ دادند، همانند کسانی که از ماینوکسیدیل (روگاین)، نوعی درمان رایج برای رشد مجدد مو استفاده می کردند، افزایش ضخامت مو را تجربه کردند.

علاوه بر این، کسانی که از روغن رزماری استفاده کردند، خارش پوست سر را در مقایسه با افرادی که مصرف ماینوکسیدیل را داشتند بسیار کمتر گزارش کردند، که نشان می دهد رزماری ممکن است گزینه بهتری برای انتخاب باشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است با ریزش موی تکه ای یا آلوپسی آرئاتا مبارزه کند که تا نیمی از جمعیت زیر 21 سال و حدود 20 درصد از افراد بالای 40 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا هر روز چند قطره روغن رزماری را به مدت هفت ماه بر پوست سر خود ماساز می دادند تا 44 درصد بهبود ریزش موی خود را مشاهده کردند. در حالی که در گروه کنترل تنها 15 درصد از روغن های خنثی مانند روغن جوجوبا و انگور استفاده می کردند.

3- افزایش گردش خون در بدن

گردش خون کند در بدن باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله بیماری رینود خواهد شد. در صورت ابتلا به بیماری رینود، رگ های خونی در انگشتان دست و پا در زمان سرما یا استرس منقبض شده و باعث از بین رفتن رنگ آن ها و سرد شدن و احساس درد در آن ها می شود. مصرف روغن رزماری با باز کردن رگ های خونی باعث گرم شدن و افزایش جریان خون در دست و پاها می شود

4- کاهش استرس و تنش ها

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که رایحه درمانی و مصرف ترکیب روغن رزماری و روغن اسطوخودوس ممکن است طپش قلب و میزان فشار خون را در افرادی دچار استرس و تنش می شوند، کاهش دهد. تحقیقات دیگری نیز ثابت کرد که استفاده از روغن رزماری روی مچ دست، احساس اضطراب و تنش را در هنگام بروز اضطراب کاهش می دهد. همچنین رایحه روغن رزماری برای کاهش فشار های روانی و از بین بردن خستگی تاثیر گذار است.

5- افزایش هوشیاری و بهبود عملکرد مغز

مصرف روغن رزماری به صورت خوراکی ممکن است باعث بهبود خفیف حافظه در بزرگسالان شود. گفته می شود که استفاده از رایحه درمانی روغن و اسانس رزماری برخی از عملکرد های روزانه حافظه را تا میزان چشم گیری بهبود می بخشد. رایحه درمانی اسانس رزماری همچنین باعث افزایش میزان هوشیاری می شود.

6- کاهش درد ها و ناراحتی ها

مصرف روغن رزماری به عنوان یک مسکن، هم به صورت جداگانه و همین طور هنگامی که همراه با سایر مسکن ها مصرف می شود، باعث کاهش درد و گرفتگی ها در بدن می شود.

7- تاثیر مثبت بر سرطان

امروزه سرطان یکی از شایع ترین بیماری های آزار دهنده در زندگی در انسان ها است. این بیماری می تواند بر هر اندام بدن در هر قسمتی تأثیر منفی بگذارد. برخی از شایع ترین سرطان ها، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه هستند.

در حالی که تحقیقات و مطالعات در این زمینه بسیار محدود است، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد روغن رزماری در درمان انواع خاصی از سرطان ها می تواند مفید باشد. حتی اگر بر اندازه یا رشد تومور تأثیر نگذارد، می تواند به کاهش علائم و درد های التهابی مرتبط با این بیماری کمک کند.

روش های استفاده از روغن رزماری

روغن رزماری را می توان به دو صورت استنشاقی و موضعی استفاده کرد. به دلیل غلظت این روغن، شما فقط باید از چند قطره در یک زمان استفاده کنید. بطری های کوچکی که در آن فروخته می شود دارای قطره چکان پلاستیکی است که استفاده قطره ای را آسان تر می کند. برای خرید روغن رزماری اصل میتوانید به سایت بکرینا مراجعه کنید.

ساده ترین راه برای استنشاق روغن رزماری این است که بطری را باز کرده و نفس بکشید. همچنین می توانید چند قطره را روی پارچه یا دستمال بگذارید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید. بسیاری از مردم از دیفیوزر های پخش کننده های آروماتراپی استفاده می کنند که روغن ضروری را در هوای اطراف پخش می کند.

رزماری و سایر روغن های ضروری، هنگامی که آن ها را روی پوست خود می زنید، به راحتی جذب جریان خون می شوند. به طور کلی توصیه می شود که اسانس ها و روغن های ضروری را با روغن حامل مناسبی رقیق و خنثی مانند روغن جوجوبا ترکیب کنید. این کار به جلوگیری از تحریک احتمالی پوست شما و تبخیر زودرس روغن کمک می کند.

عوارض احتمالی روغن رزماری

هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، به عنوان دارو در دوزهای حداکثر 6 گرم در روز بهتر است مصرف شود. اما مصرف روغن رزماری رقیق نشده یا مقادیر بسیار زیاد روغن رزماری به احتمال زیاد نامناسب و خطرناک است. مصرف مقادیر زیاد روغن رزماری می تواند باعث استفراغ، خونریزی رحم، تحریک کلیه، افزایش حساسیت به نور خورشید، قرمزی پوست و بروز واکنش های آلرژیک شود.

روغن رزماری برای اکثر افراد وقتی برای اهداف دارویی روی پوست استفاده می شود، معمولا ایمن است. ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.