نقشه برداری یو تی ام چگونه انجام می‌شود؟

ما در این مطلب قصد داریم درباره نقشه برداری زمین، چگونگی تهیه نقشه utm یو تی ام صحبت کنیم. می‌دانید که پیش از شروع ساخت هر پروژه ساختمانی و یا تفکیک زمین و ..لازم است زمین مورد نظر با نقشه برداری اندازه‌گیری شده و ابعاد و مسطح بودن آن تشخیص داده شود. امروزه روش‌های اندازه‌گیری و نقشه برداری زمین نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و این امر با استفاده از روش‌های جدید و بهره‌مندی از تجهیزات و ابزارآلات مختلفی مانند دوربین‌های نقشه برداری و .. انجام می‌شود که کمک می‌کند تا کار با دقت بالاتری به انجام رسد. در این مطلب به مباحثی همچون تفکیک اراضی ماده 101، جانمایی پلاک ثبتی و ارائه سند تک برگ ماده 147 اشاره کرده و خواهیم گفت که نقشه برداری علمی با استفاده از روش یو تی ام تا چه اندازه در این امر نقش خواهد داشت. در انتها سایت نقشه برداری معتبری را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید صفر تا صد امور فوق را به آن‌ها بسپارید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نقشه utm یو تی ام چیست؟

پیش از آن که به نقشه یو تی ام و روش تهیه آن بپردازیم لازم است این مورد را ذکر کنیم که اصولا هدف از نقشه برداری زمین چیست؟ از مهم‌ترین اهداف نقشه برداری زمین با دوربین و سایر تجهیزات می‌توان به تعیین موقعیت نسبی نقاط مختلف سطح زمین و تفکیک زمین مورد نظر اشاره کرد. به طوری که با استفاده از این روش می‌توان ابعاد نقاط مختلف یک زمین را به صورت سه بعدی بدست آورده و از بروز مشکلات ملکی اعم از تعارض صاحبان املاک کناری به ملک مورد نظر و یا سندسازی جلوگیری نمود.

در خصوص دلیل تهیه نقشه utm یو تی ام نیز باید گفت که اخیرا اداره ثبت و شهرداری و همچنین هر اداره‌ای که با ثبت اسناد و املاک مرتبط است نقشه برداری یک ملک را به روش یو تی ام لازم و ضروری می‌داند و از مهندسان این حوزه خواسته شده که حتما به این روش عمل نمایند. دلیل این امر نیز استقرار پلاک در مکان خود و ثبت حدود ملک از چهار جهت است.

مختصات نقشه utm یو تی ام بر اساس سیستم مختصات جهانی است به طوری که در استفاده از این سیستم هر نقطه دارای مختصات خاص خود بر روی کره زمین می‌باشد. با تهیه نقشه utm یو تی ام مختصات یک ملک با دقت سانتی‌متر بر روی کره زمین نشان داده می‌شود. به طوری که اندازه، ابعاد و جایگاه هر ملک روی زمین با جای زمین و ملک دیگری یکی نخواهد بود. همین موضوع کمک می‌کند تا هیچ دخل و تصرفی نتواند روی آن انجام شود. در ادامه ما به مزایای استفاده از روش نقشه برداری یو تی ام اشاره خواهیم کرد.

  • از عمده‌ترین مزایای استفاده از نقشه یو تی ام تهیه سند تک برگ ماده ۱۴۷برای زمین‌ها و املاکی است که جزء ماده ۱۴۷ یا ۱۴۸ به شمار می‌آیند و تاکنون سندی نداشته‌اند.
  • با نقشه یو تی ام زمین و ملک مختصات منحصربفرد خودش را خواهد داشته و هیچ فردی نمی‌تواند ادعای داشتن سندی با این مختصات نماید.
  • مختصات نقشه یو تی ام کمک می‌کند تا حدود ملک به طور دقیق و بر اساس سانتی‌متر مشخص شده و با جانمایی پلاک ثبتی که کاری بسیار دقیق و حساس می‌باشد، آدرس ملک و زمین به درستی تعیین شده و در نهایت جانمایی ملک بر روی عکس و نقشه‌های هوایی با دقت بالایی انجام می‌شود به طوری که امکان هر نوع تعارض و جابجایی را در آینده از بین خواهد برد.
  • اختلافات ملکی به حداقل خود خواهد رسید، زیرا با رعایت مرزهای یک ملک نسبت به ملک‌های کناری دیگر موضوع بلاتکلیفی املاک وجود نخواهد داشت.

روش انجام نقشه برداری زمین و ملک به صورت یو تی ام

اگر در زمینه املاک و ساخت پروژه‌های مختلف کار می‌کنید و به لحاظ شغل خود به ادارات مرتبط با امور ملکی از جمله اداره ثبت اسناد، شهرداری و .. مراجعه می‌کنید، درباره تهیه نقشه utm حتما بسیار شنیده‌اید. ما هم پیشتر به اهمیت استفاده از نقشه utm یو تی ام و کارایی آن اشاره کردیم. در این بخش سعی داریم شما را با روش انجام آن آشنا کنیم.

نکته اول و مهم در این مورد آن است که تهیه این نقشه باید توسط کارشناسان متخصص نقشه برداری که دارای اطلاعات کافی ثبتی، سندی و نقشه برداری هستند انجام شود تا مختصات نقشه utm یو تی ام به صورتی تهیه شود که بتواند خواسته اداره مربوطه را برآورده نماید. این افراد دارای تاییدیه نظام کاردانی، نظام مهندسی یا کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های نقشه برداری و امور ثبتی هستند و تاییدیه نهایی آن‌ها کمک خواهد کرد تا صاحب ملک بتواند پرونده ملکی خود را با سرعت بیشتری پیش برده و سند مورد نظر را دریافت نماید و یا امکان تفکیک زمین را مهیا نماید.

در تعیین مختصات نقشه utm یو تی ام به دو روش عمل می‌شود.

  • در روش اول از فایل‌های 1/2000 سازمان نقشه برداری استفاده شده و ابتدا ملک مورد نظر با دوربین توتال استیشن برداشت شده و ابعاد و مساحت ملک به صورت دقیق مشخص می‌شود، در مرحله بعدی با جی پی اس گارمین یا جی پی اس‌های دستی یک نقطه از وسط ملک utm زده می‌شود و سپس مختصات وسط ملک که به صورت X و Y می‌باشد در فایل ۱/۲۰۰۰ وارد می‌گردد به طوری که قادر خواهد بود ملک مورد نظر را در آن پیدا نماید. در مرحله آخر نقشه وضع موجود را در فایل سازمان جانمایی کرده و مختصات گوشه‌های ملک را در جدول ثبت می‌کند.
  • در روش دوم که بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر انجام می‌شود، مهندس نقشه بردار از دستگاه‌های جی پی اس دو فرکانسه و یا سه فرکانسه استفاده می‌نماید. در این روش هنگامی که دستگاه آماده شود می‌توان شروع به برداشت گوشه‌های ملک کرده و سپس مختصات نقشه utm یو تی ام را تخلیه کرده و در نرم افزار اتوکد شروع به کشیدن نقشه UTM نمود.

در همین یکی دو سال اخیر به دلیل وجود بیماری کرونا انجام بسیاری از پروژه‌های ساختمانی با رکود مواجه شد به دلیل آن که بسیاری از مهندسان و سازندگان ترجیح دادند این امر را موکول به زمانی کنند که شیوع این بیماری کمتر شده باشد و به شرکت‌های نقشه برداری مراجعه نمی‌کردند. اما تیم نقشه برداری مهندس محمد علیخانی که زیر نظر ایشان مشغول به کارند می‌توانند با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در محل حاضر شوند و امور تهیه نقشه utm یو تی ام را جهت انجام کارهای مختلف برای شما انجام دهند.

مهندس نقشه بردار محمد علیخانی

چنانچه مایلید نقشه برداری ملک خود اعم از زمین، اراضی کشاورزی و سایر املاک را به نقشه برداران متبحری بسپارید، تیم مهندس نقشه بردار محمد علیخانی با سابقه طولانی و تجربه بالا در زمینه نقشه برداری بخصوص آماده سازی نقشه utm یو تی ام می‌تواند این امر را با کیفیت بالایی به انجام رساند. برای اطلاع از عملکرد و روش‌های نقشه برداری این تیم می‌توانید وب سایت این مجموعه را به آدرس الکترونیکی https://naqshehbardari.ir/ مشاهده کنید. مهندس علیخانی به همراه تیم خود قادرند با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در محل حاضر شده و پروژه نقشه برداری شما را در کمترین زمان به سرانجام رسانده و کمک کنند تا بتوانید جهت تفکیک زمین، جانمایی پلاک ثبتی جهت دریافت سند تک برگ ماده ۱۴۷ اقدام نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.