همه چیز درباره POE در تجهیزات شبکه

همه ما می‌دانیم که امروزه اکثر شرکت ها و مجموعه‌ها ، به شبکه داخلی جهت تسهیل کار سازمانی و رد و بدل کردن دیتا نیاز دارند. در این مطلب به نقل از بازار شبکه قصد داریم ، فناوری POE را ، که یکی از قابلیت‌های مهم در فرایند نصب شبکه بوده و نقش مهمی در گسترش شبکه ایفا می‌کند ، به شما معرفی کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

POE چیست؟

POE مخفف عبارت  Power Over Ethernet است که معنای دقیق آن  انتقال برق از طریق کابل اترنت یا Lan است. قابلیت Poe به نوعی برق در بستر شبکه است و این امکان را می‌دهد تا پورت LAN بتواند برق مورد نیاز دستگاه های متصل به خود را تامین کند.

مزیت های POE

صرفه اقتصادی : با وجود POE مخصوصا در سوئیچ‌های شبکه ، هزینه های اضافی حذف می‌شود، زیرا نیازی به کابل کشی برق جداگانه برای تجهیزات شبکه نیست و تنها پورت LAN برای انتقال داده‌ها و برق کفایت می‌کند. در نتیجه هزینه‌های اضافی برای کشیدن کابل برق ، پریزهای اضافی و دستمزد این‌کار صفر می‌شود.

همچنین از آنجایی که در کنار هم قرار گرفتن کابل شبکه و کابل برق احتمال اختلال و نویز را در شبکه به همراه دارد ، با وجود POE و حذف کابل برق نیز میتوان احتمال اختلال و نویز را از میان برداشت.

راه اندازی آسان : یکی دیگر از قابلیت‌های POE ، نصب و راه اندازی سریع است. کافیست دستگاه‌های موردنظر را به پورت اترنت یا LAN متصل کنید تا آماده کار شوند.

امنیت : از دیگر کارایی های مهم POE ، امنیت آن در برابر حوادث برق است زیرا POE از ولتاژ بسیار کم در برق رسانی استفاده می‌کند.

نظم در محیط : از آنجایی که پورت POE باعث می‌شود که دستگاه‌ها ، نیازی به کابل برق و پریز نداشته باشند، در نتیجه از آشفتگی کابل‌های متعدد و انواع پریز خبری نیست و باعث نظم در محیط کاری می‌شود.

از  POE در کجا استفاده می‌شود؟

سیستم‌های نظارتی : POE در مکان‌های بزرگ که دارای چندین دوربین مداربسته نظارتی هستند و نیاز است که به صورت شبانه روزی کار تصویربرداری و مانیتورینگ انجام شود، کمک می‌کند تا یک سیستم نظارتی یکپارچه ایجاد شود. همچنین با وجود POE می‌توان دوربین‌ها را در مکانی که دسترسی به برق وجود ندارد نیز نصب کرد.

هوشمند سازی اشیا و محیط: امروزه از POE در توسعه هوشمند سازی اشیا در  محیط‌های خانگی و اداری استفاده می‌شود و شما می‌توانید مجموعه‌ای از اشیا برقی و سایر تجهیزات را به شبکه اضافه کنید و آنها را از راه دور کنترل کنید.

محیط کاری و اداری: در یک محیط کاری مدرن و امروزی که دارای چندین نوع تجهیزات اداری مثل سوئیچ‌ها ، تلفن های VOIP و اکسس پوینت است، وجود فناوری POE کمک می‌کند تا فرایند کابل کشی سنتی در میان بیشتر تجهیزاتی که از POE پشتیبانی می‌کنند ، حذف شود. این فرایند همچنین روی چیدمان تجهیزات شبکه در محیط اداری نیز تاثیرگذار است.

POE روی چه دستگاه‌هایی وجود دارد؟

این فناوری روی دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌های شبکه ، اکسس پوینت‌ها ، مودم‌های مخابراتی ، برخی تجهیزات روشنایی ، تلفن‌های VoIP و دوربین‌های مداربسته تعبیه شده است.

انواع POE و استانداردهای آن

POE در 4 نوع و دو استاندارد اصلی IEEE802.3af و IEEE802.3at گسترش یافته که به ترتیب به ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم.

POE -1

این نوع POE از استاندارد IEEE802.3af پشتیبانی می‌کند. این استاندارد حداکثر از توان 15.44 وات استفاده می‌کند و دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های مداربسته ، اکسس پوینت‌ها و تلفنهای VOIP از این نوع POE بهره می‌برند.

2- POE+

این نوع POE از استاندارد IEEE802.3at بهره‎‌مند است که توان پورت در آن حداکثر 30 وات است که دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌های سیسکو ، دوربین مداربسته PTZ ، تلفن‌های IP از آن استفاده می‌کنند. درضمن این نوع POE ، از استاندارد IEEE802.3af نیز پشتیبانی می‌کند.

3- POE++

POE++ از استاندارد به روز IEEE802.3bt استفاده می‌کند که حداکثر توان 60 وات را برای هر پورت POE و حداکثر توان 51 وات را برای هر دستگاه فراهم می‌کند.

استاندارد IEEE802.3bt برای تولید برق بیشتر نسبت به سایر استانداردهای POE مانند دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌های حرفه‌ای ، دوربین‌های مداربسته PTZ ، تجهیزات کنفرانس ویدیویی و رادیوهای بی‌سیم نیز از این نوع POE روی آنها تعبیه شده است.

4-  Higher-Power POE

قوی‌ترین نوع  POE از لحاظ جریان ولتاژ در پورت‌ها ، نوع چهارم POE است که این نوع هم از استاندارد به‌روز IEEE802.3bt استفاده می‌کند و حداکثر از توان 100وات در پورت‌ها پشتیبانی می‌کند.

POE و سوئیچ‌های شبکه

در دنیای شبکه ، سوئیچ‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند چرا که کار سوئیچ ، هسته اتصال سایر دستگاه‌ها به شبکه است. سوئیچ POE در واقع به سوئیچ‌هایی گفته می‌شود که قابلیت ارائه POE روی آنها تعبیه شده باشد. سوئیچ‌های POE به دلیل داشتن پورت‌های متعدد کارایی زیادی دارند چرا که میتوانند علاوه بر شبکه کردن چندین دستگاه مختلف در یک مجموعه ، به صورت همزمان برق آنها را نیز از طریق کابل شبکه تامین کند.

از سوئیچ POE بیشتر در جایی استفاده می‌شود که تعداد دستگاه‌هایی که قرار است به شبکه متصل شوند زیاد باشد. البته همه دستگاه‌های شبکه از POE پشتیبانی نمی‌کنند ، برای همین برخی سوئیچ‌های شبکه به صورت ترکیبی از پورتهای POE و غیر POE به بازار عرضه شده اند و برخی سوئیچ‌ها نیز در تعداد پورت‌های پایین مانند 4 تا هشت پورت تولید شده‌اند که مخصوص دفاتر و کسب و کارهای کوچک است.

در عین حال ، برخی سوئیچ‌های POE قابلیت تشخیص دستگاه پشتیبانی کننده از POE را دارند و فقط به همان پورت برق رسانی می‌کنند

از پرفروش‌ترین برندهای سوئیچ شبکه با پشتیبانی از POE می‌توان به برند سیسکو اشاره کرد ، البته برندهای دیگری مثل دی‌لینک و میکروتیک نیز جز برندهای شناخته شده هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.