راهنمای جامع خرید لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ‌های گیمینگ درواقع بهترین، قوی‌ترین و گران‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار هستند. شاید اولین برداشتی که از اسم این لپ تاپ‌ها می‌شود این باشد که این لپ تاپ‌ها صرفاً برای بازی ساخته‌شده‌اند؛ اما این‌گونه نیست؛ درواقع امروزه حتی برای انجام کاره‌ای سنگین گرافیکی و مهندسی نیز نیاز به یک لپ تاپ گیمینگ دارید. درواقع پسوند گیمینگ برای این لپ تاپ‌ها صرفاً بیانگر قدرت و کیفیت بالای ساخت آن‌هاست.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپتاپ گیمینگ (ساخته شده برای بازی) دسته‌ی پرطرفداری از لپ تاپ‌ها هستند که سخت‌افزاری قدرتمندتر، سیستم تهویه بزرگ‌تر، نمایشگر مخصوص و همچنین پردازنده و گرافیک پرقدرت اما با وزن بیشتری عرضه می‌شوند. تفاوت اصلی و عمده لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ صنعتی در نوع گرافیک و همچنین ظاهر دستگاه است. لپتاپ ورک استیشن از گرافیک کوادرو (Quadro) محصول شرکت انویدیا (Nvidia) یا فایروپرو (FirePro) محصول شرکت ای ام دی (AMD) بهره می‌برند حال آنکه لپ‌تاپ‌های گیمینگ عمدتاً مجهز به گرافیک سری جیفورس (GeForce) شرکت انویدیا و یا سری RX شرکت ای ام دی هستند که مخصوص اجرای بازی و پردازش فریم هستند. همچنین، برخلاف لپ‌تاپ‌های ورک استیشن، لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً به لحاظ نورپردازی و ظاهر خصوصیات منحصربه‌فرد و جذابی دارند.

مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی

  • بهره‌مندی از پردازنده‌های توانمند
  • تجهیز به توانمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی
  • استفاده از حافظه SSD در کنار حافظه حجیم HDD
  • نمایشگر با رزولوشن و نرخ‌ نوسازی بالا اما نه باکیفیت در نمایش دقیق رنگ‌ها
  • طراحی زمخت (به دلیل تعبیه‌ی سیستم‌ خنک‌کننده‌ی قوی)
  • زبان طراحی خاص و فضایی با نورپردازی RGB
  • عمر باتری بسیار اندک
  • وزن زیاد و قابلیت حمل پایین

مهم‌ترین قطعات لپ تاپ گیمینگ چیست؟

وقتی صحبت از گیم و بازی می‌شود، پاسخ واضح است: کارت گرافیک، اما اخیراً اوضاع کمی پیچیده‌تر شده است. با توجه به اینکه عملکرد پردازنده گرافیکی در حال حاضر به میزان خنک‌کننده‌ها و فن‌ها هم وابسته است، باید توجه داشته باشید که کارت گرافیک به چه وات محدودشده و در چه شاسی و فضایی فشرده‌شده و قرارگرفته است.

همان‌طور که در بالا گفتیم، مثلاً یک RTX 3080 محصور در یک شاسی 18 میلی‌متری به‌طور قابل‌توجهی کندتر از یک‌دریک کیس بسیار بزرگ‌تر و دارای فضای خنک‌کننده با عملکرد بالاتر است.

چه اندازه صفحه‌ای برای لپ تاپ گیمینگ مناسب است؟

انتخاب سایز صفحه‌نمایش اساساً اندازه لپ تاپ را تعیین می‌کند. یک دستگاه 13 اینچی یک اولترابوک نازک و سبک خواهد بود، درحالی‌که یک صفحه 17 اینچی تقریباً انجام تسک های ورک استیشن را نیز تضمین می‌کند. اندازه 15 اینچ معمول‌ترین اندازه نمایشگر برای گیمر ها است.

آیا برای گیم و بازی باید صفحه‌نمایش 4K داشته باشیم؟

نه لپ تاپ های گیمینگ 4K به درد نمی‌خورند؛ اگر با محتوای 4k سروکار دارید، برای ویرایش ویدئو و انیمیشن بسیار مناسب است، اما برای بازی‌ها، این انتخاب خوبی نیست. رزولوشن استاندارد 1080 در GPU های موبایل، نرخ فریم بالایی را تضمین می‌کنند، درحالی‌که در پنل های P1440 نمی‌توان نرخ فریم خوبی داشت.
لپ تاپ های با نمایشگر 4K کارت گرافیک قوی‌ای می‌خواهد و امکانات گرافیکی کارت گرافیک شما مثل رفرش ریت و سرعت و… مزایا را از شما می‌گیرد.

خصوصیات اصلی لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ

  • داشتن پردازنده‌های پرقدرت
  • مجهز بودن به پردازنده‌های قدرتمند گرافیکی
  • استفاده از حافظه SSD به همراه حافظه حجیم HDD
  • صفحه‌نمایش با رزولوشن و نرخ‌ تازه‌سازی بالا
  • دارای ضخامت در طراحی به دلیل داشتن سیستم‌های خنک‌کننده قوی
  • دارای فضایی با نورپردازی‌های RGB
  • نداشتن عمر باتری بالا
  • داشتن وزن زیاد و قابلیت حمل پایین

می‌توان گفت لپ ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل داشتن CPU و GPU های پرقدرت، جهت مواردی مانند کاربری‌های سنگین و انجام محاسبات مهندسی، انتخاب مناسبی است. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ چند نمونه از این لپ تاپ های مخصوص بازی در قیمت‌های مختلف را، معرفی می‌نماییم.

حداقل و حداکثر مشخصات سخت‌افزاری در خرید لپ تاپ گیمینگ

به‌طور دقیق‌تر در خرید لپ تاپ گیمینگ ارزان مواردی هستند که باید بیشتر از همه به آن‌ها توجه کنیم. مورد اول مشخصات سخت‌افزاری است. بیشتر کاربران می‌توانند در یک سایت خرید لپ تاپ لپ‌تاپی با حداقل مشخصات موردنیاز تهیه کنند. اگر قصد دارید از لپ‌تاپ برای انجام کارهای گیمینگ و یا کارهای سنگین استفاده کنید به دنبال این مشخصات باشید:

پردازنده

یک پردازنده نسل هفتم یا جدیدتر اینتل را انتخاب کنید. به‌طور دقیق‌تر مدل‌هایی که با Core i5،Core i7، RYZEN شروع و پس از آن‌ها عدد 6 یا بالاتر در نام مدلشان است.

گرافیک در لپ تاپ‌های گیمینگ

پردازنده گرافیکی (GPU) لپ‌تاپ‌های گیمینگ یکی از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها است. وظیفه کارت گرافیک ارائه گرافیک بازی شامل تصاویر، جلوه‌های ویژه، انیمیشن‌های واضح و … است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ قطعاً دارای گرافیک اختصاصی (مجزا) هستند که دارای 1 گیگ به بالاتر حافظه اختصاصی (ddr3 یا ddr5 یا ddr6) می‌باشند، لپ‌تاپ‌های غیر بازی دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند که نمی‌توانند بازی‌هایی مثل Assassin’s Creed: Valhalla یا Hitman 3 را به‌خوبی اجرا کنند. گرافیک لپ تاپ گیمینگ شما قابل ارتقا نیست، بنابراین حتماً یک لپ تاپ با پردازنده گرافیکی بادوام، قدرتمند و مناسب برای تنظیمات بازی خود انتخاب کنید.

رم

برای استفاده از گیم و بازی به حداقل 8 گیگ رم نیاز دارید. همچنین می‌توانید پیش از خرید مطمئن شوید که لپ‌تاپ قابلیت ارتقا رم را دارد. گرچه بسیاری از لپ تاپ‌ها چنین امکانی ندارند.

حافظه

یک هارد 128 گیگابایتی یا بالاتر SSD بهتر از یک هارد مکانیکی با ظرفیت بیشتر است. بااین‌حال می‌توانید با خرید یک لپ‌تاپ با هارد مکانیکی و سپس جایگزین کردن آن با یک هارد SSD مقداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

وضوح صفحه

لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای ارائه صفحه‌نمایش‌های پرجنب‌وجوش بارنگ‌های دقیق و نرخ تازه‌سازی بالا، راهی طولانی را طی کرده‌اند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ مدرن به‌صورت پیش‌فرض حداقل صفحه‌نمایش کامل HD را ارائه می‌دهند و در بسیاری از مدل‌ها شاهد نرخ تازه‌سازی حداقل 120 هرتز خواهید بود. بااین‌حال، اگر به دنبال مرحله بعدی در عملکرد و نرخ فریم هستید، نرخ تازه‌سازی 144 هرتز، 240 هرتز یا 360 هرتز را در کیفیت تصویرهای 1080p، 1440p و 4K در نظر بگیرید که برای بازی‌های آنلاین بسیار مفید هستند

عمر باتری

باتری لپ تاپ گیمینگ کم‌اهمیت‌ترین ویژگی لپ تاپ گیمینگ معمولاً باتری لپ‌تاپ‌های گیمینگ، عمر بالایی ندارند و دلیل آن‌هم مشخصات رده‌بالا و پرمصرف آن‌ها است. لپ تاپ‌ها با کانفیگ ضعیف‌تر عمر باتری بیشتر به شما می‌دهند اما قدرت کمتری برای اجرای بازی دارند پس عمر باتری اصلاً گزینه مناسبی برای انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ نیست.

سیستم‌عامل موردنیاز لپ تاپ گیمینگ

همان‌طور که می‌دانید برای لپ تاپ‌ها سیستم‌عامل‌های مختلفی مثل ویندوز، کروم بوک، لینوکس و … وجود دارد. برای بازی‌های لپ‌تاپی شما فقط و فقط یک انتخاب دارید که سیستم‌عامل ویندوز را انتخاب کنید که در بهترین حالت آن یعنی ویندوز 10 پرو یا ویندوز 10 هایی که برای گیم اختصاصی شده‌اند.

 آیا لپ تاپ های گیمینگ قابلیت ارتقا دارند؟

همان‌طور که در این راهنمای خرید لپتاپ مخصوص بازی هم اشاره کردیم، اکثر لپ تاپ های گیمینگ به‌صورت محدود قابل ارتقا هستند. معمولاً تنها می‌توانید رم یا حافظه این نوع لپ‌تاپ‌ها را ارتقا دهید ولی کارت گرافیک و پردازنده به مادربرد لحیم شدند و امکان جداسازی ندارند.

سخن پایانی

اگر برای خرید لپ تاپ برای بازی نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان ما در لپتاپیفای در ارتباط باشید تا انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید. هنگام خرید لپ‌تاپ به‌طورکلی باید محصولی خریداری کنید که تا حداقل چندین سال شمارا همراهی کند، به همین دلیل اگر می‌توانید، لپ‌تاپی خریداری کنید که یک کارت گرافیک میان رده و یا رده‌بالا داشته باشد. کارت گرافیک برای لپ‌تاپ گیمینگ بسیار مهم‌تر از رم یا پردازنده است. البته نباید پردازنده را هم کلاً فراموش کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.