زعفران سرگل چیست؟ + تفاوت ها و خصوصیات فوق العاده

زعفران سرگل چیست؟ به آن قسمتی از خالص زعفران که به رنگ قرمز می باشد و در اتنهای رشته های زعفران قرار دارد، زعفران سرگل و یا به نام دیگر آن زعفران ممتاز یا سرقلم و یا سر ریشه گفته می‌شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا این نوع از زعفران، زعفران از نوع سرگل نامیده شده است؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به دلیل جدا سازی بالاترین قسمت از رشته زعفران این قسمت را سرگل نام گذاری کرده اند. چرا به زعفران سرگل زعفران ممتاز هم می‌گویند؟

در تهیه و آماده سازی این نوع از زعفران تا حد ممکن، بخش سفید رنگ ریشه زعفران را از آن جدا می کنند و این کار کیفیت ظاهری و هم‌ چنین قدرت رنگ دهی آن را چند برابر می کند، به همین علت است که به زعفران به دست آمده از این روش زعفران ممتاز یا سرگل می گویند.

زعفران سرگل چه کاربردی دارد؟

زعفران سرگل یا همان ممتاز در مقایسه با سایر زعفران های موجود از قدرت رنگ دهی بسیار مناسب تری برخوردار بوده و نیز قیمت مناسب تری دارد ، از این نوع زعفران برای مصارف خانگی و آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می‌دهند و هم چنین از لحاظ هزینه و قیمت بسیار مقرون به صرفه است.

اگر می خواهید برای مصارف خانگی خود ، منزل و یا آشپزی و حتی رستوران خود زعفران با کیفیت و با قیمت مناسب که صرفه اقتصادی هم داشته باشد تهیه کنید ، پیشنهاد ما به شما خرید زعفران از فروشگاه ماه چین است.

نحوه تهیه کردن زعفران سرگل

زمانی که زعفران پوشال و زعفران دختر پیچ الک می شوند این نوع از زعفران به وجود می آید . یکی دیگر از ویژگی های مهمی که زعفران سرگل دارد این است که ، در آن فقط کلاله زعفران دیده می شود. در مراحلی که زعفران پوشال و دختر پیچ به زعفران سرگل تبدیل می‌شوند امکان دارد که برخی از کلاله های زعفران شکسته شوند.

به همین علت ممکن است که مقداری زعفران شکسته و یا زعفران  نرمه دیده وجود داشته باشد که بر اساس مقدار موجود زعفران شکسته در آن  زعفران به نوع درجه یک و یا درجات پایین تر تقسیم بندی شود.

همانطور که در تصویر بالا کلاله های زعفران را مشاهده می کنید متوجه می شوید که برخی از کلاله ها شکسته و ریز هستند و به صورت کاملا صاف و اتویی نیستند که این نوع ، زعفران سرگل است.

زعفران سرگل چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟

زعفران ممتاز یا همان سرگل دارای کلاله های کاملا جدا از هم بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی است ، هم چنین کلاله های این از زعفران زعفران بدون داشتن ذره ای سفیدی هستند و کلاله ها کاملا قرمز است. زعفران سرگل دارای کلاله های بسیار خوش رنگ است و ظاهری صاف و یک دست دارد. و رشته های زعفران نسبت به سایر زعفران ها بسیار ضخیم است.

 تفاوت زعفران پوشال و سرگل در چیست؟

میزان کلاله زعفران و خامه زعفران در سرگل و زعفران پوشال متفاوت هستند که مقدار رنگ دهی آن ها این دو نوع زعفران را ، از یک دیگر متفاوت کرده است ، از زعفران سرگل استفاده‌ی بیشتری نسبت به سایر زعفران ها می‌شود.

زعفران ممتاز کیفیت بسیار مناسبی داشته به همین دلیل نسبت به سایر زعفران های دیگر طرفدار زیادی  دارد. یک نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که در هنگام خرید زعفران سرگل باید حتما توجه کنید که رنگ کلاله آن قرمز تیره باشد.

در خرید سرگل باید دقت بالایی داشته باشید به این دلیل که میزان تقلب در نوع سرگل زیاد است و دلیل آن رایج و در دسترس بودن و قیمت مناسب آن است.

برای اینکه شما بتوانید اصل یا تقلبی بودن زعفران خریداری کرده خود را تشخیص دهید روش های متعددی وجود دارد که شما به راحتی می‌ توانید متوجه شوید زعفرانی که می خواهید تهیه کنید تقلبی است یا خیر.

نکته دیگر که شما می توانید برای اطمینان از خرید و اطلاع پیدا کردن از قیمت زعفران کیلویی ، به فروشگاه ها و افراد معتبر و قابل اعتماد در سطح بازار مراجعه کنید و هم چنین از اصل بودن و کیفیت زعفرانی که خریداری می کنید مطمئن شوید.

تفاوت زعفران سرگل با زعفران نگین

همان طور که گفته شد زعفران سرگل را در قالب اسم های دیگری مانند: ممتاز، سر قلم و سر ریشه می شناسند و این نوع زعفران در گروه زعفران مرغوب و با کیفیت در سطح بازار شناخته می شود.

تفاوت اصلی زعفران سرگل و زعفران نگین در این است که رشته‌ های زعفران نگین ، سالم بوده و شکستگی ندارد و بالا ترین قدرت رنگ دهی را دارد ، ولی در زعفران سرگل کلاله های زعفران شکسته و تقلب در آن بیشتر رخ می دهد.

نگهداری زعفران سرگل

نگهداری زعفران از خرید زعفران سرگل یا انواع زعفران  بسیار مهم تر است زیرا وقتی که زعفران را به روش درستی نگهداری نکنید زعفران شما کیفیت اولیه خود عطر و طعم بی نظیر خود را از دست می دهد و خراب می شود.

اما نگران نباشید در ادامه ما راه همراهی کنید که می خواهیم روش های درست نگهداری زعفران را به شما آموزش دهیم.

اغلب افراد فکر می کنند که درست ترین روش نگهداری زعفران در ظرف های شیشه ای است اما باید گفت که زعفران را بهتر است ، در ظرف های در بسته استیل و آهنی نگهداری کنید که پس از گذشت مدتی کیفیت آن مانند روز اولی که آن را خریداری کرده اید باشد

نکته ای که باید گفت این است که اگر هم زعفران را در ظرف های شیشه ای نگهداری می کنید به هیچ عنوان نباید در مقابل نور خورشید باشد

آسیاب کردن زعفران سرگل

آسیاب کردن زعفران هم یکی از روش های نگهداری زعفران است که شما به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید ، شما با هر وسیله ای که در خانه دارید می توانید به آسیاب کردن زعفران را انجام دهید اما بهتر است که از وسیله آسیاب کن زعفران استفاده کنید تا این کار به راحتی انجام شود.

نکته دیگر این است که اگر بعد از خرید زعفران متوجه شدید که زعفران کاملا خشک نشده ، باید قبل از آسیاب کردن زعفران، آن را خشک کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.