چگونه از ضرر کردن در فارکس جلوگیری کنیم؟

 فارکس چیست؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

پیش از آنکه مستقیم به سراغ راه و روش کسب درآمد در بازار فارکس برویم، ابتدا اجازه دهید تا نگاهی به این بازار و زیرساخت آن بیندازیم. بازار فارکس، مکانی است که در آن، داده‌های خرید و فروش ارزهای مختلف ثبت می‌شود. این داده‌ها مربوط به قیمت معاملات و حجم هر معامله است. بنابراین، بر مبنای این داده‌ها، میزان عرضه و تقاضا مشخص شده و در یک بازار کاملا آزاد، ارزش ارز کشورهای مختلف نسبت به یکدیگر مشخص می‌شود. فارکس یک مکان فیزیکی یا وبسایت نبوده، بلکه به داده‌های خرید و فروشی گفته می‌شود که توسط کارگزاری‌های فارکس ارائه می‌شوند، گفته می‌شود. اگرچه انتظار می‌رود که در این بازار، فقط جفت ارزها معامله شوند، اما بروکرها یا همان کارگزاری‌ها، آیتم‌های معاملاتی متعددی را برای خرید و فروش در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با فارکس به این مقاله مراجعه کنید.

چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

در کنار جفت ارزهایی که به دو دسته ماژور و مینور تقسیم می‌شوند، بروکرها سبد معاملاتی گسترده‌تری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این سبد معاملات گاها تا 400 آیتم مختلف را در بر گرفته، اما به صورت معمول، بروکرها تنها 200 آیتم را ارائه می‌کنند. در حقیقت، هر آنچه که در سطح جهانی دارای عرضه و تقاضا باشد و قیمت جهانی آن نیز مشخص و قابل ثبت باشد، می‌تواند در لیست آیتم‌های معاملاتی قرار بگیرد. برای مثال، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی مشخص بوده و به همین دلیل نیز در لیست تمام بروکرها ارائه شده است. به صورت کلی، دارایی‌های که توسط بروکرها برای معامله ارائه شده‌اند، به شرح زیر هستند:

  • جفت ارزها
  • فلزات گران بها
  • کالاهای اساسی زندگی
  • رمز ارزها
  • شاخص های انرژی
  • سهام شرکت ها
  • شاخص بورس ها
  • اوراق قرضه

اگرچه تنوع بیشتر سبد معاملاتی به نوعی نشانگر قدرتمندی بروکر است، اما تریدرهای حرفه‌ای سعی می‌کنند بروکرهایی را انتخاب کنند که سبد معاملاتی آن‌ها حرفه‌ای بوده و عموما به دنبال لیست بلند بالای دارایی‌های مختلف نیستند. تریدرهای حرفه‌ای در بازار فارکس، تمام انرژی و تمرکز خود را بر روی نهایتا 10 آیتم مختلف قرار داده و فقط برروی همین دارایی‌ها معامله می‌کنند.

دلایل ضرر در فارکس

به صورت کلی، ضرر و زیان در این بازار سه دلیل بیشتر ندارد. اولین و مهمترین دلیل، کمبود دانش تریدر بوده، دلیل دوم کیفیت پایین بروکر و در نهایتا، آخرین دلیل نیز اتفاقاتی است که خارج از توان تریدر بوده و به صورت ناگهانی بر قیمت و روند بازار اثرگذار است. افرادی که قصد ورود به بازار فارکس و کسب درآمد دارند، می‌توانند دو مشکل اول را به سادگی حل کرده و حاشیه‌ی سود خود را بالا ببرند. اما در مورد دلیل سوم، کاری از دست هیچ تریدری بر نخواهد آمد و به عنوان ریسک‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در فارکس قلمداد می‌شود.

دانش برای فعالیت در فارکس

پیش از ورود به هر کسب و کاری باید دانش کافی را کسب کرده و از طریق فعالیت در آن، تجربه‌ی عملیاتی پیدا کرد. بازار فارکس نیز از این قضیه مستثنی نبوده و تریدرهایی که قصد فعالیت حرفه‌ای در این بازار را دارند، ابتدا باید دانش خود را بالا برده و سپس تجربه‌ی کافی کسب کنند. خوشبحتانه در این بازار، چیزی به نام حساب دمو ارائه شده که به کمک آن می‌توان بدون ضرر کردن، دانش را به صورت عملی تست کرده و تجربه‌ی کافی را به دست آورد. به صورت کلی باید بدانید که عموم تریدرهایی که در این بازار فعالیت می‌کنند، پیرو دانش تحلیل تکنیکال یا تحلیل‌های از این دست هستند. در تحلیل تکنیکال، اعتقاد بر آن است که همه‌ی دانش مورد نیاز برای تحلیل قیمت آتی هر دارایی، در خود نمودار نهفته است.

این تریدرها معتقدند که در نمودار قیمت دارایی‌های مختلف، الگوهایی شکل گرفته که اگرچه ظاهرا تصادفی به نظر می‌رسند، اما در حقیقت اصلا تصادفی نبوده و بیانگر یک نکته هستند. بنابراین، تریدر می‌تواند با کمک نگاه کردن به روند قیمتی و حجم معاملات انجام گرفته در تایم فریم مشخص، روند آتی قیمت را تحلیل نماید. در این راستا، ابزارهایی توسط کدنویسیان و تحلیل‌گران توسعه داده‌شده‌اند که به آن، اندیکاتور یا همان شاخص گفته می‌شود. اندیکاتورها به صورت کدهای برنامه نویسی شده به پلتفرم معاملاتی اضافه شده و اعداد و نمودارهایی را برروی چارت نمایش می‌دهند که به فهم بهتر و عمیق‌تر از دل بازار کمک خواهد کرد. در نهایت، هر تریدر باید به کمک دانش و تجربه خود، یک استراتژی معاملاتی برای خود ایجاد نماید تا بتواند از ضرر کردن در بازار فارکس جلوگیری کند. اگر مایل هستید که جامع‌ترین دوره رایگان آموزش فارکس را مطالعه کرده و استراتژی معاملاتی مخصوص به خودتان را داشته باشید، برروی این لینک کلیک کنید.

نقش بروکر در سودآوری

بروکر، مجموعه‌ای است که دسترسی شما به بازار فارکس را فراهم کرده و علاوه بر آن، خدمات جانبی‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد. هر چقدر هم که دانش خوبی داشته باشید، اما اگر در انتخاب کارگزاری فارکس سهل انگار باشید، احتمال از دست دادن سرمایه‌تان بالا خواهد بود. در طول سال‌های گذشته، بارها و بارها شاهد این موضوع بودیم که یک بروکر بی نام و نشان، با تبلیغات وسیع، سرمایه‌ی تریدرها را جمع کرده و ناگهان ناپدید شده است. برای جلوگیری از این اتفاق، کافی است که اعتبار و رگولاتوری بروکرها را بررسی کنید، اگر رگولاتوری داشته باشند، یعنی مجوز فعالیت گرفته و امکان کلاهبرداری وجود ندارد. اما هر بروکر معتبری نیز لزوما بهترین انتخاب برای ورود به بازار فارکس نیست.

هر بروکر، مزایا و محدودیت‌های خود را دارد. برای انتخاب بروکر، باید چندین نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه سبد معاملاتی آن، حرفه‌ای باشد و تمامی آیتم‌های سودآورد را ارائه کرده باشد. نکته‌ی دوم، کارمزدهایی است که بروکر دریافت می‌کند. طبیعتا هرچقدر که میزان کارمزدها کمتر باشد، حاشیه‌ی سود تریدر افزایش خواهد یافت. بروکرها به سه روش، کارمزد دریافت می‌کنند. روش اول چیزی به نام اسپرد است که در حقیقت تفاوت میان قیمت خرید و فروش است. روش دوم، کمیسیون انجام معاملات است که بر مبنای حجم معاملات تعریف شده و عموما بین 2 تا 10 دلار در هر لات معاملاتی است. روش سوم کارمزد نیز چیزی به نام بهره شبانه یا همان swap است. معاملاتی که بیش از یک روز باز باشند، مشمول این کارمزد خواهند شد.

در هنگام انتخاب بروکر باید به میزان کارمزد دقت کنید و بروکری را انتخاب نمایید که هم سبد معاملاتی خوبی داشته باشد و هم میزان کارمزدهای آن، کم باشد. نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه کنید، سهولت واریز و برداشت به حساب معاملاتی است. تریدرها ممکن است به دلیل نوسانات آنی قیمت یک دارایی، نیاز به افزایش موجودی حساب خود داشته باشند تا از کال شدن حساب، جلوگیری کنند. بروکرهایی که امکان واریز آنی را ارائه نکرده باشند، ریسک بیشتری برای سرمایه‌ی تریدر ایجاد خواهند کرد. موقعیتی را در نظر بگیرید که حساب در خطر کال شدن قرار گرفته، اما اگر فقط 50 دلار به حساب اضافه کنید، خطر را رد کرده و وارد سود خواهید شد، اگر در همان لحظه نتوانید به صورت آنی موجودی خود را افزایش دهید، حساب کال شده و تمامی موجودی از دست خواهد رفت.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، بروکرهای ارانته، آمارکتس، فیبوگروپ، آلپاری و روبو فارکس جزو بروکرهای معتبری هستند که ریسک انجام معاملات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده‌اند. در این میان، بروکر روبو فارکس به دلیل آزاد گذاشتن امکان اسکالپ تریدینگ (یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملاتی) محبوبیت بیشتری در میان تریدرها دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.