آیا نرم‌ افزار باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما ضروری است؟

به‌عنوان یک مصرف کننده، احساس می‌کنیم که نرم ‌افزار باشگاه مشتریان همیشه وجود داشته است، اما در واقع ایده باشگاه مشتریان برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده مطرح شد. شرکت American Airlines  زمانی که برنامه پروازهای مکرر خود (AAdvantage) را راه اندازی کرد، یک شرکت پیشگام در زمینه باشگاه مشتریان بود. خاستگاه این برنامه در اواخر دهه ۱۹۷۰ بود، زمانی که دولت ایالات متحده اقداماتی را برای کاهش موانع خطوط هوایی ناشی از مقررات فدرال (مانند تعیین کرایه ها، مسیرها و موارد دیگر) با تصویب قانون مقررات‌زدایی خطوط هوایی انجام داد. در نتیجه رقابت افزایش یافت و شرکت‌های هواپیمایی به دنبال پیشرفت‌هایی بودند که به آن‌ها امکان می‌دهد سهم بازار خود را افزایش دهند. در ماه مه ۱۹۸۱، امریکن ایرلاینز گامی برداشت که این تفاوت عمده را ایجاد کرد و اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان خود کرد. این برنامه در حال حاضر بیش از ۶۷ میلیون عضو دارد. 

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نرم‌ افزار باشگاه مشتریان چیست و چرا مدیریت باشگاه مشتریان باعث افزایش فروش می‌شود؟

باشگاه مشتریان برنامه‌ای است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در تعداد و فاصله زمانی خریدها نمایان می‌شود) به گروه خاصی از مشتریان از بین مشتریان فعلی شرکت، مزایایی ارائه می‌دهد. تصادفی نیست که این برنامه ها، برنامه‌های وفاداری نامیده می‌شوند. این مزایا را می‌توان به صورت کوپن، محصولات رایگان، مزایای قابل دریافت در شرکت‌های دیگر و موارد دیگر ارائه کرد. نرم افزار لویالتی، مشتریان شما را تشویق می‌کند که از کسب و کار شما (خواه یک تجارت فیزیکی باشد یا یک وب سایت تجارت الکترونیک) به خرید ادامه دهند. 

هدف نرم افزار باشگاه مشتریان ارائه راه‌کارهای مناسب جهت مدیریت مشتریان و موفقیت کسب و کار است. مشتریان امروزه انتخاب های متعدد و متنوعی دارند. بستر اینترنت و امکان خرید آنلاین و دسترسی به کالاهای متنوع تر کار فروش را برای کسب و کارها سخت‌تر کرده است. در این شرایط کسب و کاری موفق است که خرید مشتری را پایان کار نمی‌داند. سعی می‌کند مشتری را حفظ و او را تشویق به خرید مجدد کند. و در نهایت مشتری خود را تبدیل به مشتری وفادار کند تا شما را به دوستان و آشنایانش پیشنهاد دهد.

چرا راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما خوب است؟

اگر آمار مربوط به مشتریان بازگشتی را تجزیه و تحلیل کنیم، پاسخ ساده‌ای را دریافت می‌کنیم.

آیا می‌دانستید که هزینه جذب مشتری جدید ۶/۷ برابر بیشتر از هزینه فروش به مشتری فعلی است؟ علاوه بر این، یک مشتری فعلی بیش از ۶۰٪ بیشتر از یک مشتری جدید خرید می‌کند! البته این داده‌ها به کل مشتریان شرکت اشاره دارد. وقتی در مورد اعضای باشگاه مشتریان صحبت می‌کنیم، داده‌ها حتی بهتر است. یک کسب و کار متوسط که موفق به افزایش ۵ درصدی نسبت بازدهی مشتریان خود شود، تا ۹۵ درصد افزایش سود خواهد داشت. 

جمع آوری اطلاعات اولیه و تشکیل نرم ‌افزار وفاداری

یک مرحله مهم در مدیریت نرم افزار باشگاه مشتریان موفق، مرحله برنامه ریزی اولیه است. شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد عادات خرید مشتریان فعلی خود بسیار مهم است. اولین گام این است که ۱۰٪ ۲۰٪ از سودآورترین مشتریان خود را پیدا کنید، که طبق آمار ۸۰٪ از سود شما را تشکیل می‌دهد. اگر کسب و کارتان دارای سیستم CRM باشد، تلاش‌های اولیه تحقیقاتی در این مرحله تسهیل می‌شود. پس از ایجاد نمایه‌ای از نوع مشتریان مورد علاقه خود، باید برنامه‌ای متناسب با نیازهای آن‌ها ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر یک جواهرفروشی متوجه شود که اکثر مشتریانش یک قطعه الماس خاص را می‌خرند، در این صورت سود باشگاه مشتریان باید به آن محصول مربوط شود.

توصیه می‌شود از یک سیستم ساده و ساختار یافته استفاده کنید. به محض اینکه مشتری تعداد مشخصی از امتیازها را جمع آوری کرد، تخفیف که از جانب شما برای آن تعداد امتیاز تعیین شده را دریافت می‌کند. هرچه درک سیستم ساده‌تر باشد، بهتر کار خواهد کرد. باید خیلی فکر کنید که مشتری در ازای وفاداری به کسب و کار شما چه چیزی به دست می‌آورد. باشگاه مشتریانی که برای مشتریان خود ارزش واقعی قائل نیست، آن‌ها را وادار به خرید مجدد نمی‌کند. 

به مشتریان خود درباره مزیت‌های نرم ‌افزار باشگاه مشتریان توضیح دهید.

آگاهی مشتریان از وجود نرم افزار وفادارسازی و درک آن‌ها از ارزش بالایی که برای آن‌ها در این نرم افزار قائل هستید، مبنای موفقیت باشگاه مشتریان است. به عنوان مثال، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صندوق‌داران خود دستور می‌دهند که از خریداران بپرسند که آیا عضو باشگاه هستند یا خیر، صندوق‌داران سعی می‌کنند با توضیح در مورد مزایای پلتفرم باشگاه مشتریان، خریدار را متقاعد کنند که به آن بپیوندد.

از تمام ابزارهایی که در کسب و کار خود دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید که باشگاه مشتریان وجود دارد و برای آن‌ها مفید است. برخی از ابزارهایی که می‌توانید استفاده کنید: وب سایت شرکت، پیام‌های تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ و موارد دیگر. 

سود انباشته چیست؟

با بیان اینکه مشتری شما قادر خواهد بود با چند بار خرید از یک محصول در خرید بعدی، همان محصول را به رایگان دریافت کند، تعداد دفعات خرید را افزایش دهید.

یادگیری عادات خرید و بهبود آن

یکی از مهمترین ویژگی‌های نرم افزار وفاداری مشتریان بعد از سود ناشی از افزایش فروش، بدست آوردن حجم زیادی از اطلاعاتی است که این نرم افزار در مورد عادات خرید و علایق مشتری به انواع محصول ارائه می‌دهد. با توجه به این اطلاعات شما می‌توانید استراتژی ویژه‌ای در مورد مشتریان خاص خود بچینید و در نهایت سود بیشتری دریافت کنید . حال با توجه به موارد ذکر شده شما می‌توانید شاهد تمامی این امکانات در نرم افزار باشگاه مشتریان کلابینگ باشید و آن را با مناسبترین قیمت به صورت نقدی یا اقساطی خریداری نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.