شناخت انواع یو پی اس ها و بررسی تفاوت های آنها

شاید تا بحال بارها با خود فکر کرده اید که دز زمانی قطعی برق و نوسانات شدید چگونه تجهیزات حساس خود را محافظت کنید و برای زمان محدودی پس از آن بتوانید استفاده کنید. در چنین مواردی ازups  به عنوان منبع تغذیه بدون وقفه استفاده می شود. به دلیل تنوع یو پی اس ها، شناخت انواع آنها و تفاوت هایشان بسیار مهم است. زیرا تضمین کننده عملکرد صحیح مصرف کننده ها هستند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

Ups چیست؟

Uninterruptible Power Supply عبارت کامل ups است و به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. این وسیله نوعی منبع تغذیه الکترونیکی است که میزان بار مصرفی را بدون وقفه و مکث تامین می کند. سیستم یو پی اس بین جریان برق شهری و دستگاه های مصرف کننده قرار می گیرد و هم برق شبکه را تنظیم می کند و هم مانع از نفوذ نویز و اختلالات و مشکلات احتمالی می شود و در واقع حالت ایمن کننده هم دارد.

Ups جریان برق را ثابت نگه می دارد و برنامه ها و تجهیزات حساس و آنلاین در زمان قطع برق از کار نمی افتند و این موضوع در برخی سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

یو پی اس به چند دسته تقسیم می شود؟

اگر بخواهیم یو پی اس های کاربردی را بر اساس تکنولوژی ساخت دسته بندی کنیم شامل سه دسته ups های آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو می شوند. ساختار این یو پی اس ها با همدیگر متفاوت است و همین باعث می شود هر کدام محدودیت و مزایای بخصوصی داشته باشند.

کاربرد ups ها

الان که متوجه شدیم ups چیست می خواهیم  در مورد کاربردهایشان هم صحبت کنیم. در یو پی اس آفلاین خروجی با کیفیتی نداریم و در مسیر ولتاژ فیلتر خاصی وجود ندارد به همین دلیل امکان ساخت برای توان های بالا وجود ندارد. در حالت باتری خروجی آنها شبه سینوسی است. از این مدل معمولا برای کامپیوتر ها و رایانه های شخصی استفاده می شود. بهترین و با کیفیت ترین ولتاژ ها را در خروجی، ups های آنلاین دارند و آنها از توان های 600 وات تا توان های بیش از 800 کیلو وات ساخته شده و برای تجهیزات حساس مورد استفاده قرار می گیرند.

یو پی اس های لاین اینتراکتیو تکنولوژی حد واسط یو پی اس آفلاین و لاین اینتراکتیو را دارند و فیلترهای کمتری نسبت به آنلاین دارند و برای تجهیزات عادی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت یو پی اس ها با همدیگر

یو پی اس ها تفاوت های زیادی با همدیگر دارند. اولین تفاوت این است که ups آنلاین تا توان های بالا قابلیت ساخت را دارد ولی آفلاین و لاین اینتراکتیو محدود هستند. زمان سوییچ از برق شهر بر روی باتری در یو پی اس آنلاین صفر است ولی در تکنولوژی های دیگر چند میلی ثانیه است. یو پی اس های آنلاین بر خلاف بقیه فیلترهای خیلی خوبی دارند که قادر هستند کوچکترین نویزها را نیز حذف کنند. با توجه به اینکه در ups آنلاین تکنولوژی پیچیده تری به کار رفته است  قیمت بالاتری دارند. در وبسایت نوانیا در مقاله ای به بررسی کامل تفاوت های ups آنلاین با یو پی اس آفلاین با ups لاین اینتراکتیو پرداخته شده و تمام تکنولوژی ها با هم مقایسه شده اند.

باتری های یو پی اس

یو پی اس هم با باتری های داخلی ساخته می شود و دسته ای از آنها باتری خارجی دارند. Ups های دارای باتری اینترنال شارژر ضعیف تری دارند که قابلیت شارژ باتری تا ظرفیت محدودی را دارند. اما در مدل با باتری اکسترنال شارژر با آمپر بالا دارند که می توانند امکان اتصال باتری تا 10 برابر جریان شارژر را فراهم کنند.

باتری های یو پی اس از نوع سیلد vrla هستند. مهمترین مزیت این نمونه این است که نیازمند سرویس نگهداری نیستند. و به گونه ای ساخته شده اند که در زمان طولانی جریان محدودی را تامین کنند. اگر طراحی به درستی انجام نگیرد و باتری ها دشارژ عمیق شوند باعث می شود طول عمرشان کاهش یابد و خراب شوند.

عیب این باتری ها قیمت بالایشان است و خیلی ها دنبال این هستند که باتری ماشین را جایگزین آنها کنند. باتری های ماشین برای تامین جریان زیاد در زمان کم ساخته شده اند. قیمتشان خیلی پایین تر از باتری های vrla هستند. استفاده از این باتری می تواند در بلند مدت باعث صدمه به شارژر Ups شود. همچنین طول عمرشان خیلی کمتر از باتری یو پی اس است و ترکیدن آن می تواند به دلیل اسید داخل آن خطرناک باشد. قبل از خرید حتما با مقایسه باتری ups با باتری ماشین ببینید کدام انتخاب می تواند کارایی و ایمنی بیشتری داشته باشد.

عمر باتری و یو پی اس به چیزهایی بستگی دارد؟

شاید اولین و مهمترین مورد، طراحی مناسب و بهینه باشد. باید توان ups با توان مصرف کننده ها تناسب داشته باشد. شرایط محیطی که یو پی اس و باتری قرار می گیرد خیلی اهمیت دارد. محیط مورد نظر باید دما و رطوبت مناسبی داشته باشد. بهترین دما برای قرارگیری دستگاه، دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.  در محیط باید گردش هوای کافی وجود داشته باشد و بر روی ups چیزی قرار داده نشود که دریچه ها پوشانده شود. نصب خیلی در عملکرد دستگاه تاثیر دارد کابل ها باید با سایز مناسب انتخاب شوند و  سرکابل زده شوند. باید تمام اصول نصب صحیح را در طول فرایند رعایت کنید.

در هنگام خرید باتری ها حتما باید تاریخ تولیدشان بررشی شود. طول عمر باتری های یو پی اس بین 3 تا 5 سال است. اگر از تولیدشان زمان زیادی گذشته باشد شارژ آنها تخلیه شده و باعث آسیب به صفحه های باتری شده است.

چرا باید از ups استفاده کنیم؟

بسیاری از دستگاه در برابر خاموشی ناگهانی حساس هستند. شما یک سیستم را در نظر بگیرید که در اثر قطعی و یا نوسانات برق اطلاعات موجود در خود را از دست می دهد. همچنین ولتاژ نامناسب باعث می شود از عمر قطعات الکترونیکی و بورد ها کم شود. در پارکینگ ها نمونه دیگری است که بدون برق امکان باز و بسته کردن آنها را نداریم. تجهیزات حساس و گران قیمت پزشکی و آسانسور ها اگر برق اضطراری نداشت باشند می تواند در مواقع حساس به بهای از دست رفتن جان افراد تمام شود.

کلام پایانی

برای تجهیزات حساس حتما از منبع تغذیه بدون وقفه استفاده کنید. شاید در ابتدا فکر کنید مبلغ زیادی برای آن باید پرداخت شود ولی  باید بدانید این هزینه نیست و بخش ضروری از مجموعه شماست.

انتخاب یو پی اس مناسب کار دشواری است. در وبسایت https://novania.ir  مقالات متعددی در زمینه یو پی اس منتشر شده است که مطالعه آن تا حد زیادی می تواند در امر خرید شما را یاری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.