گوگل به پرداخت پول به اپل برای جلوگیری از راه اندازی موتور جستجوی خود متهم شد

شرکت‌های بزرگ فناوری همیشه زیر ذره‌بین قرار دارند و به طور معمول تمام کارهایی را که انجام می‌دهند، تمام قراردادهایی را که منعقد می کنند و حتی سری ترین محصولاتی را که طراحی می‌کنند، خیلی سریع‌تر از آنچه تصور شود، لو رفته و فاش می‌شوند. این شرکت‌ها را افراد و گروه‌های بسیاری ازجمله: سهامداران، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، رقبا، وکلا، قانون‌گذاران، دولت‌ها و حتی دشمنان آن ها به دقت زیر نظر دارند و به همین خاطر است که ریزترین قراردادهای پنهانی آن‌ها نیز افشا می‌شود اما قراردادهای بزرگ که دیگر جای خود دارد و به هیچ عنوان نمی‌توانند آن‌ها از چشمان تیزبین این افراد پنهان کنند. یکی از این قراردادهای پنهان بین دو شرکت معروف دنیای فناوری یعنی گوگل و اپل به طور پنهانی منعقد شده است که اکنون مفاد این توافق افشا شده و برای این دو شرکت به مخمصه تبدیل گردیده است. همراه چیکاو باشید.

طبق یک دادخواست دسته جمعی که در ایالات متحده ارائه شده است، اپل و گوگل مکرراً قوانین ضد تراست را تحت قوانین ایالات متحده نقض کرده‌اند. این شکایت به توافق مالی بین دو شرکت در مورد جستجوی گوگل اشاره دارد. برای سال‌ها، گوگل میلیاردها دلار به اپل پرداخت کرده است تا موتور جستجوی پیش‌فرض این شرکت سافاری باقی بماند. این معامله با گوگل برای اپل بیشتر از درآمد حاصل از خدمات خود اپل به همراه دارد که از جمله می‌توان به برنامه اپل میوزیک(Apple Music) اشاره کرد.

گوگل به پرداخت پول به اپل برای جلوگیری از راه اندازی موتور جستجوی این شرکت متهم شده است - چیکاو

  • گوگل به پرداخت پول به اپل برای جلوگیری از راه اندازی موتور جستجوی این شرکت متهم شده است

در سال ۲۰۲۱، غول دنیای جستجو یعنی گوگل مبلغ  ۱۵ میلیارد دلار به شرکت اپل پرداخت کرده است، فقط به این دلیل که اطمینان حاصل کند که موتور جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض گوشی‌های آیفون شرکت اپل باقی می‌ماند. این توافقنامه که برخلاف قوانین طراحی شده برای محافظت از رقابت آزاد تصویب شده است، به گوگل اجازه می‌دهد هر سال منبع اصلی ترافیک را ایمن کند.

شاکیان ادعا می‌کنند که توافق حاصل شده بین دو شرکت شامل یک سری بندهای سری است. به عنوان بخشی از این معامله، اپل موافقت می‌کند که پروژه موتور جستجوی خود را دفن کند و در مورد این موتور جستجو به کاربران گوشی‌های آیفون توصیه نکند که از سافاری در عوض موتور جستجوی گوگل استفاده کنند. با این حال، در سال‌های اخیر، بسیاری از افشاگری‌ها ادعا می‌کنند که اپل در حال توسعه موتور جستجوی خود برای رقابت با گوگل است.

اپل و گوگل - چیکاو

جای تعجب نیست که شرکت کوپرتینویی می‌خواست موتور خانگی خود را به طور پیش فرض روی همه دستگاه‌های خود از جمله آیفون یا آیپد یکپارچه کند. اکنون مشخص شده است که این شرکت سال‌ها است که در ازای دریافت دستمزد سالانه بسیار بالایی از گوگل، با تعدیل راه اندازی این پروژه شرکتی و اختصاصی شرکت خود موافقت می‌کرده است. با این حال، شایعه شده است که این برند در نهایت مایل است تا وابستگی خود را از موتور جستجوی گوگل رها کند تا بتواند از حملات دیوانه‌وار قانونگذاران جلوگیری کند.

تازه، این همه ماجرا نیست. بر اساس این دعوی حقوقی، گوگل به طور مخفیانه بخشی از سود حاصل از موتور جستجوی خود در گوشی‌های آیفون اپل را با اپل تقسیم خواهد کرد. بنابراین شرکت تیم کوک بخشی از درآمد تبلیغاتی تولید شده توسط موتور جستجوی گوگل را هر ساله و به طور مرتب دریافت می‌کند.

با حصول اطمینان از این که این توافق از توسعه راه حل های رقیب جلوگیری می کند، شکایت کنندگان می‌خواهند که عدالت، این دو شرکت را حداقل از همکاری در این زمینه با یکدیگر منع کند. مهمتر از همه، این اقدام دسته جمعی می‌خواهد که این دو غول فناوری به «شرکت های جداگانه و مستقل» تجزیه شوند تا سرانجام به انحصار آنها پایان داده شود.

گوگل در حال کار بر روی عینک های جدید AR است که با اپل گلس رقابت خواهد کرد - چیکاو

  • گوگل در حال کار بر روی عینک های جدید AR است که با اپل گلس رقابت خواهد کرد

در خبری جداگانه، نیویورک تایمز (New York Times) به تازگی مقاله‌ای در مورد محصولات واقعیت افزوده منتشر کرده است که شرکت‌های بزرگ فناوری هم اکنون بر روی آن کار می‌کنند. اخیراً شایعات و افشاگری‌هایی در مورد عینک‌های AR آینده اپل منتشر شده است. اما به گفته نیویورک تایمز، شرکت گوگل نیز در حال کار بر روی یک محصول مشابه است.

بنابراین، نیویورک تایمز جزئیات زیادی در مورد محصول این گزارش ارائه نکرده است و شرکت گوگل نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. با این حال، شایعات حاکی از آن است که دستگاه جدید یک دستگاه تکامل یافته طبیعی از خط تولید شرکت کانادایی North خواهد بود که گوگل در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد – شهریور ۱۳۹۹) آن را خریداری کرده است. هنگامی که گوگل قصد خریداری شرکت کانادایی نورث را داشت و در حال تنظیم قرار داد انتقال ان به مجموعه شرکت های گوگل بود، این شرکت کانادایی در حال آماده‌سازی این عینک هوشمند برای عرضه در بازار بود. در آن زمان که این عینک مراحل آخر تولید را می‌گذراند قرار بود با نام عینک هوشمند فوکال ۲ ( Focals 2.0 smart glasses) به بازار ارائه شود.

عینک های جدید AR گوگل - چیکاو

عینک هوشمند فوکال ۲ شرکت نورث کانادا مجهز به پروژکتور هولوگرافیک بوده که قادر به نمایش اطلاعات خاص از جمله پیش بینی آب و هوا و وظایف تقویم است. اکنون احتمال داده می‌شود که عینک جدید AR گوگل باید نسخه‌ی توسعه یافته‌ای از این محصول شرکت نورث کانادایی باشد که در آن زمان به دلیل انتقال به مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه اپل فصت رونمایی و معرفی برای عرضه در بازار را پیدا نکرد.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.