تاثیر سئو وردپرس در کسب و کارهای اینترنتی

به طور کلی جهت رسیدن به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو، باید اصول سئو را رعایت کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. بسیاری از سایت‌ها بر مبنای سیستم محتوای وردپرس طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل اهمیت دارد که برای ارتقا رتبه این سایت‌ها با سئو وردپرس آشنا شویم. طی این مطلب قصد داریم به شکل کامل در مورد وردپرس و سئو مربوط به آن صحبت کرده و راهکارهای مفید جهت رسیدن به رتبه‌های برتر صفحه نتایج را شرح دهیم. با ما همراه باشید. 

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که جهت راه‌ندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم مدیریت محتوا به شکل رایگان امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. پیش از آنکه در مورد سئو وردپرس صحبت کنیم، بهتر است تا ابتدا مزایای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا را شرح دهیم.

  • شکل زیبا: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وردپرس که باعث محبوبیت آن نیز شده است، مربوط به ظاهر زیبا و جذاب آن می‌شود. قالب‌های مختلفی برای وردپرس وجود دارند که شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را در سایت خود پیاده‌سازی کنید. وجود قالب آماده به این معنی نیست که شما دیگر نمی‌توانید از قالب سفارشی خود در وردپرس استفاده کنید. پس از شخصی‌سازی قالب مدنظرتان، می‌توانید به راحتی به‌واسطه وردپرس آن را در سایت‌تان پیاده‌سازی کنید. 
  • مدیریت راحت: جهت سئو وردپرس، باید بتوانید که به راحتی این سیستم مدیریت محتوا را مدیریت کنید. یکی از ویژگی‌های بارز وردپرس مربوط به راحتی کار با آن می‌شود. شما حتی با گوشی نیز می‌توانید خیلی ساده به وردپرس دسترسی داشته باشید و از امکانات متنوع آن بهره ببرید. 
  • هزینه پایین: بسیاری از امکانات وردپرس به شکل رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. مالکان سایت‌های غیروردپرسی، جهت اعمال هرگونه تغییر در سایت خود مجبورند تا به شرکت طراحی سایت‌شان مراجعه کرده و با پرداخت هزینه تغییرات مدنظرشان را اعمال کنند. 
  • امنیت بالا: وردپرس یکی از امن‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان است که به امنیت کاربران اهمیت زیادی می‌دهد. تیم توسعه‌دهنده وردپرس پیوسته در تلاش هستند تا با به‌روزرسانی‌های مختلف تهدیدات امنیتی جدید را شناسایی و با آن‌ها مبارزه کنند. 
  • عملکرد عالی در سئو: سئو وردپرس می‌تواند کمک بسیار زیادی به ارتقای رتبه سایت شما بکند و مسیر رسیدن به موفقیت را برای‌تان کوتاه‌تر کند. درواقع تیم برنامه‌نویسی وردپرس به بهترین شکل ممکن و به صورت استاندارد کدنویسی‌ها را انجام داده تا سئو سایت‌تان بسیار بهبود پیدا کند. 

نکات مهم در سئو وردپرس

جهت بهینه سازی سئو سایت با وردپرس باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این نکات را شرح خواهیم داد.

انتخاب هاست مناسب

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راه‌اندازی یک سایت وردپرسی، انتخاب هاست مناسب و قدرتمند است. بگذارید از همین ابتدا تکلیف را روشن کنیم؛ اگر قصد دارید به شکل جدی در سایت‌تان فعالیت کنید و به موفقیت برسید، به‌هیچ‌عنوان از هاست‌های اشتراکی و ارزان استفاده نکنید. یک هاست قدرتمند می‌تواند به خوبی تلاش‌های شما را به نتیجه مثبت برساند. اگر محتوای عالی و ارزشمند تولید کنید، اما سایت خود را در یک هاست اشتراکی راه‌اندازی کنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید به هدف مدنظر خود برسید. اکنون امکان دارد این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود که هاست یک سایت وردپرسی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ ازجمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به PHP، مای اس کیو ال(mySQL) نسخه 5.6 یا بالاتر و یا ماریادی بی(MariaDB) نسخه 10.1 و پشتیبانی از HTTPS اشاره کرد. 

استفاده از افزونه سئو یوست سئو

جهت سئو وردپرس به بهترین شکل ممکن، افزونه یوست سئو می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. این افزونه شما را از اشتباهات سئو که مرتکب می‌شوید آگاه می‌کند و به شما هشدار می‌دهد که آن‌ها را برطرف کنید. ازجمله مهم‌ترین امکانات این افزونه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نظارت به محتوای نوشته شده و تراکم کلمات کلیدی در آن
  • اعمال ویرایش‌های لازم بر توضیحات متا
  • ایجاد نقشه سایت XML
  • پیاده‌سازی قابلیت کاربردی Breadcrumbs
  • افزودن برچسب‌های اسکیما و شبکه‌های اجتماعی

شما هم‌اکنون می‌توانید این افزونه را به شکل رایگان دانلود و نصب کنید؛ البته یک نسخه پولی نیز از افزونه یوست سئو منتشر شده که قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

طراحی نقشه سایت XML

یکی دیگر از مواردی که برای سئو وردپرس باید به آن توجه داشته باشید، تشکیل نقشه سایت XML است. این نقشه چرا در سئو مطالب تاثیر دارند؟ بسیاری از موتورهای جستجو ازجمله گوگل، از نقشه سایت استفاده می‌کنند تا نسبت به ساختار سایت به درک بهتری برسند و به شکل بهینه‌تری از خزنده‌ها یا ربات‌های خود استفاده کنند. همان‌طور که ذکر کدیم، شما به کمک افزونه یوست سئو قادرید تا به راحتی نقشه XML سایت خود را ایجاد کنید. جهت فعال کردن نقشه سایت‌تان وارد تنظیمات افزونه یوست شده، سپس به قسمت عمومی یا General وارد شده و گزینه XML Sitemaps را فعال کنید.

ایندکس کردن دسته‌بندی‌ها

ایندکس کردن دسته‌بندی‌های مختلف در سایت‌تان (این دسته‌بندی می‌تواند در زمینه مطالب یا محصولات باشد) می‌تواند نقش بسزایی در سئو وردپرس داشته باشد. درواقع با ایندکس کردن این دسته‌بندی‌ها گوگل می‌تواند درون‌مایه محتواهای شما را بهتر درک کرده و مورد بررسی قرار دهد. برای فعال کردن ایندکس دسته‌بندی‌ها می‌توانید وارد تنظیمات افزونه یوست سئو شده و در منوی اصلی روی گزینه سئو (SEO) کلیک کرده و وارد بخش ظاهر جستجو شوید. سپس با مراجعه به زبانه طبقه‌بندی‌ها گزینه‌ای را تحت عنوان «نمایش دسته‌ها در نتایج جستجو؟» مشاهده می‌کنید که باید آن را فعال نمایید.

پس از انجام مراحل فوق، نوبت به نوشتن عنوان و توضیحات دسته‌بندی‌ها می‌رسد. جهت نوشتن توضیحات دسته‌بندی‌ها تنها باید وارد پنل سایت شده و با مراجعه به بخش نوشته‌ها و در ادامه دسته‌بندی‌ها، گزینه ویرایش را کلیک کنید و توضیحات مربوطه را بیفزایید. 

توجه به بخش ثبت نظرات

ممکن است کاربران و یا ربات‌های مختلف در زیر مطالب ارزشمندتان نظرات غیرمرتبط داده و یا لینک‌های مخنلف ارائه دهند. جهت اینکه سئو وردپرس شما به‌واسطه این لینک‌ها و نظرات غیرمرتبط دچار مشکل نشود، بهتر است تا حتما ثبت نظرات را روی حالت دستی قرار دهید؛ این کار باعث می‌شود که مدیریت بیشتری رو نظرات مختلف مطالب سایت خود داشته باشید. جهت فعال‌سازی حالت دستی وارد بخش گفت‌وگو شده و تیک مربوط به «دیدگاه‌ها باید به صورت دستی تایید شوند» را فعال کنید. 

فعال کردن بردکرامب

بردکرامب نقش یک راهنمای عالی را برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو دارد که می‌تواند کمک زیادی به سئو سایت شما بکند. به طور کلی گوگل هر اقدامی را که باعث جلب نظر مثبت کاربرانش شود، می‌پسندد و آن را به‌عنوان یک امتیاز مثبت برای سایت تلقی می‎‌کند. استفاده از بردکرامب می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای کاربران باشد تا به مطالب یا محصولات دلخواه خود در سریع‌ترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنند. از آن‌جایی که این قابلیت مورد پسند کاربران قرار می‌گیرد، گوگل نیز آن را تحسین کرده و سایت‌هایی را که به این ویژگی اهمیت می‌دهند، مورد تشویق قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که عدم استفاده از بردکرامب به معنای جریمه شدن از سوی گوگل نیست؛ اما این قابلیت می‌تواند تاثیر مثبتی در سئو وردپرس داشته باشد. 

دنیای سئو بسیار گسترده‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. جهت تسلط به این دنیای عظیم باید مطالعات خود را دراین‌باره گسترش داده و راجع‌به آن تحقیق کنید. سایت سئودانان یکی از بهترین سایت‌های فعال در زمینه سئو وردپرس و انواع مختلف سئو است که می‌تواند کمک بسیار زیادی در این راه به شما بکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.