آشنایی با مهمترین نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک

در این مقاله قصد داریم در رابطه با نرم افزارهای پرکاربرد مهندسی مکانیک صحبت کنیم و بصورت کلی کاربرد هرکدام را بررسی نماییم.در اینجا با نرم افزارهای کتیا ، انسیس ، فلوئنت  آشنا می شوید.با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تمامی افراد متخصص در نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک می دانند حوزه طراحی عنصر پایه رشته مهندسی مکانیک است. تمام فعالیت های مربوط به آن بر طراحی، شبیه سازی و آزمایش مدل سازی استوار است. در نتیجه، مهندسان و متولیان مکانیک به ابزاری برای پیشبرد ایده‌ها و دسترسی به محصولات جدید و به کارگیری تفکرات خلاقانه خود برای پیشبرد مدل توسعه ‌یافته نیاز دارند. نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک به مهندسان کمک می کنند تا قبل از ساخت نمونه فیزیکی یا به دیگر سخن پروتو-تایپ، تفکر طراحی را  مورد تجزیه و تحلیل برقرار دهند. امروزه بسته‌ های نرم‌ افزاری متنوعی در دسترس مهندسین مکانیک است، اما آنهایی که به طور گسترده در حوزه طراحی و تولید استفاده می‌شوند زیاد نیست. با این حال، آشنایی هر چند محدود با معروف ترین نرم افزارها و ابزارهای مورد بحث در اینجا برای مهندسان مکانیک مفید خواهد بود.

نرم افزار انسیس

نرم افزار انسیس کاربر را قادر می‌سازد تا با اطمینان شاهد پیشرفت محصولات  در دنیای واقعی و بر اساس پیش‌بینی های خود باشد.

برای انجام پروژه انسیس توسط مهندسان استفاده کننده از این نرم افزار برای ایجاد نمونه‌های اولیه به صورت مجازی و کامل از محصولات استفاده می شود. این نمونه ها به صورت عمده شامل بخش های مکانیکی، الکترونیکی و نرم‌افزاری بوده و شمایی از دنیای واقعی هستند.

از سوی دیگر این نرم افزار که زیر مجموعه نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک است، نقش موثری در پیشبرد علوم و فنون در محیط های دانشگاهی ایفا می کند. استفاده عملی از این نرم افزار موجب شده است تا دانشجویان مهندسی برای یادگیری بخش فیزیک یا تجربه عملی خود هر چه سریع تر با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین محققان سطوح بالاتر دانشگاهی مانند دانشجویان ارشد، از شبیه سازی برای درک و ارائه راه حل مسائل پیچیده  و تولید داده ها  استفاده می کنند.

نرم افزار فلوئنت

نرم افزار فلوئنت یکی دیگر از نمونه نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک است که برای مدل‌سازی بخشهای فنی از جمله جریان سیال، انتقال حرارت، انتقال جرم و واکنش‌های شیمیایی به کار می رود. بسته نرم افزاری فلوئنت شامل تعدادی رابط جهت اتصال به دیگر برنامه های معادل است. در این ابزار مولفه ای موسوم به UDF ترکیب مدل‌های مختلف را به وسیله توابع کاربری و موجود در نرم افزار فلوئنت  امکان‌پذیر می‌سازد. این ابزار در دو نسخه‌ ۳۲ و ۶۴ بیتی و به صورت 2 و 3 بعدی قابل استفاده است.

اغلب شرکت ها و دانشجویان سفارش پروژه فلوئنت خود را به موسسات معتبری که سالها در این حوزه کار کرده و رزومه درخشانی دارند میسپارند چرا که پروژه های فلوئنت نیاز به دقت بیشتری نسبت به سایر نرم افزارهای مهندسی مکانیک دارند.

پروژه های قابل انجام با انسیس

در حوزه دانشگاهی، مکانیک سازه در تعامل با حوزه های دیگر از جمله دما، دینامیک سیالات و الکترومغناطیسی ، غالبا دید کاملی از محصول ارائه داده و پتانسیل هر گونه نوآوری در آینده را به همراه دارد. در اصل تولید یک نمای چند وجهی از  مؤلفه های متنوع منجر به هماهنگی دقیق تر منجر به عملکرد سیستم و کارایی بیشتر می شود. از دیگر کاربرد ها و پروژه های قابل انجام با انسیس می توان به:

  • تولید شبیه سازی خودکار گردش کار پارامتریک
  • تنظیمات پیش فرض تجزیه و تحلیل میدانی
  • غیر خطی بودن شبیه سازی
  • تجزیه و تحلیل فاز طراحی مفهومی در استاتیک
  • تماس های غیر خطی
  • بررسی اصطکاک و خستگی سازه
  • میدان های دمای گذرا
  • کمانش و فرکانس های طبیعی
  • مطالعات پارامتریک
  • بهینه سازی توپولوژی و محاسبات عمر سرویس

اشاره نمود.

 پروژه های قابل انجام با فلوئینت

درمیان نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک در حال حاضر، ادغام نرم افزار دینامیک سیالات محاسباتی یا (CFD) تنها در دوره های بالاتر از مقطع کارشناسی استفاده می شود. برای پاسخ به سوال  “پروژه های قابل انجام با فلوئینت کدام است؟” باید توجه داشت که فراگیران ابتدا  اصول دینامیک سیالات را آموخته و به آنها اجازه می‌دهند تا برای چالش های مکانیک چرخشی بر محیط CFD تمرکز کنند. این رویکرد، در حالی است که  آماده‌سازی این افراد قبل از ورود به محیط های صنعتی واقعی مفید است. از سوی دیگر این ابزار را  می‌توان به صورت یک ماده درسی در طول دوره کارشناسی تکمیل کرد.

به طور کلی، فراگیری چنین دوره هایی  تا حدودی یک چالش در حال پیشرفت است، اما در عین حال یک اثبات منحصر به فرد از مفهوم  آموزش مدل‌سازی و محاسباتی در اوایل برنامه درسی مقطع کارشناسی است. خروجی های با کیفیت بالا در  کار تولید شده توسط پروژه های قابل انجام با فلوئینت نشان از دقت، و سطح بالای این ابزار دارد. این نرم افزار می تواند توسط متخصصان حوزه صنعت در زمینه های مهندسی شیمی، مکانیک، عمران، هوافضا ، زیست شناسی، شیمی و پزشکی به شکلی قابل گسترش استفاده شود.

از سوی دیگر این نرم‌افزارو همچنین دیگر نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک، شامل قابلیت‌های مدل‌سازی فیزیکی بسیار فزاینده ای است که در:

  • قابلیت های مدل‌سازی جریان
  • محاسبه آشفتگی
  • انتقال حرارت
  • کاربردهای صنعتی و محاسبه جریان هوا بر روی بال و بدنه هواپیما
  • احتراق در کوره
  • سکوهای نفتی

و غیره استفاده می شود.

 نرم افزار کتیا

امروزه انواع مختلفی از نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک مدل سازی سه بعدی برای انواع سلیقه ها و کاربران با توجه به نیاز آنها از مبتدی تا متخصصان حرفه ای در بازار عرضه شده است.  نرم افزار کتیا یک راه حل در حال تکامل، مبتنی بر ویژگی Hyper-platform برای کاربردهای طراحی، ساخت، مهندسی و سه بعدی به کمک سخت افزار است. سازنده این نرم افزار شرکت خوشنام Dassault Systèmes است و برای ایجاد پلتفرم های مربوط به طراحی جامدات، مجموعه ها، نقشه ها، ساخت و تجزیه و تحلیل ایده آل است. نرم افزار کتیا به مانند Solidworks، این برنامه دارای مدل‌سازی وابسته به پارامتر قدرتمند و ابزارهای رندرینگ است. با این حال، این ابزار دارای عملکرد پیشرفته تری در سطوح و ساختار های ماژولار در  حوزه های مختلف صنعتی است.

 پروژه کتیا

پروژه کتیا در دهه 1970، برای کمک به رفع مشکلات تیم های فنی و مهندسی شرکت Dassault Systèmes، خصوصا در پروژه های وابسته به هواپیماهای سری میراژ توسعه داده شد. در سال های بعد از آن در حوزه وسایل نقلیه، هوافضا، خودروسازی و صنایع دریایی استفاده شد. از آن زمان تاکنون، متخصصان طراحی شرکت با اعمال نوآوری و بهینه سازی عملکرد نرم‌افزار به  نسخه های همه کاره و قدرتمند تری از کتیا رسیده اند. بدون شک یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای CAD در بسیاری از صنایع از جمله تولید مواد افزودنی است.

همیارپروژه ، مرکز انجام پروژه های مکانیک با نرم افزارهای مختلف :

سایت “همیارپروژه” مرکزی برای پروژه های مهندسی مکانیک و رشته های دیگر است .این سایت با داشتن صدها متخصص در حوزه های مختلف از جمله مهندسی مکانیک و مهارت در همه نرم افزارهای این رشته و انجام دادن هزاران پروژه موفق رزومه ای درخشان در بین موسسات دیگر دارد.اگر پروژه ای با نرم افزارهایی مانند کتیا ، انسیس ، فلوئنت یا اتوکد دارید چه دانشجویی باشد و چه تجاری میتوانید برای انجام آن روی این سایت حساب باز کنید.

جهت سفارش پروژه میتوانید به تلگرام یا واتساپ شماره 09117983709 پیام دهید و یا تماس حاصل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.