بررسی تاثیر کد تخفیف بر روی کاربران و نحوه استفاده درست از آن

کد تخفیف یا کد تبلیغاتی ترکیبی از کاراکترهای الفبایی است که نهادهای تجارت الکترونیک برای تشویق خرید در وب سایت خود در دسترس عموم قرار می دهند. این یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های بازاریابی است که برای ترغیب افراد به بررسی محصول یا خدمات جدید با ارائه قیمت پایین‌تر استفاده می‌شود.

در این مقاله سعی داریم تا نحوه استفاده درست از کد تخفیف و تاثیر گذاری آن بر روی کسب و کارها را نشان بدهیم و با بررسی موردی سه کسب و کار ایرانی که از این تکنیک بازاریابی به درستی برای جلب رضایت کاربران خود استفاده می کنند، به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید با این روش مشتریان خود را بیشتر کنید.

انواع کد تخفیف

قبل از هر چیز نیاز داریم تا با انواع کد تخفیف آشنا شویم :

تخفیف بر اساس درصد

این مورد بیانگر این موضوع می باشد که فروشگاه بدون احتساب مالیات و حمل و نقل، از سفارش مصرف کننده به صورت درصد کم می کند. برخی از فروشگاه ها قبل از اعمال این تخفیف به حداقل هزینه نیاز دارند.

تخفیف ثابت

همانند تخفیف درصدی، این مدل نیز ممکن است قیمت را برای خریدهای خاص در صورت رعایت حداقل سبد خرید کاهش دهد.  به عنوان مثال تخفیف 15 هزار تومانی برای خرید های بالای 60 هزار تومان.

ارسال رایگان

این کد تخفیف می‌تواند خریدار را از هزینه‌های حمل و نقل معاف کند، اما به طور معمول فروشندگان این کدها را فقط به سفارش‌های داخل همان شهر محدود می‌کنند.به عنوان مثال مجموعه باسلام با ارائه کد تخفیف باسلام ، به کاربران این امکان را می دهد تا برای سفارش خود ارسال رایگان داشته باشند.

این کدها می توانند در یک بازه زمانی خاص یا به عنوان کد یکبار مصرف ارائه شوند.

هدف از ارائه کد تخفیف چیست؟

ارائه کد تخفیف یک تکنیک دو سر بُرد است که به نفع مشتریان و هم کسب و کارها می باشد:

حمایت از اهداف فروش و حفظ مشتری

یک کسب‌وکار می‌تواند یک کد تخفیف برای جذب سفارش‌های تازه یا تکراری ارائه دهد. این قضیه می تواند در طی تعطیلات یا فصول خاص و رویدادهایی مانند بلک فرایدی که مشتریان از آن استقبال می کنند یا آماده هستند، زمان بندی شود.

شرکت ها همچنین می توانند این کدها را در ازای بررسی محصول خود یا پاسخ به نظرسنجی صادر کنند. فروشگاه‌های اینترنتی همچنین می‌توانند با ارائه این انگیزه به خریدارانی که قصد دارند وب‌سایت خود را بدون تکمیل خرید ترک کنند، از کدهای تخفیف برای کاهش رها شدن سبد خرید استفاده و یا به ایمیل مشتریان خود ارسال می کنند.

افزایش تجربه خرید

تخفیف‌ها می‌توانند تأثیر روانی مثبتی بر جای بگذارند که ظاهراً احساس بهتری نسبت به دریافت یک هدیه واقعی دارد. یک مطالعه علمی حتی نشان داده که کوپن‌ها می‌توانند در عین افزایش سطح اکسی توسین، که به عنوان یکی از «هورمون‌های شادی» بدن شناخته می‌شود، احساس آرامش بیشتری در گیرندگان ایجاد کنند.

ارائه دادن کدهای تخفیف به خریدارانی که قصد خرید از یک فروشگاه برای بار اول را دارند چنین تاثیری می تواند داشته باشد. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند با دادن یک تخفیف مناسبتی (تولد یا سالگرد ازدواجشان) یا پاداش وفاداری به مجموعه ، به مشتریان خود احساس ویژه‌ای را هدیه دهند.

به عنوان مثال مشترکین جدید سامانه تماشای آنلاین فیلم و سریال فیلیمو، برای خرید اولین اشتراک 3 ماهه خود با وارد کردن کد تخفیف فیلیمو ، می توانند از تخفیف 50 درصدی بهره‌مند شوند.

کمک به سنجش اثربخشی کمپین بازاریابی

استفاده از کدهای متفاوت به شما کمک می کند تا متوجه شوید کدام نوع تخفیف بیشترین کلیک را در بین مخاطبان هدف دارد. همچنین، با اختصاص کدهای خاص به هر پلتفرم مورد استفاده، یک کسب‌وکار می‌تواند بررسی کند که کدام کانال‌های اجتماعی بیشترین مخاطب را ایجاد می‌کنند.

پیشی گرفتن از رقبا

استراتژی بازاریابی تخفیفی راهی عالی برای عقب ماندن از رقبا یا پیشی گرفتن از آنها است، به خصوص اگر کسب و کار کسی محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه دهد. به عنوان مثال مجموعه دیجی کالا به تازگی با رو نمایی از سرویس جدید خود به نام دیجی کالا جت وارد بازار پر رقابتی شده است. اما دیجی کالا با هوشمندی و ارائه کد تخفیف دیجی کالا جت سعی بر این دارد تا از این تکنیک برای افزایش کاربران این سرویس خود استفاده نماید.

نحوه راه اندازی کمپین های کد تخفیف موفق

کسب و کارها می توانند با انجام مراحل زیر بیشترین بهره را از کدهای تخفیف ببرند:

قبل از هر چیز تحقیق انجام دهید

یک شرکت باید با بازدید از وب‌سایت‌های رقبا و بررسی فعالیت‌های تبلیغاتی فعلی آن‌ها، شرایط فعلی کسب و کار خود را بررسی کند.

همچنین باید مقدار کد تخفیف خود را تعیین کند – نباید آنقدر بزرگ باشد که شرکت ضرر کند. همچنین، کسب و کار باید بهترین تاریخ پایان تبلیغات را تعیین کند. کمپین های تخفیف به طور متوسط ​​یک تا دو هفته اجرا می شوند. اما برای تبلیغات یک روزه، بهتر است آنها را در روزهای پرداخت، تعطیلات و آخر هفته های آخر ماه زمان بندی کنید.

آنها را یکبار مصرف و شخصی سازی کنید

شما با محدود سازی دریافت کنندگان کد تخفیف می توانید بازاریابی هدفمند تری داشته باشید. به عنوان مثال بررسی کنید که کدام یک از مشتریان شما سوددهی بیشتری برای شرکت شما دارند.و همیشه سعی بر این داشته باشید که کد های تخفیف شما یکبار مصرف و دارای تاریخ انقضا باشد.

کانال انتشار را مشخص کنید

پس از آماده شدن کد تخفیف ، تیم بازاریابی می تواند آن را از طریق کانال های مختلف مانند ایمیل ، رسانه های اجتماعی و پیامک برای مشتریان ارسال کند.یکی دیگر از کانال های انتشار می تواند وبسایت های تخفیف گروهی باشد.

موپن، اولین پلتفرم بررسی، اشتراک‌گذاری و معرفی کدهای تخفیف و کوپن‌های فروشگاه‌های اینترنتی و مراکز خدمات آنلاین است. موپن بستری برای رقابت و معرفی خدمات آنلاین است تا هم فروشگاه‌ها بتوانند محصولات و خدمات خود را راحت‌تر به مشتریان معرفی کنند و در صحنه رقابت از بقیه پیشی بگیرند و هم کاربران بتوانند با مقایسه این خدمات، به بهترین و در عین حال ارزان‌ترین آن‌ها دست‌ یابند.

همچنین فروشگاه‌ها می‌توانند از آمار، ارقام و بازخورد کاربران مطلع شده و کمپین‌های تبلیغی و تخفیفی خود را به نحو احسن و با بازدهی بیشتر برگزار کنند.

عملکرد کد تخفیف خود را پیگیری کنید

کسب‌وکارها می‌توانند از برنامه‌ها یا افزونه‌ها برای نظارت بر داده‌هایی استفاده کنند که کدهای تبلیغاتی را ردیابی می‌کنند تا بفهمند هر کمپین چگونه انجام می‌شود یا کدام نوع تخفیف مؤثرتر بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments