7 دلیل که می‌گویند شما هم باید آموزش دهید!

این روزها، همه چیز با وجود اینترنت تغییر کرده و حتی آموزش دادن و یاد گرفتن هم دستخوش تغییر شده است. در این بین که بازار فروش دوره‌های آموزشی خوب است، چرا شما یکی از فروشندگان نباشید و از این راه به درآمد نرسید؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در ادامه دلایلی به شما می‌گوییم که دیگر نمی‌توانید بیخیال باشید و به ساخت دوره آموزشی، فکر نکنید! اگر می‌خواهید درآمدی جانبی و غیرفعال داشته باشید، همراه ما باشید …

مهم‌ترین دلایلی که می‌گویند شما هم باید آموزش دهید!

در این بخش 7 دلیل مهم و عمده به شما می‌گوییم که هرکدام از این دلایل می‌توانند شما را به سمت ساخت دوره آموزشی ترغیب کنند و به شما بگویند که باید آموزش دهید!

1- در درجه اول، خودتان یاد می‌گیرید!

محققان همیشه می‌گویند که یکی از بهترین روش‌های یادگیری این است که مطالب را برای دیگران توضیح دهید! دوران مدرسه را به یاد بیاورید، وقتی دوستتان از شما یک سوال می‌پرسید و با فکر کردن و مطالعه جواب او را می‌دادید، درواقع شما هم در حال یادگیری از خودتان بودید…

توصیه می‌کنیم اگر شده حتی یک دوره‌ی کوتاه و ساده تولید کنید تا متوجه شوید که در همین ابعاد کوچک هم، اطلاعات جدیدی برای یادگیری وجود دارند و نکاتی هستند که تا کنون به آنها توجه نکرده‌اید.

زمانی که قصد دارید یک موضوع را آموزش دهید، بیشتر روی آن تمرکز می‌کنید، عمیق‌تر می‌شوید و سعی می‌کنید بهتر موضوعات را درک کنید و تا جای ممکن، ساده و روان توضیح دهید؛ تنها در این صورت است که شما برخی نکات مهم را یاد می‌گیرید!

2- رایگان است!

بله! برای تولید دوره آموزشی شما هزینه‌ای نمی‌کنید، بلکه از منبع اطلاعاتی و توانایی‌های خودتان بهره می‌برید و آموزش می‌دهید.

می‌توانید موضوعاتی که تاکنون یاد گرفته‌اید را به راحتی دسته‌بندی کنید و برای هر کدام مطالبی جمع‌آوری و تولید کنید و سپس همه‌ی مطالب را در کنار یکدیگر قرار دهید و یک دوره بسازید، آن هم رایگان!

ابزارهای مختلفی وجود دارند که رایگان هستند و در جهت ساخت دوره آموزشی به شما کمک می‌کنند، ابزارهایی مثل پاورپوینت، کمتازیا و …

البته برای فروش و بازاریابی دوره آموزشی نیز راهکارهای رایگانی وجود دارد، شما می‌توانید دوره‌ی آموزشی خود را در پلتفرم‌های فروش و یادگیری دوره آموزشی منتشر کنید، پلتفرم‌هایی مانند چ یاب و Udemy به شما کمک میکنند تا دوره های اموزشی خود را با کمترین دغدغه پشتیبانی و بازاریابی، به دست مشتریان و دانش پژوهان احتمالی خود برسانید.

3- آموزش؛ یک روش خوب برای کسب درآمد

همیشه و در هر زمانی، آموزش وجود داشته و یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه بوده و هست. اما این روزها می‌بینیم که روش آموزش دادن تغییر کرده و مردم برای یادگیری موضوعات مختلف، به سراغ اینترنت می‌روند و دوره‌های آموزشی آنلاین و ویدیویی مختلفی را خریداری می‌کنند!

آموزش دادن چه به صورت آنلاین و برگزاری کلاس و چه به صورت آفلاین و ضبط ویدیو، در هر حالت می‌تواند برای شما سودآور باشد. به طوری که می‌بینیم خیلی از افراد موفق، صرفا از طریق تولید دوره آموزشی، درآمد کسب می‌کنند و این نخستین و مهم‌ترین روشِ آنها برای کسب درآمد است!

اگر آنها توانسته‌اند، شما هم می‌توانید!

تولید و فروش دوره آموزشی می‌تواند به شغل اول و یا پاره وقت شما تبدیل شود و به صورت تفریحی آن را انجام دهید و در عین حال که یاد می‌گیرید، به دیگران هم نکاتی را آموزش دهید!

4- هرکسی، مهارتی برای آموزش دادن دارد!

شاید با خودتان بگویید: من که چیزی بلد نیستم و مهارت خاصی ندارم، پس چطور می‌توانم دوره آموزشی بسازم و اصلا چه چیزی آموزش دهم؟

اشتباه نکنید، هر مهارتی می‌تواند به دوره آموزشی تبدیل شود!

هر کاری که می‌توانید انجام دهید و هر مهارت کوچکی که دارید را روی یک تکه کاغذ لیست کنید، مطمئن باشید از این لیست چند ایده‌ی جذاب برای ساخت دوره به دست می‌آید!

برای هر موضوعی که فکرش را هم نمی‌کنید، دوره آموزشی وجود دارد و جالب این است که دوره‌هایی به فروش می‌روند که اصلا انتظار ندارید!

دوره‌های مختلفی برای نقاشی، خوانندگی، ساخت موسیقی، سخنوری، برقراری ارتباط موثر، برنامه‌نویسی، آرایشگری و … وجود دارند و دوره‌ی شما هم می‌تواند در بین این‌ها قرار بگیرد!

تا همینجا هم به قدر کافی تاخیر داشته‌اید، دیگر بس است! همین حالا شروع کنید و اولین دوره آموزشی خود را بسازید: راهنمای تولید دوره آموزشی

5- کافیست یکبار آن را انجام دهید!

اگر قصد دارید یک دوره آموزشی و ویدیویی بسازید، بدین صورت که افراد دوره شما را خریداری کنند و سپس ویدیوها را دانلود کنند و ببینند.

شما با صرفِ زمانی معقول و مناسب می‌توانید دوره‌ی بینظیری تولید کنید و آن را به یک منبع درآمد غیرفعال تبدیل کنید! یعنی دیگر لازم نیست هر روز حتما ساعات مشخصی را کار کنید تا درآمد داشته باشید!

البته ساخت اولین دوره آموزشی، زمان بیشتری از شما می‌گیرد اما کم کم متوجه جریان می‌شوید و می‌توانید با سرعت بیشتری حرکت کنید و در عین حال کیفیت را نیز بهبود ببخشید.

6- نیازی به گواهینامه ندارید!

برای ساخت دوره آموزشی، نیازی به تاییدیه و یا گواهینامه ندارید! کافیست آن موضوع را به خوبی یاد گرفته باشید و از طریق آن، موفقیتی کسب کرده باشید.

مثلا اگر یک نفر می‌خواهد دوره‌ی برنامه نویسی موفق و پرفروشی بسازد، باید حداقل چند نمونه کار داشته باشد و آن نمونه‌ها را به کاربران معرفی کند.

در این صورت مخاطب با خودش می‌گوید این شخص توانسته با این مهارت موفق شود و به اینجا برسد، پس من هم دوره آموزشی او را می‌بینم تا بتوانم به موفقیت نزدیک‌تر شوم و مباحث کاربردی و تجربه محور بیشتری یاد بگیرم.

7- می‌توانید آن را به شکل‌های مختلفی تبدیل کنید

خوشبختانه امروزه تنوع مطالب و محتواهای آموزشی به شدت بالا رفته و می‌توانید دوره آموزشی خود را پس از تولید و حتی فروش، به شکل‌های مختلفی تبدیل کنید.

مثلا یک ماه پس از انتشار دوره، کتاب الکترونیکی یا همان ایبوکی برای آن تهیه کنید و به صورت رایگان یا غیررایگان منتشر کنید.

در ضمن می‌توانید پادکستی مرتبط با دوره آموزشی خود بسازید و از این طریق هم محبوب شوید هم مخاطب بیشتری جذب کنید و فروش خود را بالا ببرید.

به نوعی آموزش دادن، چوب دو سر طلاست، شما آموزش می‌دهید و نه تنها چیزی از دست نخواهید داد، بلکه اعتماد، محبوبیت و احتمال بسیار قوی، درامد خوبی را نیز به دست می‌آورید!

مزایا و معایب تولید دوره آموزشی در یک نگاه!

راه و روش مختلفی برای آموزش دادن وجود دارد و یکی از آنها آموزش آنلاین است! در این بخش به طور خلاصه نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین مزایا و معایب ساخت دوره آموزشی آنلاین…

مزایا

  • کسب درآمد، چه به عنوان منبع اصلی چه به عنوان درآمد جانبی
  • کسب اطلاعات و یادگیری در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید، نه موضوعی که به شما گفته‌اند!
  • هزینه‌ی بسیار کم و بعضا رایگان!
  • امکان آموزشِ موثرتر نسبت به سایر روش‌های تولید محتوا!
  • تولید سرنخ و آشنایی مخاطب با شما و افزایش فروش

معایب

  • باید یاد بگیرید چطور محتوای آموزشی موثری تولید کنید.
  • نحوه بازاریابی و ارائه دوره آموزشی را باید یاد بگیرید.
  • گرچه هزینه‌ی ساخت رایگان است، اما باید زمانِ خودتان را صرف کنید.

جمع بندی

ابتدا مهم‌ترین دلایل ساخت دوره آموزشی را به شما گفتیم و پس از آن به صورت خلاصه، مزایا و معایب این روش را بررسی کردیم، در نهایت تصمیم با شماست. می‌خواهید شروع کنید و یک کانال کسب درآمد جدید داشته باشید، یا مثل همیشه ادامه دهید و به ساخت دوره، فقط فکر کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.