مصرف برق تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ آتی مدیاتک از اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام پایین تر است

در دو سال گذشته، پردازنده‌های سری دایمنسیتی ۱۰۰۰ مدیاتک (Dimensity 1000 MediaTeck)، عملکردی عالی از خود در پلتفرم گوشی‌های هوشمند نشان داده‌اند و وضعیت استفاده از تراشه‌های این شرکت در بازار تلفن‌های همراه که به آن صورت مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند، به تدریج برعکس شد. همراه چیکاو باشید.

 این شرکت در طراحی و تولید تراشه‌های حوزه تلفن‌های همراه در حال حاضر به یکی از بهترین گزینه‌های مقرون به صرفه و بازیگران مهم تبدیل شده است. متأسفانه، سری تراشه‌های پرچمدار این تراشه ساز از زمان عرضه سری دایمنسیتی ۱۰۰۰ قبلی تاکنون به روز نشده‌اند و تراشه پیشرفته‌تری معرفی نشده است. اگرچه تراشه دایمنسیتی ۱۲۰۰ عرضه شد، اما موقعیت آن نسبت به یک تراشه پرچمدار تمام عیار اندکی است. طبق گزارشات قبلی، مدیاتک در پایان امسال یا اوایل سال آینده یک تراشه پرچمدار اصلی را که به احتمال زیاد عنوان دایمنسیتی ۲۰۰۰ (Dimensity 2000) یدک خواهد کشید، روانه بازار می‌کند.

گزارش اخیر خارج از چین ادعا می‌کند که مصرف کلی انرژی تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ بسیار کمتر از پردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸۹۸  کوالکام خواهد بود. این گزارش می‌گوید، از نظر مصرف برق، تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ در نسبت به پردازنده پرچمدار کوالکام حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر مصرف می کند که از این نظر آن را نسبت به پردازنده رقیب پیشتاز می‌کند.

 علاوه بر این، عملکرد دایمنسیتی ۲۰۰۰ نیز بسیار بالا خواهد بود اما این گزارش اعلام نمی‌کند که عملکرد آن آیا  از تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ پلتفرم موبایل نیز بالاتر خواهد بود یا خیر (مقایسه قبلی در مورد مصرف کمتر برق بود نه عملکرد کلی آن). با این اوصاف به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد، این تراشه یکی از گزینه‌های عمده و مهم برای استفاده در گوشی‌های هوشمند پرچمدار سال آینده باشد.

  • معماری پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک

این تراشه از معماری ARM V9  استفاده می‌کند که عملکرد آن را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. بر اساس گزارش اخیر، تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک در دسته‌های کوچک تا پایان امسال عرضه می‌شود. علاوه بر این، اولین گروه از تولیدکنندگان در حال انجام آزمایشات لازم بر روی این تراشه هستند. اگر همه چیز خوب پیش برود، و شرکت‌ها از این تراشه اظهار رضایت کنند، زمان عرضه تلفن‌های هوشمند مجهز به دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک ممکن است همزمان با زمان استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام باشد. این بدان معناست که ممکن است رقابت مستقیم و تنگاتنگی بین این تراشه‌ها به وجود آید، اما اگر بخواهیم  وضعیت قبلی بازار را ملاک قرار دهیم، تراشه اسنپدراگون همیشه حرف اول را می‌زند.

معماری پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک - چیکاو

درواقع، CPU  تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ درواقع در حد و اندازه‌های همان محصول نسل بعدی کوالکام، اسنپدراگون ۸۹۸  یا حتی قوی‌تر خواهد بود. در مورد پردازنده گرافیکی نیز گفته می‌شود که عملکرد و قدرت آن از تراشه گرافیکی اسنپدراگون ۸۸۸ قوی‌تر بوده و مصرف انرژی کمتری نیز دارد. این پردازنده پرچمدار نه تنها از دایمنسیتی ۱۲۰۰ فعلی قوی‌تر است و  باعث صرفه جویی بیشتر در مصرف برق می‌شود بلکه از پردازنده‌های سری اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام (شامل تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ و تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس) نیز قوی‌تر است.

  • پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک نمره بالای 900 هزار را کسب می‌کند

این تراشه از معماری ARM V9  با هسته فوق بزرگ Cortex X2 استفاده خواهد کرد. امتیاز اجرای این تراشه ممکن است از امتیاز ۹۰۰ هزار هم فراتر رود. با این حال، اما پیش بینی‌ها برای تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام نشان می‌دهد که امتیاز اجرای آن ممکن است برای اولین بار از یک میلیون واحد نیز عبور کند.

در مقایسه با هسته Cortex X1 مورد استفاده در تراشه اسنپدراگون ۸۸۸،  عملکرد هسته X2  نیز حداقل ۱۷ درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، مصرف برق نیز می‌تواند تا ۱۰  درصد کاهش یابد، به این معنی که نشان می‌دهد که بهره وری انرژی در این تراشه به طور جامع بهتر است. ضمن ای که، بهبود عملکرد هسته A710 و هسته A510  نیز بسیار قابل توجه است.

از آنجا که پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس امسال مصرف انرژی زیادی دارند و در نتیجه گرما تولید می‌کنند، مهار گرمایی که این پردازنده‌ها ایجاد می‌کنند، بسیار دشوار است. شایان ذکر است که تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ از فرایند ۴ نانومتری TSMC نیز استفاده می‌کند.

پردازنده دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک نمره بالای 900 هزار را کسب می‌کند - چیکاو

بدیهی است که این تراشه عملکرد را بهبود می‌بخشد و همچنین بر مشکل تولید گرمای بزرگ غلبه می‌کند. بنابراین، تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ مدیاتک و اسنپدراگون ۸۹۸ کوالکام را می‌توان به عنوان دو رقیب توصیف کرد.

 در حال حاضر، تراشه دایمنسیتی ۱۲۰۰ تراشه پرچمدار مدیاتک است. با این حال، پس از ورود تراشه دایمنسیتی ۲۰۰۰ به بازار تراشه‌های موبایل، اکنون تراشه دایمنسیتی ۱۲۰۰ جایگاه خود را به عنوان پرچمدار اول مدیاتک به این تراشه جدید واگذار می‌کند و پس از این در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.